Terug
Gepubliceerd op 30/01/2023

2023_CBS_00414 - Omgevingsvergunning - OMV_2022093949. Catershoflaan zonder nummer (zn). District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00414 - Omgevingsvergunning - OMV_2022093949. Catershoflaan zonder nummer (zn). District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_00414 - Omgevingsvergunning - OMV_2022093949. Catershoflaan zonder nummer (zn). District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022093949

Gegevens van de aanvrager:

Aquafin met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Gegevens van de exploitant:

Aquafin (0440691388) met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Catershoflaan zn te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nrs. 392H, 367N3, 367D5, 331M2, 344W3, 344F2, 347F2, 344X3, 329P, 343V2, 394B7, 344E2, 394T6, 331S2, 367Y, 392M, 329C2, 344Y, 333R2, 367X2, 391A2, 394V6, 392E, 367C4, 344P3, 344N2, 396L3, 391S, 347G2, 393L, 331T2, 393K, 394P5, 344D2, 369T2, 396K3, 367X, 367L3, 392K, 394N5, 393M, 331P2, 334D, 344L3, 367K3, 392P, 367M2, 391W, 333G2, 394W5, 344B4, 367X3, 394C7, 392L, 394S5, 393N, 367W3, 392F, 331X

waarvan:

 

-     20220728-0035

afdeling 41 sectie B nrs. 392H, 367N3, 367D5, 331M2, 344W3, 344F2, 347F2, 344X3, 329P, 343V2, 394B7, 344E2, 394T6, 331S2, 367Y, 392M, 329C2, 344Y, 333R2, 367X2, 391A2, 394V6, 392E, 367C4, 344P3, 344N2, 396L3, 391S, 347G2, 393L, 331T2, 393K, 394P5, 344D2, 369T2, 396K3, 367X, 367L3, 392K, 394N5, 393M, 331P2, 334D, 344L3, 367K3, 392P, 367M2, 391W, 333G2, 394W5, 344B4, 367X3, 394C7, 392L, 394S5, 393N, 367W3, 392F, 331X (RI3M060 bemaling)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het uitvoeren van een bronbemaling en het aanleggen van een rioleringstracé

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-     er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Bestaande toestand 

-     verkeersweg bestaande uit 2 rijstroken met een middenberm;

-     parkeerstroken op de rijweg: 

-     aan beide zijden een verhoogd voet- en fietspad.  


Nieuwe toestand 

-     verkeersweg 1 rijstrook in iedere richting:

-     groene middenberm, aangelegd met; 

-     bomen;;

-     wadi’s;

-     verhoogd fietspad met aangrenzend voetpad;

-     aanleg nieuwe riolering.  


Inhoud van de aanvraag 

-     het aanleggen van nieuwe gescheiden riolering.

-     het heraanleggen van de straat.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat een tijdelijke grondwaterbemaling technisch noodzakelijk voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

85 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

50 m³/uur

53.2.2°b)2°

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld.

445.554 m³/jaar

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

24 augustus 2022

22 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System24 augustus 2022
Geen advies ontvangen
Proximus24 augustus 2022
Geen advies ontvangen
Vlaamse Milieumaatschappij24 augustus 202212 oktober 2022Voorwaardelijk gunstig
Vlaamse Milieumaatschappij24 augustus 202225 oktober 2022Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://grups.omgeving.vlaanderen.be/. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/gewestplan.
 

 Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-     Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

-     Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Als aanleiding van de heraanleg van de Catershoflaan wordt meegegeven dat het gemengd rioleringsstelsel verouderd is en moet vervangen worden door een gescheiden rioleringsstelsel. Hierdoor wordt ook het bovengronds gedeelte opnieuw ontworpen en heraangelegd. De functie van een tweerichtingsstraat blijft behouden. Dit is gunstig te beoordelen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Catershoflaan is een weg met gescheiden rijbanen. De verblijfsfunctie primeert.
Het nieuwe ontwerp creëert meer ruimte voor de actieve weggebruikers en de lokale bewoners. Tegelijkertijd wordt er geïnvesteerd in resistentie tegen wateroverlast door middel van wadi’s of organische infiltratiekommen in de middenberm.
 Het nieuwe wegprofiel zal de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers positief beïnvloeden. Zo worden onder meer verhoogde verkeersplatformen, brede voetgangerseilanden en doorlopende afgezonderde fietspaden voorzien. 

 

Visueel-vormelijke elementen

Voor het aanleggen van de straat wordt gekozen voor sterke materialen die in overeenstemming zijn met het beeld van een straat. De gekozen wegmaterialen zijn grijze betonstraatstenen (voetpaden), rode bitumineuze verharding (fietspaden), straatkeien (parkeerstroken) en bitumineuze verharding (wegdek).
De bestaande middenberm wordt uitgebreid en aangevuld met wadi’s. De bestaande bomen worden gerooid, vervangen en aangevuld met hoogwaardig groen, bestaande uit inheemse soorten.
De geplande werken hebben een gunstig effect op de beeldkwaliteit van de Catershoflaan. 

 

Bodemreliëf
Buiten het voorzien van de wadi’s/infiltratiekomen, worden er geen aanpassingen gedaan aan het bodemreliëf. Het voorzien van wadi’s is ruimtelijk aanvaardbaar.


Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.


Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

In de Catershoflaan (district Merksem) wordt, in het kader van de herinrichting van het openbaar domein, het verouderde gemengde rioleringsstelsel vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel (DWA/RWA) en worden in de middenberm infiltratiebekkens voor hemelwater voorzien.

Om deze werken veilig te kunnen uitvoeren dient het grondwater tijdelijk verlaagd te worden met 1,5 tot 2 meter. Er zal gewerkt worden met een verticale filterbemaling met een aanzetdiepte van de filters van 8 tot 10 m-mv. Het totale waterbezwaar wordt worst case geraamd op circa 445.550 m³, met een maximaal debiet van 85 m³/uur of indien het grondwater over een waterzuivering wordt geleid een debiet van 50 m³/uur. Het opgepompte grondwater wordt geloosd op de openbare riolering ter hoogte van de Ringlaan.

Omdat het gaat om een relatief lang lijntraject, waarbij circa 2.700 meter aan nieuwe riolering wordt geplaatst, zullen de werken gefaseerd worden uitgevoerd en de verschillende werkzones worden apart bemaald. De maximale invloedstraal schommelt tussen 260 en 366 m afhankelijk van de bemalingsstreng. De bemalingsduur wordt voor het ganse project geschat op 330 dagen.

Uit de screening van de OVAM-dossiers in de omgeving van de projectzone blijkt dat er geen verhoogd risico bestaat op verspreiding van de verontreiniging.

Uit analyseresultaten van bestaande peilbuizen op de aanwezigheid van PFAS blijkt dat er verhoogde waarden werden vastgesteld voor PFBA (120 ng/liter), PFOA (130 ng/liter) en som PFAS (580 ng/liter). De aanvrager zal voor de aanvang van de bemalingswerken het bemalingswater opnieuw laten analyseren, indien de verhoogde waarden voor PFAS worden bevestigd zal een waterzuiveringsinstallatie worden geplaatst. De aanvrager stelt volgende bijzondere lozingsnormen voor: PFAS (ind) 130 ng/liter en PFAS (som) 580 ng/liter.
Dit voorstel sluit wat betreft de individuele parameters en de somparameter niet aan bij het normenkader dat momenteel wordt gehanteerd, wat wordt bevestigd in het advies van de VMM. In dit kader wordt uitgegaan van het principe dat PFAS zover als mogelijk moeten worden gezuiverd wat wordt vertaald als 100 ng/liter voor individuele PFAS en 500 ng/liter voor de som PFAS. Daarom wordt het advies van de VMM gevolgd waarin volgende normen voor lozing op de openbare riolering worden voorgesteld:

parameter

norm

PFAS (som)

500 ng/liter

PFAS (ind)

100 ng/liter


De VMM adviseert verder dat de bemaling pas in gebruik mag genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende norm.

Vervolgens wordt door de VMM aanbevolen, indien de initiële meting minstens 80% van de opgelegde norm bedraagt, de staalname te herhalen. De herhalingsanalyse moet gedurende de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks gebeuren tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse maximaal 80% van de opgelegde norm bedraagt. Dit advies wordt bijgetreden en opgenomen in de bijzondere voorwaarden.

De aanvraag omvat verder een verzoek om te mogen afwijken van de bepalingen van artikel 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem titel II betreffende de plaatsing van een meetgoot bij het overschrijden van een lozingsdebiet van 2 m³/uur bedrijfsafvalwater. Ervaring leert dat het plaatsen van een meetgoot in het kader van een tijdelijke bemaling weinig meerwaarde heeft. De controle van het geloosde water kan gebeuren aan een aftapkraan. De afwijking kan worden toegestaan.

Om de stedelijke diensten toe te laten de bemalingsactiviteiten op te volgen dient de exploitant de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de diensten Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke.


Voorstel bijzondere voorwaarden: 

  1. De exploitant dient de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de diensten Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens medegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.
  2. Volgende lozingsnormen gelden:
    parameternorm
    PFAS (som)500 ng/liter
    PFAS (ind)100 ng/liter

  3. In afwijking op de bepalingen van artikel 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem titel II betreffende de plaatsing van een meetgoot mag de controle van het geloosde water gebeuren aan een aftapkraan en dient er geen meetgoot te worden voorzien.
  4. De kwaliteit van het bemalingswater (PFAS) wordt geanalyseerd in de bemalingsfilters of putten (na schoonpompen van de installatie) of in een representatieve peilbuis voor de opstart van de bemaling. De te analyseren parameters zijn minstens de kwantificeerbare PFAS-componenten opgenomen in het WAC_IV_A_025 ontwerpversie 7/2022. De bemaling mag pas in gebruik genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende normen (bij ontstentenis van een indelingscriterium zijn de concentraties beperkt tot de rapportagegrens of de bepalingsgrens). De verdere monitoring gebeurt aan volgende frequentie:
    • Bij concentraties hoger dan 80 % van de norm: analyse in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse maximaal 80 % van de norm bedraagt.
    • Bij concentraties lager dan 80 % van de norm: geen herhaling noodzakelijk.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

De aanvraag wordt gunstig beoordeeld, de vergunning kan worden verleend mits inachtname van de voorgestelde bijzondere voorwaarden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

85 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

50 m³/uur

53.2.2°b)2°

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld.

445.554 m³/jaar


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

  1. De exploitant dient de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de diensten Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens medegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.
  2. Volgende lozingsnormen gelden:
    parameternorm
    PFAS (som)500 ng/liter
    PFAS (ind)100 ng/liter
  3. In afwijking op de bepalingen van artikel 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem titel II betreffende de plaatsing van een meetgoot mag de controle van het geloosde water gebeuren aan een aftapkraan en dient er geen meetgoot te worden voorzien.
  4. De kwaliteit van het bemalingswater (PFAS) wordt geanalyseerd in de bemalingsfilters of putten (na schoonpompen van de installatie) of in een representatieve peilbuis voor de opstart van de bemaling. De te analyseren parameters zijn minstens de kwantificeerbare PFAS-componenten opgenomen in het WAC_IV_A_025 ontwerpversie 7/2022. De bemaling mag pas in gebruik genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende normen (bij ontstentenis van een indelingscriterium zijn de concentraties beperkt tot de rapportagegrens of de bepalingsgrens). De verdere monitoring gebeurt aan volgende frequentie:
    • Bij concentraties hoger dan 80 % van de norm: analyse in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse maximaal 80 % van de norm bedraagt.
    • Bij concentraties lager dan 80 % van de norm: geen herhaling noodzakelijk.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

24 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

3 september 2022

Einde openbaar onderzoek

2 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

6 april 2023

Verslag GOA

23 januari 2023

naam GOA

Gerd Cryns en Bieke Geypens


Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het is noodzakelijk om bijkomende adviezen op te vragen.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

3 september 2022

2 oktober 2022

0

0

0

2

 Bespreking van de bezwaren

  1. ToegangswegDe Catershoflaan is volgens de bezwaarindiener de toegangsweg tot het Jan Palfijn hospitaal. Deze laan wordt ook gebruikt door diverse lijnbussen, is dus niet zo verstandig om het bestaande rijvak te versmallen .
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. In het deel van de straat tussen de Ringlaan en de Lange Bremstraat (dus het deel van en naar het ziekenhuis) werd in functie van brandweer en andere hulpdiensten in de middenberm, in beide richtingen, een overrijdbare strook voorzien (versterkt gras) van 2 m breed.
     Bij calamiteiten zorgt deze strook voor uitwijkmogelijkheden voor het gewone verkeer, zodat hulpdiensten kunnen passeren op de rijbaan. Indien nodige kunnen hulpdiensten zelf ook gebruik maken van deze strook.
  2. Middenberm, vergroenen - onderhoud: De bezwaarindiener vraagt zich af wie de verbrede middenberm met irrigatievijvers gaat onderhouden. Hij stelt dat die in de winter overlopen, in de zomer droogstaan en in de herfst verzamelputten voor bladeren en ander afval worden. Hij vreest dat dit open riolen zullen worden met een hoop ongemakken en ongedierte als gevolg.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De aanvraag is nauw in overleg met alle interne stadsdiensten, waaronder ook Groen- en Begraafplaatsen, die instaan voor het onderhoud, besproken en ontworpen. De onderhoudsvraag is dus gekend en wordt opgenomen.
  3. Middenberm, bomen - onderhoud: Bomen tussen de parkeerstroken plaatsen is geen goed idee. De afvallende bladeren zullen het rioleringsstelsel verstoppen en het wegdek vettig maken. Geen veilige toestand voor de eerste hulp diensten. De bezwaarindiener stelt zich de vraag wie dit gaat onderhouden. De wortels van de bomen zullen ook zorgen voor breuken en verstoringen in het voet-fietspad en het wegdek.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De aanvraag is nauw overleg met alle interne stadsdiensten, waaronder ook groen- en begraafplaatsen, die instaan voor het onderhoud, besproken en ontworpen. Het onderhoudsvraag is dus gekend en wordt opgenomen. Bij de keuze van de bomen werd ook rekening gehouden met de aangehaalde bedenkingen.
  4. Opritten: Verder wil men alle opritten openbreken. Volgens de bezwaarindiener liggen alle garages onder straatniveau, dus de opritten lopen schuin naar beneden. Door de ondergrond van deze opritten, bestaande uit beton of andere vulmiddelen, open te breken en de homogeniteit van de ondergrond te verstoren, zal dit volgens de bezwaarindiener later leiden tot verzakkingen. Deze reparatie kosten komen dan natuurlijk ten koste van de bewoner van het pand.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De straat wordt van de ene rooilijn tot de andere rooilijn heraangelegd, hierbij worden enkel de opritten op het openbaar domein opnieuw aangelegd. Aan de opritten op privédomein worden geen ingrepen gedaan. 
  5. RioleringsstelselVolgens de bezwaarindiener leiden al deze werken tot niets daar alle leidingen op het einde van de laan terug bij elkaar komen in hetzelfde rioleringsstelsel.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De bezwaarindiener doet slechts een veronderstelling, een aanname over het samenkomen van het stelsel, die niet op concrete feiten berust. 
  6. Kosten aanvraagDe kostenramingen kloppen volgens de bezwaarindiener niet meer omdat alle bouwstoffen flink duurder zijn geworden.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het bezwaar is een veronderstelling en betreft geen stedenbouwkundig aspect.
  7. Duur aanvraag: Volgens de bezwaarindiener zou dit project zo'n 20 jaar in beslag nemen. Alle werken die nu worden uitgevoerd, hebben dus op dit moment geen enkel nut. Volgens hem moet men beginnen bij het begin en niet op het einde van het stelsel, dan is er ogenblikkelijk resultaat zichtbaar en niet over 20 jaar.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het bezwaar handelt niet over de voorliggende aanvraag. Het bezwaar handelt over de visie en heraanleg van het hele rioleringsnet.
  8. Jan Palfijnziekenhuis, bereikbaarheid - interventietijden: Volgens de bezwaarindiener liggen de interventietijden voor de MUG, mee door de uitgestrektheid van de MUG-regio niet goed, maar ook de aankomsttijd in het ziekenhuis voor patiënten in een levensbedreigende toestand is maar net haalbaar. Structureel vertragende elementen zullen deze tijden nog verder verslechteren. Wanneer deze maatregelen zonder een oplossing voor de ambulance en de MUG worden ingevoerd, zal dit leiden tot een verslechtering van de cijfers, iets wat vooral bij de kritische patiënt een negatief effect zal hebben, aangezien de cijfers nu al op de grens liggen.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Overdreven snelheid is een groot knelpunt in de huidige straat, dit als gevolg van de breedte van de straat (te breed voor zone 30) en het gebrek aan snelheidsremmers. Snelheidsmetingen tonen aan dat de snelheidsbeperking van 30 km/uur niet wordt gerespecteerd.
    De verkeersplateaus zijn dus noodzakelijk om de snelheid van het verkeer te remmen.
    In tegenstelling tot in een klassieke woonstraat zone 30, komen er in deze straat verkeersplateaus waarvan de oprijelementen langer zijn. De verkeersplateaus zullen dus minder steil zijn, wat zowel voor busverkeer en hulpdiensten voordelig is.
    In het deel van de straat tussen de Ringlaan en de Lange Bremstraat (dus het deel van en naar het ziekenhuis) werd in functie van brandweer en andere hulpdiensten in de middenberm, in beide richtingen, een overrijdbare strook voorzien (versterkt gras) van 2 m breed.
    Bij calamiteiten zorgt deze strook voor uitwijkmogelijkheden voor het gewone verkeer, zodat hulpdiensten kunnen passeren op de rijbaan. Indien nodig kunnen hulpdiensten zelf ook gebruik maken van deze strook.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.


Bijzondere milieuvoorwaarden

  1. De exploitant dient de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de diensten Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens medegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.
  2. Volgende lozingsnormen gelden:
    parameternorm
    PFAS (som)500 ng/liter
    PFAS (ind)100 ng/liter
  3. In afwijking op de bepalingen van artikel 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem titel II betreffende de plaatsing van een meetgoot mag de controle van het geloosde water gebeuren aan een aftapkraan en dient er geen meetgoot te worden voorzien.
  4. De kwaliteit van het bemalingswater (PFAS) wordt geanalyseerd in de bemalingsfilters of putten (na schoonpompen van de installatie) of in een representatieve peilbuis voor de opstart van de bemaling. De te analyseren parameters zijn minstens de kwantificeerbare PFAS-componenten opgenomen in het WAC_IV_A_025 ontwerpversie 7/2022. De bemaling mag pas in gebruik genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende normen (bij ontstentenis van een indelingscriterium zijn de concentraties beperkt tot de rapportagegrens of de bepalingsgrens). De verdere monitoring gebeurt aan volgende frequentie:
    • Bij concentraties hoger dan 80 % van de norm: analyse in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse maximaal 80 % van de norm bedraagt.
    • Bij concentraties lager dan 80 % van de norm: geen herhaling noodzakelijk.

 
Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/KP/2022/W.00024.ME.0007 zijn van toepassing.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

85 m³/uur

3.6.3.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

50 m³/uur

53.2.2°b)2°

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld.

445.554 m³/jaar


Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur. De vergunning voor de ingedeelde inrichting of activiteit wordt verleend voor een periode van 1 jaar vanaf de start der werken.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.