Terug
Gepubliceerd op 30/01/2023

2023_CBS_00418 - Omgevingsvergunning - OMV_2022134980. Lodewijk Van Sullstraat 41. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 27/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00418 - Omgevingsvergunning - OMV_2022134980. Lodewijk Van Sullstraat 41. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_00418 - Omgevingsvergunning - OMV_2022134980. Lodewijk Van Sullstraat 41. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022134980

Gegevens van de aanvrager:

Michael Kucin namens de heer Thierry Dralans met als adres Lodewijk Van Sullstraat 41 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Lodewijk Van Sullstraat 41 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 179R10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

isoleren en wit bepleisteren van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Vergunde / Geacht vergunde toestand 

  • functie: 
    • wonen – eengezinswoning;
  • bouwvolume: 
    • 2 bouwlagen met mansardedak;  
  • gevelafwerking: 
    • poort naar inpandige ondergrondse garage; 

Bestaande toestand

  • gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand; 
    • rood bakstenen gevelmetselwerk met zwart aluminium en wit houten schrijnwerk;
    • plint en trap voordeur in blauwe hardsteen;
    • betonnen dorpels en gevelaccenten;
    • wit houten kroonlijst.

Nieuwe toestand

  • functie:  
    • wonen – eengezinswoning;
  • bouwvolume: 
    • 2 bouwlagen met mansardedak;  
  • gevelafwerking: 
    • poort naar inpandige ondergrondse garage; 
    • geïsoleerde voorgevel met lichtbeige bepleistering;
    • zwart aluminium en wit houten schrijnwerk;
    • zwart aluminium dorpels;
    • plint en trap voordeur in blauwe hardsteen;
    • wit houten kroonlijst.


Inhoud van de aanvraag

  • isoleren en bepleisteren van de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria: 

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
     (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
     De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: de arrière-corps die kenmerkend is voor het gevelritme van de straat wordt niet op de plannen weergegeven. Een wit bepleisterde voorgevel is niet kenmerkend in de omgeving waar het talrijkst roodbruin metselwerk als afwerking is voorzien;
    • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: bij het schilderen, pleisteren of kaleien van een voorgevel dienen elementen en decoraties die niet bedoeld waren om beschilderd, bepleisterd of gekaleid te worden, zoals natuursteen of arduinen plinten en dorpels, onbepleisterd, onbeschilderd en ongekaleid te blijven. De betonnen accenten in de gevel worden bepleisterd;
    • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: het is niet duidelijk op de plannen of de erker een te openen raamgeheel heeft;
    • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: enkel de verticale hemelwaterafvoeren mogen zich langs de buitenzijde van het gebouw bevinden. Indien de gevel grenst aan het openbaar domein mag de uitsprong niet meer dan 0,15 meter bedragen en dient de afvoerbuis tot op een hoogte van minstens 1,20 meter ten opzichte van het voetpad slagvast te zijn. De aansluiting met de RWA-afvoerbuis dient inpandig te gebeuren. De regenwaterafvoer in de voorgevel wordt niet weergegeven op de voorgeveltekening. Het is dus niet duidelijk of deze in het geïsoleerde volume geïntegreerd wordt, of dat deze naar voor geplaatst zal worden.

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
     Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het wijzigen en isoleren van de voorgevel van een eengezinswoning. 

Conform de aangeleverde inplantingsplannen, geveltekeningen en beschrijving van de aanvraag, zou er, behalve de bijkomende isolatie, geen volume-uitbreiding aangevraagd worden. Echter wordt volgens de snede het mansardedak met circa 90 centimeter naar voor geplaatst. De snede duid dit echter aan als “Behoort niet tot de aanvraag”.

De bouwheer wenst de voorgevel te isoleren en te bepleisteren. Het na - isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan, dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed te worden aan een aantal ontwerpdetails bij het opnieuw bepleisteren van de gevel. De beoordeling van de aangevraagde gevelisolatie is onlosmakelijk verbonden aan de gevraagde wijzigingen aan het gevelontwerp.

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet.

 

Visueel-vormelijke elementen

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Lodewijk Van Sullstraat gekenmerkt wordt door een baksteenarchitectuur, afgewisseld met enkele gebouwen in een klassiekere steense architectuur in de vorm van natuursteenimitatie.

De huidige aanvraag betreft het wijzigen van de materialisatie van de voorgevel in baksteenarchitectuur naar een vlakke gevel in beige crepi met verlies van de vooruitstekende gevelelementen in natuursteen. Dit betreft een vervlakking van het gevelbeeld en een verarming van de materialisatie. Dit is niet in harmonie met de architectuurstijl van de woning en is niet in harmonie met het straatbeeld. Dit wordt ongunstig geadviseerd. Het principe van buitengevelisolatie en een afwerking in een materialisatie welke verenigbaar is met de kenmerkende materialisatie (baksteen, natuursteen) is niet uitgesloten.

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is nodig om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden. 

De bestaande erker in de voorgevel blijft behouden. Het is echter niet duidelijk hoe het nieuwe voorgevelvlak aansluit op het schrijnwerk van de erker en hoe de zijkanten en onderkant van de erker afgewerkt worden. Bovendien is het niet duidelijk in hoeverre deze erker over een te openen raamdeel blijft beschikken.

De regenwaterafvoer in de voorgevel werd niet weergegeven op de voorgeveltekening. Het is dus niet duidelijk of deze in het geïsoleerde volume geïntegreerd wordt, of dat deze naar voor geplaatst zal worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10/10/2022

Volledig en ontvankelijk

08/11/2022

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

08/03/2023

Verslag GOA

23/12/2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.