Terug
Gepubliceerd op 30/01/2023

2023_CBS_00416 - Omgevingsvergunning - OMV_2022116701. Haringrodestraat 109. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00416 - Omgevingsvergunning - OMV_2022116701. Haringrodestraat 109. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_00416 - Omgevingsvergunning - OMV_2022116701. Haringrodestraat 109. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2022116701

Gegevens van de aanvrager:

NV The Brewer's Daughter

met als adres Mechelsesteenweg 271 bus 2.1 te 2018 Antwerpen

 

de heer Stefan Paeleman met als contactadres Michel De

Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen

 

de heer Toon Haverals met als contactadres Honoré

Longtinstraat 103 te 1090 Jette

Ligging van het project:

Haringrodestraat 109 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 1349G22, 1349E20 en 1349F20

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van een tijdelijke parking (12 maanden)


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

  • 31/01/2020: vergunning (OMV_2019140734) voor het slopen van een meergezinswoning.

Vergunde / Geacht vergunde toestand 

  • functie: 
    • Haringrodestraat 190: onbebouwd perceel dat uitgeeft op binnengebied;
  • inrichting: 
    • Haringrodestraat 190: verharding in beton/ betontegels.

Bestaande toestand

  • functie: 
    • Haringrodestraat 190: onbebouwd perceel dat dienst doet als toegang tot het achterliggende binnengebied;
    • binnengebied: groenzone & parkeerzone horende bij brouwerij; 
  • Inrichting Haringrodestraat 190: 
    • verharding in beton/ betontegels; 
    • onverharde zone van 38m2 ter hoogte van de rechterbuur; 
    • poort op een afstand van circa 15,4 meter ten opzichte van de rooilijn; 
    • helling naar binnengebied met een hellingspercentage van 5,8%.

Nieuwe toestand

  • functie: 
    • Haringrodestraat 190: onbebouwd perceel dat dienst doet als toegang tot het achterliggende binnengebied;
    • binnengebied: groenzone & tijdelijke parking voor 53 auto’s en 39 fietsen;
  • inrichting: 
    • aangepaste helling 4% over een lengte van circa 16,5m en 2% over een lengte van circa 5,5m;
    • nieuwe poort op een afstand van 2 tot 2,2m ten opzichte van de rooilijn, materiaal niet gekend.; 
    • slagbomen en ticketing-systeem op een afstand van circa 21m van de rooilijn; 
    • uitgebreide verharde oppervlakte.

Inhoud van de aanvraag

  • inrichten van een tijdelijke parking behorende tot de site van Brouwerij De Koninck;
  • uitbreiden van de bestaande verharding met circa 38 m² in waterdoorlatende verharding;
  • voorzien van een nieuwe toegangspoort.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 november 2022

22 december 2022

voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

8 november 2022

23 november 2022

gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale preventie

8 november 2022

Geen advies ontvangen

 

 

Interne adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

SW/ Publieke Ruimte

30 december 2022

04 januari 2023

gunstig

SW/ Ondernemen en stadsmarketing / Business en innovatie

30 december 2022

30 december 2022

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • artikel 6 Harmonie en draagkracht: De gebruikte materialiteit wordt niet gespecifieerd in de aanvraag waardoor het onduidelijk is of de gebruikte materialen harmonieus zijn; 
    • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: Het is op basis van de plannen onduidelijk of de nieuwe poort voorzien wordt in een materiaal dat kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord is;
    • artikel 18 Groenbescherming bij de uitvoering van werken: Er is heel wat kwalitatief en beeldbepalend groen aanwezig in het binnengebied. Bij het uitvoeren van werken dienen de nodige voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen;
    • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: Er worden fietsstalplaatsen voorzien voor meer dan 30 fietsen. Er ontbreekt echter één oplaadpunt voor een elektrische fiets;
    • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: De hoekplaatsen hebben geen breedte van minstens 2,80 m;
    • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: De niet-overdekte parking is niet voorzien van een olieafscheider.

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen.
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.


Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvrager wenst het bestaande verharde binnenplein gedurende 12 maanden in te richten als publieke parking voor 53 parkeerplaatsen. Deze tijdelijke parking zal dienst doen tijdens de uitvoering van het “Brewery-project” op de aangrenzende bouwblokken, ook benoemd als bouwblok small en bouwblok medium. 

De inrichting van het binnengebied als tijdelijke publieke parking is aanvaardbaar gezien het perceel zich in woongebied bevindt en de functie verenigbaar is met de onmiddellijke omgeving.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

In het kader van de verschillende deelprojecten ‘Small’, ‘Medium’, ‘Large’ werd een mobiliteitstoets ‘De Koninck’ opgemaakt door Vectris. De 3 deelsites zullen elk een verschillend deel van de parkeerbehoefte dragen. Elk deeltraject heeft zijn eigen timing, ze zullen dus niet gelijktijdig worden uitgevoerd. Gezien momenteel nog niet geweten is in welke volgorde de verschillende deelsites zullen worden gerealiseerd, werden 6 verschillende scenario’s bekeken om te onderzoeken of tijdens de uitvoering de parkeernorm gegarandeerd blijft.  

De tijdelijke parking is gesitueerd in het binnengebied tussen de straten Boomgaardstraat, Haringrodestraat, Lamorinièrestraat en Albert Grisarstraat. Dit bouwblok is binnen het project ook wel als bouwblok Large gekend. 

Het project brengt door de aard van de activiteiten een zekere vorm van mobiliteit met zich mee. De tijdelijke publieke parking zal plaats kunnen bieden aan 53 personenwagens waarvan 4 plaatsen voorzien zijn voor minder mobiele personen en waarvan 5 plaatsen met oplaadpunten voor elektrische wagens zijn voorzien. De huidige vergunning voor deelsite ‘Medium’ omvat 39 fietsparkeerplaatsen in functie van de bestaande commerciële functies. De parkeerbehoefte bedraagt bijgevolg 39 fietsparkeerplaatsen. Gedurende de looptijd van de werken op deelsite Medium worden deze fietsparkeerplaatsen tijdelijk verplaatst naar deelsite ‘Large’. Het betreft een bovengrondse fietsenstalling in open lucht, voorzien voor 39 plaatsen (76 m²). Het parkeeraanbod dekt daarmee de huidige parkeervraag voor fietsparkeerplaatsen van deelsite Medium. 

Wat betreft het aantal parkeerplaatsen voor wagens zal er tijdelijk een tekort van 6 of 8 parkeerplaatsen zijn. Dit beperkt tekort is echter aanvaardbaar gedurende een korte periode waardoor de voorliggende aanvraag gunstig geadviseerd kan worden.

Er wordt wel opgemerkt dat er geen laadpunt voorzien wordt voor elektrische fietsen (bouwcode, art. 29). Eveneens strijdig met de bouwcode (art. 30) hebben de hoekplaatsen voor de auto’s geen breedte van minstens 2,8 m.

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken beperken zich tot het voorzien van parkeervakken op de bestaande verharding en het wijzigen van de helling ter hoogte van de in- en uitrit. De bestaande verharding heeft een voldoende grote oppervlakte om de parkeergelegenheid voor 53 auto’s en 39 fietsen te voorzien. Er wordt geoordeeld dat zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

Visueel-vormelijke elementen

Wat betreft materiaalgebruik is het onduidelijk of de aanvraag voldoet aan artikel 11 van de bouwcode. Op basis van de plannen en aanzichten is het onduidelijk of de nieuwe poort voorzien wordt in een materiaal dat kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord is. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd om de poort te voorzien in zwartkleurig staal of aluminium. Ook de nieuwe waterdoorlaatbare verharding is niet gespecifieerd. Om een zo harmonieus mogelijk geheel te bekomen wordt opgelegd het grijs/betonkleurig materiaal te gebruiken.

Cultuurhistorische aspecten

Grenzend aan de tijdelijke parking bevinden zich verschillende percelen met historische waarde. De tijdelijke inrichting heeft echter geen negatief effect op de aanwezige erfgoedwaarde in de omgeving. 

Bodemreliëf

De bestaande helling ter hoogte van de in- en uitrit wordt in voorliggende aanvraag aangepast. Er wordt een aangepaste helling voorzien die een hellingspercentage van 4 % heeft over een lengte van circa 16,5 m en 2 % over een lengte van circa 5,5 m. De toegankelijkheid van de parking wordt daarmee verbeterd waardoor deze ingreep gunstig te adviseren is. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de parking ingericht wordt in een binnengebied waar heel wat beeldbepalend groen aanwezig is. Daarom worden voorwaarden opgelegd op basis van artikel 18 en 44 van de bouwcode. Bij het uitvoeren van werken dient de bestaande vegetatie zo goed mogelijk beschermd te worden. Daarnaast dient de parking voorzien te worden van een olieafscheider. 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de parking aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. De toegangspoort dient voorzien te worden in zwartkleurig staal of aluminium, conform artikel 11 van de bouwcode.
  3. De waterdoorlaatbare verharding dient voorzien te worden in een betonkleurige tint, conform artikel 6 van de bouwcode.
  4. Er dient 1 laadpunt voor elektrische fietsen voorzien te worden ter hoogte van de fietsenstalling, conform artikel 29 van de bouwcode.
  5. De parkeerplaatsen op hoeken dienen voorzien te worden met een breedte van 2,8 m conform artikel 30 van de bouwcode.
  6. Er dient een olieafscheider voorzien te worden, conform artikel 44 van de bouwcode; 
  7. Het aanwezige groen dient tijdens de werken voldoende beschermd te worden om schade te voorkomen, conform artikel 18 van de bouwcode.
  8. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 1 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19/10/2022

Volledig en ontvankelijk

08/11/2022

Start openbaar onderzoek

NVT

Einde openbaar onderzoek

NVT

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

08/03/2023

Verslag GOA

13/01/2023

naam GOA

Katrijn Apostel

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. De toegangspoort dient voorzien te worden in zwartkleurig staal of aluminium conform artikel 11 van de Bouwcode; 
  3. De waterdoorlaatbare verharding dient voorzien te worden in een betonkleurige tint conform artikel 6 van de Bouwcode; 
  4. Er dient 1 laadpunt voor een elektrische fiets voorzien te worden ter hoogte van de fietsenstalling. Dit conform artikel 29 van de bouwcode; 
  5. De parkeerplaatsen op hoeken dienen voorzien te worden met een breedte van 2,8m conform artikel 30 van de Bouwcode; 
  6. Er dient een olieafscheider voorzien te worden conform artikel 44 van de Bouwcode; 
  7. Het aanwezige groen dient tijdens de werken voldoende beschermd te worden om schade te voorkomen conform artikel 18 van de Bouwcode;
  8. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 1 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.