Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022116701 |
Gegevens van de aanvrager: | NV The Brewer's Daughter met als adres Mechelsesteenweg 271 bus 2.1 te 2018 Antwerpen
de heer Stefan Paeleman met als contactadres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen
de heer Toon Haverals met als contactadres Honoré Longtinstraat 103 te 1090 Jette |
Ligging van het project: | Haringrodestraat 109 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nrs. 1349G22, 1349E20 en 1349F20 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | inrichten van een tijdelijke parking (12 maanden) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde / Geacht vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 8 november 2022 | 22 december 2022 | voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 8 november 2022 | 23 november 2022 | gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale preventie | 8 november 2022 | Geen advies ontvangen |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
SW/ Publieke Ruimte | 30 december 2022 | 04 januari 2023 | gunstig |
SW/ Ondernemen en stadsmarketing / Business en innovatie | 30 december 2022 | 30 december 2022 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvrager wenst het bestaande verharde binnenplein gedurende 12 maanden in te richten als publieke parking voor 53 parkeerplaatsen. Deze tijdelijke parking zal dienst doen tijdens de uitvoering van het “Brewery-project” op de aangrenzende bouwblokken, ook benoemd als bouwblok small en bouwblok medium.
De inrichting van het binnengebied als tijdelijke publieke parking is aanvaardbaar gezien het perceel zich in woongebied bevindt en de functie verenigbaar is met de onmiddellijke omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
In het kader van de verschillende deelprojecten ‘Small’, ‘Medium’, ‘Large’ werd een mobiliteitstoets ‘De Koninck’ opgemaakt door Vectris. De 3 deelsites zullen elk een verschillend deel van de parkeerbehoefte dragen. Elk deeltraject heeft zijn eigen timing, ze zullen dus niet gelijktijdig worden uitgevoerd. Gezien momenteel nog niet geweten is in welke volgorde de verschillende deelsites zullen worden gerealiseerd, werden 6 verschillende scenario’s bekeken om te onderzoeken of tijdens de uitvoering de parkeernorm gegarandeerd blijft.
De tijdelijke parking is gesitueerd in het binnengebied tussen de straten Boomgaardstraat, Haringrodestraat, Lamorinièrestraat en Albert Grisarstraat. Dit bouwblok is binnen het project ook wel als bouwblok Large gekend.
Het project brengt door de aard van de activiteiten een zekere vorm van mobiliteit met zich mee. De tijdelijke publieke parking zal plaats kunnen bieden aan 53 personenwagens waarvan 4 plaatsen voorzien zijn voor minder mobiele personen en waarvan 5 plaatsen met oplaadpunten voor elektrische wagens zijn voorzien. De huidige vergunning voor deelsite ‘Medium’ omvat 39 fietsparkeerplaatsen in functie van de bestaande commerciële functies. De parkeerbehoefte bedraagt bijgevolg 39 fietsparkeerplaatsen. Gedurende de looptijd van de werken op deelsite Medium worden deze fietsparkeerplaatsen tijdelijk verplaatst naar deelsite ‘Large’. Het betreft een bovengrondse fietsenstalling in open lucht, voorzien voor 39 plaatsen (76 m²). Het parkeeraanbod dekt daarmee de huidige parkeervraag voor fietsparkeerplaatsen van deelsite Medium.
Wat betreft het aantal parkeerplaatsen voor wagens zal er tijdelijk een tekort van 6 of 8 parkeerplaatsen zijn. Dit beperkt tekort is echter aanvaardbaar gedurende een korte periode waardoor de voorliggende aanvraag gunstig geadviseerd kan worden.
Er wordt wel opgemerkt dat er geen laadpunt voorzien wordt voor elektrische fietsen (bouwcode, art. 29). Eveneens strijdig met de bouwcode (art. 30) hebben de hoekplaatsen voor de auto’s geen breedte van minstens 2,8 m.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken beperken zich tot het voorzien van parkeervakken op de bestaande verharding en het wijzigen van de helling ter hoogte van de in- en uitrit. De bestaande verharding heeft een voldoende grote oppervlakte om de parkeergelegenheid voor 53 auto’s en 39 fietsen te voorzien. Er wordt geoordeeld dat zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen
Wat betreft materiaalgebruik is het onduidelijk of de aanvraag voldoet aan artikel 11 van de bouwcode. Op basis van de plannen en aanzichten is het onduidelijk of de nieuwe poort voorzien wordt in een materiaal dat kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord is. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd om de poort te voorzien in zwartkleurig staal of aluminium. Ook de nieuwe waterdoorlaatbare verharding is niet gespecifieerd. Om een zo harmonieus mogelijk geheel te bekomen wordt opgelegd het grijs/betonkleurig materiaal te gebruiken.
Cultuurhistorische aspecten
Grenzend aan de tijdelijke parking bevinden zich verschillende percelen met historische waarde. De tijdelijke inrichting heeft echter geen negatief effect op de aanwezige erfgoedwaarde in de omgeving.
Bodemreliëf
De bestaande helling ter hoogte van de in- en uitrit wordt in voorliggende aanvraag aangepast. Er wordt een aangepaste helling voorzien die een hellingspercentage van 4 % heeft over een lengte van circa 16,5 m en 2 % over een lengte van circa 5,5 m. De toegankelijkheid van de parking wordt daarmee verbeterd waardoor deze ingreep gunstig te adviseren is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er wordt opgemerkt dat de parking ingericht wordt in een binnengebied waar heel wat beeldbepalend groen aanwezig is. Daarom worden voorwaarden opgelegd op basis van artikel 18 en 44 van de bouwcode. Bij het uitvoeren van werken dient de bestaande vegetatie zo goed mogelijk beschermd te worden. Daarnaast dient de parking voorzien te worden van een olieafscheider.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de parking aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19/10/2022 |
Volledig en ontvankelijk | 08/11/2022 |
Start openbaar onderzoek | NVT |
Einde openbaar onderzoek | NVT |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 08/03/2023 |
Verslag GOA | 13/01/2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.