Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022093949 |
Gegevens van de aanvrager: | Aquafin met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Gegevens van de exploitant: | Aquafin (0440691388) met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: | Catershoflaan zn te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 41 sectie B nrs. 392H, 367N3, 367D5, 331M2, 344W3, 344F2, 347F2, 344X3, 329P, 343V2, 394B7, 344E2, 394T6, 331S2, 367Y, 392M, 329C2, 344Y, 333R2, 367X2, 391A2, 394V6, 392E, 367C4, 344P3, 344N2, 396L3, 391S, 347G2, 393L, 331T2, 393K, 394P5, 344D2, 369T2, 396K3, 367X, 367L3, 392K, 394N5, 393M, 331P2, 334D, 344L3, 367K3, 392P, 367M2, 391W, 333G2, 394W5, 344B4, 367X3, 394C7, 392L, 394S5, 393N, 367W3, 392F, 331X |
waarvan: |
|
- 20220728-0035 | afdeling 41 sectie B nrs. 392H, 367N3, 367D5, 331M2, 344W3, 344F2, 347F2, 344X3, 329P, 343V2, 394B7, 344E2, 394T6, 331S2, 367Y, 392M, 329C2, 344Y, 333R2, 367X2, 391A2, 394V6, 392E, 367C4, 344P3, 344N2, 396L3, 391S, 347G2, 393L, 331T2, 393K, 394P5, 344D2, 369T2, 396K3, 367X, 367L3, 392K, 394N5, 393M, 331P2, 334D, 344L3, 367K3, 392P, 367M2, 391W, 333G2, 394W5, 344B4, 367X3, 394C7, 392L, 394S5, 393N, 367W3, 392F, 331X (RI3M060 bemaling) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het uitvoeren van een bronbemaling en het aanleggen van een rioleringstracé |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Bestaande toestand
- verkeersweg bestaande uit 2 rijstroken met een middenberm;
- parkeerstroken op de rijweg:
- aan beide zijden een verhoogd voet- en fietspad.
Nieuwe toestand
- verkeersweg 1 rijstrook in iedere richting:
- groene middenberm, aangelegd met;
- bomen;;
- wadi’s;
- verhoogd fietspad met aangrenzend voetpad;
- aanleg nieuwe riolering.
Inhoud van de aanvraag
- het aanleggen van nieuwe gescheiden riolering.
- het heraanleggen van de straat.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat een tijdelijke grondwaterbemaling technisch noodzakelijk voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.4.2° | het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; | 85 m³/uur |
3.6.3.2° | afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur; | 50 m³/uur |
53.2.2°b)2° | bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld. | 445.554 m³/jaar |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 24 augustus 2022 | 22 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System | 24 augustus 2022 | Geen advies ontvangen | |
Proximus | 24 augustus 2022 | Geen advies ontvangen | |
Vlaamse Milieumaatschappij | 24 augustus 2022 | 12 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij | 24 augustus 2022 | 25 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://grups.omgeving.vlaanderen.be/. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Als aanleiding van de heraanleg van de Catershoflaan wordt meegegeven dat het gemengd rioleringsstelsel verouderd is en moet vervangen worden door een gescheiden rioleringsstelsel. Hierdoor wordt ook het bovengronds gedeelte opnieuw ontworpen en heraangelegd. De functie van een tweerichtingsstraat blijft behouden. Dit is gunstig te beoordelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Catershoflaan is een weg met gescheiden rijbanen. De verblijfsfunctie primeert.
Het nieuwe ontwerp creëert meer ruimte voor de actieve weggebruikers en de lokale bewoners. Tegelijkertijd wordt er geïnvesteerd in resistentie tegen wateroverlast door middel van wadi’s of organische infiltratiekommen in de middenberm.
Het nieuwe wegprofiel zal de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers positief beïnvloeden. Zo worden onder meer verhoogde verkeersplatformen, brede voetgangerseilanden en doorlopende afgezonderde fietspaden voorzien.
Visueel-vormelijke elementen
Voor het aanleggen van de straat wordt gekozen voor sterke materialen die in overeenstemming zijn met het beeld van een straat. De gekozen wegmaterialen zijn grijze betonstraatstenen (voetpaden), rode bitumineuze verharding (fietspaden), straatkeien (parkeerstroken) en bitumineuze verharding (wegdek).
De bestaande middenberm wordt uitgebreid en aangevuld met wadi’s. De bestaande bomen worden gerooid, vervangen en aangevuld met hoogwaardig groen, bestaande uit inheemse soorten.
De geplande werken hebben een gunstig effect op de beeldkwaliteit van de Catershoflaan.
Bodemreliëf
Buiten het voorzien van de wadi’s/infiltratiekomen, worden er geen aanpassingen gedaan aan het bodemreliëf. Het voorzien van wadi’s is ruimtelijk aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
In de Catershoflaan (district Merksem) wordt, in het kader van de herinrichting van het openbaar domein, het verouderde gemengde rioleringsstelsel vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel (DWA/RWA) en worden in de middenberm infiltratiebekkens voor hemelwater voorzien.
Om deze werken veilig te kunnen uitvoeren dient het grondwater tijdelijk verlaagd te worden met 1,5 tot 2 meter. Er zal gewerkt worden met een verticale filterbemaling met een aanzetdiepte van de filters van 8 tot 10 m-mv. Het totale waterbezwaar wordt worst case geraamd op circa 445.550 m³, met een maximaal debiet van 85 m³/uur of indien het grondwater over een waterzuivering wordt geleid een debiet van 50 m³/uur. Het opgepompte grondwater wordt geloosd op de openbare riolering ter hoogte van de Ringlaan.
Omdat het gaat om een relatief lang lijntraject, waarbij circa 2.700 meter aan nieuwe riolering wordt geplaatst, zullen de werken gefaseerd worden uitgevoerd en de verschillende werkzones worden apart bemaald. De maximale invloedstraal schommelt tussen 260 en 366 m afhankelijk van de bemalingsstreng. De bemalingsduur wordt voor het ganse project geschat op 330 dagen.
Uit de screening van de OVAM-dossiers in de omgeving van de projectzone blijkt dat er geen verhoogd risico bestaat op verspreiding van de verontreiniging.
Uit analyseresultaten van bestaande peilbuizen op de aanwezigheid van PFAS blijkt dat er verhoogde waarden werden vastgesteld voor PFBA (120 ng/liter), PFOA (130 ng/liter) en som PFAS (580 ng/liter). De aanvrager zal voor de aanvang van de bemalingswerken het bemalingswater opnieuw laten analyseren, indien de verhoogde waarden voor PFAS worden bevestigd zal een waterzuiveringsinstallatie worden geplaatst. De aanvrager stelt volgende bijzondere lozingsnormen voor: PFAS (ind) 130 ng/liter en PFAS (som) 580 ng/liter.
Dit voorstel sluit wat betreft de individuele parameters en de somparameter niet aan bij het normenkader dat momenteel wordt gehanteerd, wat wordt bevestigd in het advies van de VMM. In dit kader wordt uitgegaan van het principe dat PFAS zover als mogelijk moeten worden gezuiverd wat wordt vertaald als 100 ng/liter voor individuele PFAS en 500 ng/liter voor de som PFAS. Daarom wordt het advies van de VMM gevolgd waarin volgende normen voor lozing op de openbare riolering worden voorgesteld:
parameter | norm |
PFAS (som) | 500 ng/liter |
PFAS (ind) | 100 ng/liter |
De VMM adviseert verder dat de bemaling pas in gebruik mag genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende norm.
Voorstel bijzondere voorwaarden:
parameter | norm |
PFAS (som) | 500 ng/liter |
PFAS (ind) | 100 ng/liter |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
De aanvraag wordt gunstig beoordeeld, de vergunning kan worden verleend mits inachtname van de voorgestelde bijzondere voorwaarden.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.4.2° | het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; | 85 m³/uur |
3.6.3.2° | afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur; | 50 m³/uur |
53.2.2°b)2° | bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld. | 445.554 m³/jaar |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
parameter | norm |
PFAS (som) | 500 ng/liter |
PFAS (ind) | 100 ng/liter |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 juli 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 24 augustus 2022 |
Start openbaar onderzoek | 3 september 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 2 oktober 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 6 april 2023 |
Verslag GOA | 23 januari 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns en Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
3 september 2022 | 2 oktober 2022 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Bespreking van de bezwaren
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Bijzondere milieuvoorwaarden
parameter | norm |
PFAS (som) | 500 ng/liter |
PFAS (ind) | 100 ng/liter |
Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/KP/2022/W.00024.ME.0007
zijn van toepassing.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.2° | het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; | 85 m³/uur |
3.6.3.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 50 m³/uur |
53.2.2°b)2° | bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld. | 445.554 m³/jaar |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur. De vergunning voor de ingedeelde inrichting of activiteit wordt verleend voor een periode van 1 jaar vanaf de start der werken.