Op datum van 11 april 2022 vroeg Dirk Vandoninck om het pand gelegen Van Duyststraat 106, district Deurne, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning.
De beoordeling van de aanvraag gebeurde aan de hand van volgende gegevens:
1. Bestaande juridische toestand
Geldende bestemmingsplannen:
Gewestplan:
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Kadastrale gegevens:
De huidige beschikbare kadastrale gegevens werden in 2001 als volgt aangepast:
Het pand, Van Duyststraat 106 district Deurne, met kadastrale ligging (afd. 27) sectie A 23 X7 is kadastraal gekend als huis zonder bewoonbare kelder in gesloten bebouwing. Opgetrokken met drie bouwlagen zonder bewoonbare daklaag, met vijf woonentiteiten.
Deze gegevens zijn dus niet representatief voor de relevante periode van vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979.
Voor dit pand werd de volgende relevante toelating verleend:
2.Bestaande feitelijke toestand
Omschrijving van de bestaande toestand:
Het pand betreft een rijwoning met drie bouwlagen onder een plat dak.
Het huidige pand is ingedeeld in vijf woonentiteiten: een éénslaapkamerappartement op de benedenverdieping met daarnaast een onderdoorrit naar achtergelegen autoparkeergarage, twee éénslaapkamerappartementen op de eerste verdieping en twee éénslaapkamerappartementen op de tweede verdieping. Achter deze woning is er een autoparkeergarage met één ondergronds niveau met vooraan een grote luifel.
Overtredingen:
Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.
Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van wonen en vijf woonentiteiten.
De bewijsvoering
Volgens de aangepaste kadastrale gegevens dateert de ingebruikneming van het gebouw van 1935.
Uit de aangepaste kadastergegevens blijkt verder dat er in het jaar 2001, vijf woonentiteiten aanwezig waren in het pand.
Uit de bevolkingsgegevens blijkt dat er tussen 1948 en 1955 meerdere gezinnen tegelijkertijd waren ingeschreven op dit adres. In de meest relevante periode tussen 1956 en 1982 in hoofdzaak, werden er slechts drie gezinnen tegelijkertijd ingeschreven op dit adres. Gezien de periode waarin meerdere gezinnen waren ingeschreven wordt beschouwd als de naoorlogse periode, waarin een tekort aan woningen was, is deze periode niet doorslaggevend voor het aantal wooneenheden.
Het goedgekeurde bouwplan uit 1939 bevat geen voorgevelaanzicht van de woning noch enig ander bewijs waaruit kan afgeleid worden dat er oorspronkelijk vijf zelfstandige woonentiteiten zouden toegelaten zijn in het pand. De foto’s van Google Maps genomen in het jaar 2009 en 2022, tonen de aanwezigheid van slechts één brievenbus in de voordeur van het pand. Ook dit levert onvoldoende bewijs voor de gevraagde vijf woonentiteiten in het pand.
Het aantal aangevraagde woningen bedraagt vijf. Ter bewijsvoering voor deze huidige vijf zelfstandige woonentiteiten heeft de aanvrager een niet-vergund bouwplan uit 1996 toegevoegd aan het dossier. Dit plan levert echter geen bewijs dat de toenmalige toestand dateert van vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979.
Als bijkomend bewijsmateriaal werd een ondertekende schriftelijke verklaring door de dochter van de toenmalige eigenaars van het pand, toegevoegd aan het dossier met volgende vermelding:
Het gebouw bestaat uit drie verdiepingen en bevatte 5 keukenblokken, 5 toiletten en 5 douches. Te weten 1 op gelijkvloers, 2 op elke hoger gelegen verdieping in afzonderlijke wooneenheden en zoals volgens het bijgevoegde plannetje.
De inhoud van deze getuigenverklaring doet enkel uitspraak over de indeling van het gebouw. Deze getuigenverklaring doet geen uitspraak over het aantal gezinnen dat tegelijkertijd woonden in het pand. De gelijktijdige bewoning door vijf gezinnen wordt daarenboven niet bevestigd door de opgemaakte bewonerskaart en bewonersgrafiek. Beide documenten bevestigen slechts de gelijktijdige bewoning in dit pand door maximaal drie gezinnen in deze periode.
De aangeleverde getuigenverklaring wordt bijgevolg als onvoldoende bewijskrachtig beschouwd om enkel op basis daarvan te oordelen dat er reeds voor 9 november 1979, vijf afzonderlijke woonentiteiten aanwezig zouden zijn in het pand.
Gezien ook de kadastergegevens werden aangepast in 2001, dient in alle waarschijnlijkheid te worden aangenomen dat in die periode het aantal woonentiteiten werd gewijzigd en doorgegeven aan het kadaster. Dit alles gebeurde dus na de eerste inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979.
Een tweede getuigenverklaring werd toegevoegd aan het dossier. Deze werd echter niet ingevuld noch ondertekend. De inhoud van deze getuigenverklaring kan dan ook niet mee opgenomen worden in de eindbeoordeling van dit dossier.
Voorgaande bewijst voldoende dat de huidige woonfunctie en de aanwezigheid van drie woonentiteiten in het pand, dateert van voor de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw (22 april 1962).
In het archief werden goedgekeurde bouwplannen teruggevonden uit 1935 en 2019. Na controle van deze bouwplannen blijken volgende stedenbouwkundige handelingen te zijn toegelaten:
Na controle van de opgevraagde documenten en de ingediende dossierstukken blijkt het volgende:
Op zowel de eerste als de tweede verdieping heeft het pand over de ganse perceelsbreedte een gesloten bouwdiepte van circa 13,80 m . Beide bouwlagen hebben achteraan inpandige open terrassen, tot op een bouwdiepte van circa 16 m.
Uit onderzoek blijkt dat het pand reeds zichtbaar is op de luchtfoto van het nationaal geografisch instituut, genomen in het jaar 1974. Deze luchtfoto is echter met onvoldoende resolutie genomen, om een volledig en duidelijk beeld te hebben van het toenmalige bouwvolume van het pand. Er kan bijgevolg niet met zekerheid beoordeeld worden of het huidige gelijkvloerse bouwvolume, dateert van vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979. De vergunde toestand van het huidige gelijkvloerse bouwvolume, wordt dan ook geacht als zijnde, onvoldoende bewezen. Bijgevolg zal het gewijzigde gelijkvloerse bouwvolume worden uitgesloten van opname in het vergunningenregister;
Op het door de aanvrager toegevoegde niet-goedgekeurde bouwplan uit 1996, zijn deze vijf zelfstandige woningen wel opgetekend. Gezien de opgetekende toestand op dit bouwplan dateert van na de eerste inwerkingtreding van het gewestplan, kan aan de hand van dit document niet bewezen worden dat de opdeling van het pand in vijf zelfstandige woonentiteiten dateert van vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979. De vergunde toestand van de huidige indeling van de woning wordt dan ook geacht als zijnde, onvoldoende bewezen. Bijgevolg zal de huidige indeling van de woning, als zijnde vijf zelfstandige woonentiteiten, uitgesloten worden van opname in het vergunningenregister;
Voorgaande bewijst voldoende dat de huidige constructies, dateren van vóór het van kracht zijnde gewestplan (9 november 1979), met uitsluiting van (zoals in rood aangeduid op de plannen):
Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het college neemt kennis van de opname van de huidige constructie Van Duyststraat 106, district Deurne, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van de huidige indeling van de woning, als zijnde vijf zelfstandige woonentiteiten, het gewijzigde gelijkvloerse bouwvolume, de gelijkvloerse constructie (luifel) achteraan, de geplaatste dakconstructie boven de terrassen op de tweede verdieping, zoals in rood aangeduid op de bouwplannen.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens. |