Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022094594 |
Gegevens van de aanvrager: | McDonald’s Belgium, Inc. met als contactadres Leonardo da Vincilaan 19A te 1831 Machelen |
Gegevens van de exploitant: | BV PHILREST (0445287606) met als adres Groenplaats 17 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Groenplaats 17-18 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nrs. 2440 en 2441 B |
waarvan: |
|
- 20220811-0034 | afdeling 3 sectie C nrs. 2440 en 2441 B (Restaurant) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | de verbouwing, uitbreiding en verdere exploitatie van een McDonald’s restaurant |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/07/1998: proces-verbaal (1998215) voor het plaatsen van 2 vaste windschermen, volledig gesloten, uit gekleurd aluminium met glas en een vaste constructie van zonnetent steunend op beide windschermen;
- 05/02/1998: vergunning (86#970581) voor het verbouwen tot restaurant (McDonald’s);
- vaststelling (ID: 4000) van een laat-classicistisch burgerhuis in de inventaris bouwkundig erfgoed Vlaanderen;
Groenplaats 18
- 17/04/2020: terrastoelating (2020131) voor een open gevelterras;
- 20/05/2016: vergunning (2016324) voor het aanpassen van de winkelpui, vervangen van het schrijnwerk en het opfrissen van de gepleisterde gevel;
- vaststelling (ID: 4001) van een traditioneel diephuis in de inventaris bouwkundig erfgoed Vlaanderen.
Vergunde toestand
Groenplaats17
- functie:
- bouwvolume: rijhuis van 3 bouwlagen en een zadeldak;
- gevelafwerking:
Groenplaats 18
- functie: eengezinswoning met een reca-functie op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
Groenplaats 17
- functie:
- bouwvolume: conform vergunde toestand;
- gevelafwerking:
Groenplaats 18: ongewijzigd
Nieuwe toestand
Groenplaats17
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Groenplaats 18
- functie:
- bouwvolume: ongewijzigd behoudens de deuropeningen op de perceelsgrens;;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van een reca-functie en verbouwen van de woning op de Groenplaats 18:
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
In 2004 nam het college akte van een melding op naam van Philrest voor het uitbaten van een snel-service restaurant (kenmerk AN2004/531).
Inhoud van de aanvraag
Het project omvat de uitbreiding van een bestaand restaurant.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie lozen van huishoudelijk afvalwater, ander dan afkomstig van woongelegenheden, met een biologisch afbreekbare organische belasting van meer dan 20 inwonersequivalenten: lozingspunt gelegen in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 4.380 m³/jaar (wijziging lozingssituatie) |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | + 34,05 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 26 september 2022 | 1 december 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 26 september 2022 | 26 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 26 september 2022 | 26 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009:
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de verbouwing en de uitbreiding van een bestaand fastfoodrestaurant op de Groenplaats 17. Naast de verbouwing van beide panden wordt de reca-functie uitgebreid naar de derde verdieping van de Groenplaats 17, waardoor de woongelegenheid hier verdwijnt, en naar het gelijkvloers van de aanpalende eengezinswoning op de Groenplaats 18. De bestaande woning met reca-functie op de Groenplaats 18 wordt grondig gerenoveerd, waarbij het gelijkvloers wordt ingericht als afhaalpunt bij het aanpalende fastfoodrestaurant en de bovenliggende woning vergroot wordt ten opzichte van het huidige woongedeelte en een afzonderlijke toegang krijgt. Deze aanpassing vergroot de bewoonbaarheid van de woning. De pandsgewijze opdeling van de Groenplaats 17 en 18 moet wel behouden blijven.
Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:
“Gunstig advies voor het samenvoegen van twee horecapanden op de Groenplaats, gelegen in het strategische horecagebied Historisch Centrum. De bestaande vestiging van McDonald's neemt het aanpalende horecapand mee in, voornamelijk om in de bijkomende ruimte een afhaalzone in te richten voor de koeriers die de afhaalgerechten thuis bezorgen. Dit zorgt er voor dat er geen conflicten meer zijn tussen de gewone klanten van McDonald's en de afhaalkoeriers op het vlak van wachtrijen en het stallen van fietsen. Ook enkele aanpassingen in de bestaande vestiging van McDonald's worden aangevraagd ter optimalisatie van de onderneming. Gelet op de locatie in strategisch horecagebied, zijn deze aanpassingen positief te beoordelen."
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Er zijn geen uitbreidingen van het bouwvolume.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag is gelegen in CHE-gebied en de panden bepalen mee het straatbeeld rondom de kathedraal en de Groenplaats.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“Men wenst 3 verbindingen te maken tussen nr. 17 en 18 in de vorm van een deuropening, 2 openingen bevinden zich gelijkvloers, 1 opening bevindt zich achteraan. Er wordt een nieuwe steektrap geplaatst vooraan als verbinding naar de bovengelegen woning. Ter hoogte van de kelders aan de straat wordt de vloerplaat vervangen door een nieuwe vloerplaat in gewapend beton. De voorgevel blijft ongewijzigd met uitzondering van een luifel en reclame die hiertegen bevestigd worden.
In nr. 17 worden in functie van een reorganisatie een aantal interne wijzigingen doorgevoerd. Het interieur van het pand heeft geen erfgoedwaarde meer. Over de interne werken zal dan ook geen advies worden gegeven.
Het is niet duidelijk of er ook werken aan de gevel zullen gebeuren. De korrelige bepleistering en grijze kleur blijven behouden maar staan omschreven als gladde bepleistering, wat niet correct is. De grijze kleur en korrelige afwerking werden niet vergund, net zoals de reclame. De bestaande verlichting op niveau 1 wordt verwijderd, net zoals de zonnetent op poten voor het pand. De reclame blijft behouden. Er wordt een nieuwe luifel geplaatst, het is niet duidelijk of de luifel als 1 geheel over de twee gevels heen loopt, maar zo staat dit wel opgetekend.
De werken in nr. 18 werden voorbesproken en zijn aanvaardbaar.
Er wordt een logo geplaatst boven de inkomdeur over de nieuwe houten pui heen, waardoor de pui niet meer als 1 geheel afleesbaar is. Het paneel dient dan ook uitgesloten te worden uit de vergunning. Een aangepast voorstel op maat van de gevel kan uiteraard verder besproken worden.
Er wordt een zonnetent voorzien met schaararmen, deze wordt op het bovenste deel van de houten pui geplaatst dat voorzien is voor publiciteit. Op zich is een zonnetent hier mogelijk wanneer deze enkel voor de gevel van nr. 18 wordt geplaatst op het houten gedeelte dat zich hiertoe leent. Een zonnetent over de gevellengte van nr. 18 en nr. 17 samen is niet aanvaardbaar. Dit verstoort de afleesbaarheid van de individuele panden.
Over de interne werken in nr. 17 wordt geen advies gegeven.
Gelet op het feit dat de gevel plaatselijk hersteld zal worden ter hoogte van de zonnetent en verlichting die wordt afgenomen, lijkt dit een gemiste kans om de gevel niet opnieuw te voorzien van een gladde afwerking en wittint zodat het pand zich beter integreert in deze gevelrij.
Een nieuwe zonnetent mag zich enkel voor nr. 17 bevinden en niet mee over de gevel van nr. 18 zodat beide panden als aparte panden afleesbaar blijven.”
De bestaande pandstructuur moet gerespecteerd worden. Het is daarom belangrijk dat de openingen in de scheimuur tussen de twee gebouwen beperkt worden tot enkele smalle deuropeningen, zoals in het voorstel. Zo blijft ook de mogelijkheid behouden dat de panden op termijn eventueel opnieuw een afzonderlijke invulling kunnen krijgen.
Vanuit erfgoedkundig oogpunt worden volgende voorwaarden opgelegd:
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Vermits de studio boven nummer 17 enkel kan bereikt worden via het restaurant is het praktisch onmogelijk om deze afzonderlijk te verhuren. Een omvorming tot personeelsruimte is daarom niet onlogisch.
Het is echter belangrijk dat het wonen op de Groenplaats, in de schaduw van de kathedraal, gestimuleerd wordt en aantrekkelijk gemaakt.
De bestaande woning op nummer 18 voldoet niet meer aan de huidige kwaliteitsnormen. Tot voor kort was er op het gelijkvloers een Vietnamees restaurant gevestigd met keuken en sanitair voor het restaurant op de eerste verdieping. Er bleef daardoor weinig woonruimte over voor de uitbater en er was geen aparte toegang tot het woongedeelte waardoor het risico op leegstand groter werd. In de nieuwe toestand wordt een reca-invulling gegeven aan het gelijkvloers, wat op deze locatie zeker gewenst is, en een aparte toegang naar de woning gecreëerd, waardoor ze gemakkelijker kan verhuurd worden. Omwille van de beperkte afmetingen en de lage verdiepingshoogte op de eerste verdieping, wordt nu de slaapkamer op de eerste verdieping ingericht en de leefruimte op de hogere en ruimere tweede verdieping. Dit betekent een verbetering van de leefkwaliteit ten opzichte van de vroegere inrichting met een leefruimte op de lagere en donkere eerste verdieping en het slaapgedeelte daarboven. De woning is weliswaar klein (+/-50 m²) maar zonnig. De woonruimte is nu ook groter dan in de bestaande toestand.
Enkele verblijfsruimten voldoen niet aan de minimale vrije hoogte van 2,60 m zoals opgelegd in artikel 21 van de bouwcode. Omwille van de erfgoedwaarde van de historische panden is het niet mogelijk om de vloerpassen aan te passen aan de hedendaagse normen. Deze afwijking kan worden toegestaan.
De bureauruimte op het gelijkvloers heeft geen rechtstreekse toegang tot daglicht zoals opgelegd in artikel 24 van de bouwcode. Deze ruimte mag daarom niet doorlopend als kantoor gebruikt worden. Een sporadisch gebruik voor administratie en berging kan wel.
Aan de achtergevel van Groenplaats 18 werd een uitlaat tegen de gevel geplaatst.
Overeenkomstig artikel 35 van de bouwcode moet de uitlaat van kanalen voor de afvoer van schadelijke gassen zich situeren minstens boven de kroonlijst van het eigen gebouw (gemeten vanaf de uitlaat), en in ieder geval twee meter boven de bovenrand van alle deur-, venster en ventilatieopeningen, die zich binnen een straal van vier meter bevinden, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Voor de uitbreiding van de recazaak in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het bestaande fastfood restaurant wordt verbouwd en uitgebreid met de gelijkvloerse verdieping van het aanpalende pand (Groenplaats 18). De werken kaderen in een comfortverhoging voor het cliënteel en de werknemers. Door de keukens en personeelsruimte opnieuw in te richten wordt ruimte gemaakt voor klanten op het gelijkvloers, de 1ste en de 2de verdieping. Het restaurant is van zondag tot woensdag geopend van 10.00 uur tot 22.00 uur; op donderdag, vrijdag en zaterdag tot 23.00 uur.
Het debiet van het geloosde afvalwater blijft gelijk, namelijk 4.380 m³/jaar. Het afvalwater wordt geloosd in twee lozingspunten, één ter hoogte van het huidige restaurant en één horende bij het toe te voegen pand. De riolering is aangesloten op de rioolwaterzuiveringsinstallatie van Antwerpen-Zuid. Een vetafscheider wordt geïnstalleerd in de bestaande afvalberging in de kelderverdieping van het huidige restaurant. Een nieuwe afwaskeuken wordt voorzien achterin het bij te voegen pand. Het afvalwater hiervan wordt volgens het rioleringsplan geloosd via de vetvanger.
De totale drijfkracht van de koelinstallaties, warmtepompen en airconditioningsinstallaties stijgt met 34,05 kW tot 43,55 kW. De koel- en vriescel staan opgesteld in de kelderverdieping van het bestaande restaurant. Alle toestellen staan inpandig opgesteld. Het betreft onder andere twee airco’s voor de keuken (9 kW), vier airco’s voor de lobby (17 kW), 2 soft-ijsmachines (7 kW) en andere kleinere koel- en vriesapparaten. Door de inpandige opstelling wordt geen geluids- of trillingshinder verwacht.
De transformator van 249 kVA maakt niet langer deel uit van de exploitatie.
De exploitant geeft aan een ozonfilter te installeren in de ventilatiekanalen afkomstig van de keuken. Door oxidatie worden de vetten in de afgezogen lucht omgezet naar koolstofdioxide, water en gepolymeriseerd vet (droog). De ozon werkt eveneens als desinfectiemiddel waardoor de bacteriën gereduceerd worden. De warmte die ontstaat in de keuken wordt teruggewonnen als energiebron voor de productie van warm water. Energie wordt bespaard en de omgevingslucht wordt gekoeld.
De uitbreiding van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten zal, gelet op de preventieve maatregelen voorzien door de exploitant, geen bijkomende hinder veroorzaken.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te vergunnen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De pandsgewijze opdeling van de Groenplaats 17 en de Groenplaats 18 moet behouden blijven.
4. De woonfunctie op de verdiepingen op de Groenplaats 18 en het reca-gelijkvloers op de Groenplaats 18 blijven één en ondeelbaar.
5. Het binnenschrijnwerk (trap en deuren) op de verdiepingen van de Groenplaats 18 is te behouden.
6. Per pand wordt een individuele zonnetent in een neutrale kleurstelling geplaatst. Gelet op de historische context met hoge erfgoedwaarde, dient een voorstel teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg (monumentenzorg@antwerpen.be) voorafgaand aan de plaatsing.
7. Gevelafwerking, reclame en gevelkleur van de Groenplaats 17 worden uitgesloten van vergunning tenzij een gladde afwerking wordt voorzien en de gevel geschilderd wordt in een witte tint.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden, kan de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten plaatsvinden met een aanvaardbaar risico voor mens en milieu. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie lozen van huishoudelijk afvalwater, ander dan afkomstig van woongelegenheden, met een biologisch afbreekbare organische belasting van meer dan 20 inwonersequivalenten: lozingspunt gelegen in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 4.380 m³/jaar (wijziging lozingssituatie) |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | + 34,05 kW |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie lozen van huishoudelijk afvalwater, ander dan afkomstig van woongelegenheden, met een biologisch afbreekbare organische belasting van meer dan 20 inwonersequivalenten: lozingspunt gelegen in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 4.380 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 43,55 kW |
45.4.d) | verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong; | 1 verkooppunt |
45.4.e°1) | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong van 1 ton tot en met 50 ton. | 3 ton |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 juli 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 26 september 2022 |
Start openbaar onderzoek | 6 oktober 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 4 november 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 10 maart 2023 |
Verslag GOA | 12 januari 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
6 oktober 2022 | 4 november 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De pandsgewijze opdeling van de Groenplaats 17 en de Groenplaats 18 moet behouden blijven.
4. De woonfunctie op de verdiepingen op de Groenplaats 18 en het reca-gelijkvloers op de Groenplaats 18 blijven één en ondeelbaar.
5. Het binnenschrijnwerk (trap en deuren) op de verdiepingen van de Groenplaats 18 is te behouden.
6. Per pand wordt een individuele zonnetent in een neutrale kleurstelling geplaatst. Gelet op de historische context met hoge erfgoedwaarde, dient een voorstel teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg (monumentenzorg@antwerpen.be) voorafgaand aan de plaatsing.
7. Gevelafwerking, reclame en gevelkleur van de Groenplaats 17 worden uitgesloten van vergunning tenzij een gladde afwerking wordt voorzien en de gevel geschilderd wordt in een witte tint.
Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/JV/2022/G.02603.A1.0008 zijn van toepassing.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie lozen van huishoudelijk afvalwater, ander dan afkomstig van woongelegenheden, met een biologisch afbreekbare organische belasting van meer dan 20 inwonersequivalenten: lozingspunt gelegen in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 4.380 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 43,55 kW |
45.4.d) | verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong; | 1 verkooppunt |
45.4.e°1) | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong van 1 ton tot en met 50 ton. | 3 ton |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.