Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00241 - Omgevingsvergunning - OMV_2022078126 Oudesteenweg 96. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00241 - Omgevingsvergunning - OMV_2022078126 Oudesteenweg 96. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_00241 - Omgevingsvergunning - OMV_2022078126 Oudesteenweg 96. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022078126

Gegevens van de aanvrager:

de heer Simon Peeters met als adres Oudesteenweg 96 te 2060 

Antwerpen

Ligging van het project:

Oudesteenweg 96 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 205N11

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de dakvorm

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

 Relevante voorgeschiedenis 

  • 7/5/2021: vergunning (20203911) voor het uitbreiden van een eengezinswoning met een volwaardige daklaag;
  • 17/06/2016: vergunning (2016708) voor het verbouwen van een eengezinswoning;
  • 04/06/1942: toelating (18#15431) voor binnen veranderingen.


Vergunde toestand

  • functie:  
    • eengezinswoning;
  • bouwvolume: 
    • 3 bouwlagen met een mansardedak in gesloten bebouwing;
    • gelijkvloerse bouwdiepte: 14,9 m;
    • uitbouw met plat dak met bouwdiepte op de verdiepingen: ter hoogte van linkse perceelsgrens: 14,9 m; ter hoogte van rechtse perceelsgrens: 9,3 m;
    • daklaag met bouwdiepte van 9,3 m en een dakterras aan voorzijde;
  • gevelafwerking: 
    • wit bepleisterde voorgevel op een plint in blauwe hardsteen;
    • schrijnwerk in zwart hout;
    • daklaag in grijze gevelleien.

 

Bestaande toestand

  • bestaande toestand overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
    • de daklaag met dakterras die niet werden uitgevoerd;
    • gelijkvloers buitenschrijnwerk in grijs geschilderd hout.

 

Nieuwe toestand

  • functie:  
    • eengezinswoning; 
  • bouwvolume: 
    • 3 bouwlagen met hellend dak in gesloten bebouwing;
    • gelijkvloerse bouwdiepte: 14,9 m;
    • uitbouw met plat dak met bouwdiepte op de verdiepingen: ter hoogte van linkse perceelsgrens: 14,9 m; ter hoogte van rechtse perceelsgrens: 9,3 m;
  • gevelafwerking:
    • wit bepleisterde voorgevel op een plint in blauwe hardsteen;
    • schrijnwerk in zwart hout.


Inhoud van de aanvraag

  • verbouwen van een eengezinswoning.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 Zone voor Wonen – (wo)

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
     

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
     De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de ruimte die op het plan is benoemd als ‘slaapkamer 03’ ontvangt onvoldoende licht en lucht. Het dakvlakvenster heeft een lichtdoorlatende oppervlakte van minder dan 10% van de vloeroppervlakte van de ruimte, heeft een grootte van minder dan 1m2 en bevindt zich niet binnen de zone tussen de 1 en 2 m boven het loopvlak van de ruimte;
    • artikel 27 Open ruimte: op basis van de foto van de achtergevel lijkt het dat de tuinzone is aangelegd in kunstgras en niet in natuurlijke begroeiing;
    • artikel 39 Infiltratie- en buffervoorzieningen: het terras aan de achtergevel watert niet af richting de onverharde bodem maar richting een afvoergeul die is aangesloten op de DWA van het gewijzigde rioleringstracé.
       

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
     Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
     (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
     Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

In 2021 werd een vergunning verleend voor de verbouwing van de woning. De afbraak van het hellende dak en de uitvoering van een bijkomende daklaag met dakterras die werden voorzien binnen deze vergunning, worden niet meer voorzien. In plaats daarvan wordt het bestaande zadeldak behouden. Dit sluit zowel qua kroonlijsthoogte als qua nokhoogte aan bij het links aanpalende pand en past zich in in de omgeving.

De woning bezit voldoende buitenruimte op het niveau van het gelijkvloers waardoor het niet uitvoeren van het dakterras dan ook aanvaardbaar is. 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel in lichtgrijs gevelpleisterwerk met buitenschrijnwerk in zwart geschilderd hout op een plint in blauwe hardsteen, blijft, op het niet uitvoeren van de daklaag na, ongewijzigd.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De slaapkamer die op het plan is benoemd als ‘slaapkamer 03’ ontvangt conform artikel 24 van de bouwcode onvoldoende licht en lucht. De lichtdoorlatende oppervlakte van het dakvlakvenster bedraagt minder dan 10% van de vloeroppervlakte van de kamer en is ook kleiner dan 1 m2. Bovendien bevindt het venster zich niet binnen de zone tussen de 1 en 2 m boven het loopvlak van de ruimte. Licht en lucht worden gezien als onmisbare basiskwaliteiten van verblijfsruimten. Daarom wordt het gebruik van slaapkamer 03 als verblijfsruimte uitgesloten uit de vergunning.

Op basis van de aangeleverde foto van de achtergevel lijkt het alsof de tuinzone achter het terras is aangelegd in kunstgras en niet in natuurlijke begroeiing. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Elke tuin, hoe klein ook, is een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Dit uiteraard indien de tuin in natuurlijk plantmateriaal wordt aangelegd. 

Tot slot wordt opgemerkt dat het terras tegen de achtergevel niet werd aangelegd in een helling van 1 à 2 % richting de aangrenzende onverharde bodem conform artikel 39 van de bouwcode. In plaats daarvan werd een drainagegeul geplaatst ter hoogte van de achtergevel die aangekoppeld is op de DWA van de woning. Dit was volgens de originele plannen van de vergunde toestand uit 2021 nog niet het geval. Hierdoor kan het regenwater niet op een natuurlijke wijze in de bodem infiltreren. Om het piekdebiet bij hevige regenval en een bijkomende belasting van de straatriolering te vermijden, dient de afvoer van de drainagegeul in de kelder aan te sluiten op de RWA en niet op de DWA. 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. De ruimte aangeduid als ‘Slaapkamer 03’ te voorzien als dressing;
  2. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de daklaag worden uitgesloten van vergunning.
  3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11/9/2022

Volledig en ontvankelijk

8/11/2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8/3/2023

Verslag GOA

16/1/2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Stedenbouwkundige voorwaarden

    1. De ruimte aangeduid als ‘Slaapkamer 03’ te voorzien als dressing;
    2. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de daklaag worden uitgesloten van vergunning.
    3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.