Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_CBS_07627 - District Borgerhout, Deurne. Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 20/09/2022 - 14:00 Extra digitaal - contact: Tania Stremersch/bz_besluitvorming_mailbox
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07627 - District Borgerhout, Deurne. Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2022_CBS_07627 - District Borgerhout, Deurne. Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Projectdefinitie en conceptGoedkeuring districtscollege Deurne14 september 2015338
Goedkeuring districtscollege Borgerhout29 september 2015
279
MobiliteitsvoorwaardenGoedkeuring college11 december 201510406
VoorontwerpGoedkeuring districtscollege Deurne7 november 2016
408
Verdaagd districtscollege Borgerhout
23 januari 201814
6 februari 201814

Voorontwerp 2 Mobiliteitsvoorwaarden

Goedkeuring college15 december 2020
10337
Kennisname districtscollege Deurne18 januari 2021
15
Adviezen

Bewonersinfo

23 februari 2021
--
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
7 februari 2022--
Voorontwerp 2 MobiliteitsvoorwaardenKennisname districtsraad Borgerhout1 maart 202112


Het college keurde in zitting van 15 december 2020 (jaarnummer 10337) het voorontwerp en de mobiliteitsvoorwaarden voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei, district Borgerhout en Deurne goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht.

  • Door de integratie van de tramsporen en tramhaltes, alsook te oppervlakkig liggende wortels in de reeds omhoog komende parkeervakken (in kasseien), worden in de Gitschotellei de bestaande bomen vervangen door enerzijds verplante bomen (platanen), die zich in de Boekenberglei bevonden,  en nieuw aan te planten, inheemse bomen van groot plantformaat. Dit resulteert in een aanzienlijk kroonvolume bij de heraanleg.
  • In de Gitschotellei worden grotere plantvakken en meer ondergronds wortelvolume onder de parkeerstroken voorzien.  Dit laatste gebeurt door middel van een 2de maaiveld zodat de stabiliteit behouden blijft.
  • De overige te verplanten bomen (platanen) in de Boekenberglei worden in de straat zelf verplant. De andere bestaande bomen (haagbeuken en eiken) blijven behouden. 
  • De voetpaden worden uitgevoerd in betonstraatstenen. 
  • Voor het vergroenen van de straat en infiltratie van het water worden groene trambanen gerealiseerd en waar nodig wordt een voldoende draagkracht voor belasting van zwaar verkeer (openbaar vervoer en hulpdiensten) voorzien.
  • De parkeerplaatsen ter hoogte van de te behouden haagbeuken worden uitgevoerd in gewapend beton waardoor er enkel oppervlakkig een fundering nodig is en wortels gespaard blijven. 
  • Het perron ter hoogte van de Jozef Verbovenlei wordt 60m in plaats van 45m. Er wordt een 2de maaiveld voorzien onder het perron om de bomen te kunnen laten uitgroeien.
  • De ondergrondse glascontainer zal geplaatst worden in de Gouverneur Holvoetlaan. 
  • Er wordt een laad- en loszone voorzien in de Helleputtestraat.
  • In functie van verkeersveiligheid is de fietsoversteek aan de onderzijde van de Boekenberglei met de voetgangersoversteek gewisseld.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 332 parkeerplaatsen in de bestaande toestand naar 275 parkeerplaatsen in de nieuwe toestand. Er zullen in de nieuwe toestand 57 parkeerplaatsen minder zijn. 

  • In de Gitschotelei-Drakenhoflaan, tussen de Cruyslei en de Boekenberglei,  zijn er minder parkeerplaatsen omdat aan één zijde het dwarsparkeren vervangen wordt door langsparkeren en een trambaan. (van 87 naar 74 parkeerplaatsen);
  • In de Boekenberglei, tussen de Drakenhoflaan en de Jozef Verbovenlei verdwijnen de schuine parkeerplaatsen omwille van de brandweerroute. De gevraagde tramhaltes hebben ook een invloed op de parkeerbalans (van 149 naar 53 parkeerplaatsen);
  • In de Boekenberglei, tussen de Jozef Verbovenlei en de Sint-Rochusstraat komen er parkeerplaatsen bij (van 96 naar 148 parkeerplaatsen).

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van 177 bomen in de bestaande toestand naar 268 bomen in de nieuwe toestand.
Er worden 159 nieuwe bomen aangeplant en van de 177 bestaande bomen worden 28 bomen verplant en 68 bomen gerooid.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Boekenberglei, Gitschotellei en Drakenhoflaan liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt waar de riolering vernieuwd dient te worden, een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

De parkeervakken worden vlak aangelegd zodat het regenwater niet afvloeit maar zoveel als mogelijk doorheen de voegen in de grond kan insijpelen.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei zijn bovenlokale straten.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/224/2LMS010402M02000/2SA020200 in 2022/2023/2024/2025.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 7 februari 2022 gunstig advies op het definitief ontwerp van de Boekenberglei-Gitschotellei op voorwaarden dat:

  • in functie van het resultaat van het (mobiliteits)onderzoek van SW/MOB de kruispunten Jozef Verbovenlei - Boekenberglei, Cruyslei - Gitschotellei, Drakenhoflaan -Boekenberglei aangepast worden;
    • dit is aangepast in de plannen.
  • onderzocht wordt of er waarschuwingslichten voor de tram moeten geplaatst worden;
    • dit is aangepast in de plannen.
  • in overleg met SW/MOB de weg- en fietsmarkeringen, conform het draaiboek openbaar Domein worden aangepast;
    • dit is aangepast in de plannen.
  • in samenwerking met SB/Groen de technische uitwerking voor bescherming van de bestaande bomen (eiken, haagbeuken, zuil eik) in het bestek opgenomen wordt;
    • dit wordt mee opgenomen bij de uitwerking van het uitvoeringsdossier
  • de locatie en inplanting van een ondergrondse glascontainer in de Gouverneur Holvoetlaan verder uitgewerkt wordt en mee opgenomen wordt in het project;
    • dit is aangepast in de plannen.
  • de fietsoversteken ter hoogte van de Muggenberglei worden geoptimaliseerd in functie van veiligheid;
    • dit is aangepast in de plannen.
  • ter hoogte van de plateau’s aan het begin van de zone 30, waar de tram in de voorrang zit, net zoals voor de fietsers, de materialisering van de trambedding door te trekken;
    • dit is aangepast in de plannen.
  • de nutskasten verplaatst worden, om de toegankelijkheid en het comfort van voetgangers en fietsers te vrijwaren;
    • dit is aangepast in de plannen.
  • de boom ter hoogte van de Helleputstraat toegevoegd wordt op het plan;
    • de boom is toegevoegd aan de plannen.
  • de technische detaillering (onder andere de boomkader, de verharding ter hoogte van de inritten, ..), in functie van het uitvoeringsdossier, in overleg met SW/PR/Structureel onderhoud verder uitgewerkt wordt;
    • dit wordt mee opgenomen bij de uitwerking van het uitvoeringsdossier.
  • de verwijdering, vervanging of verplaatsing van de wachthuisjes tijdig gecoördineerd wordt in overleg met SW/B&O/straatobjecten;
    • dit wordt mee opgenomen bij de uitwerking van het uitvoeringsdossier.
  • in overleg met SW/B&O/straatobjecten de inplanting van de diverse straatobjecten (onder andere fietsenstallingen, zitbanken, stadsborden, boombeugels, glascontainer, velostations, dynamische borden zone 30, …) geoptimaliseerd en verder verfijnd wordt;
    • dit wordt mee opgenomen bij de uitwerking van het uitvoeringsdossier.
  • de inkomzone van het park ter hoogte van het kruispunt met de Cruyslei nog geoptimaliseerd wordt in functie van veilige voet- en fietsoversteken;
    • de inkomzone is geoptimaliseerd in functie van de verkeersveiligheid en de nieuwe situatie van de tram.
  • laad- en losruimte wordt voorzien voor de aanwezige functies in de Gitschotellei;
    • er is een laad- en loszone voorzien in de Floris Helleputtestraat.
  • het marktplan, in overleg met de betrokken afdelingen, verder uitgewerkt wordt;
  • in functie van het gebruikscomfort de halteplaatsen en de inplanting van de wachthuisjes, waar mogelijk, worden herbekeken om volwaardige wachthuisjes te kunnen plaatsen, en in overleg met SW/B&O/straatobjecten onderzocht wordt welke type van wachthuisje dan geplaatst kan worden in functie van de toegankelijkheid en de beschikbare ruimte;
    • er worden overal volwaardige wachthuisjes voorzien.
  • in het uitvoeringsdossier de plaatsing van glasvezelkabel wordt opgenomen;
    • dit wordt mee opgenomen bij de uitwerking van het uitvoeringsdossier. 
  • de bomenbalans per deelzone wordt verduidelijkt;
  • onderzocht wordt of er binnen het projectgebied toezichtcamera’s voorzien moeten worden.
    • dit wordt mee opgenomen bij de uitwerking van het uitvoeringsdossier.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M02000 - SWOU10673 Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (29 augustus 2022) voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei, district Borgerhout en Deurne, conform de geformuleerde adviezen goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotell, district Borgerhout en Deurne, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht geven aan studiebureau om: opdrachtdocumenten voor het uitvoeringsdossier op te maken.
  • Opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties.

SW/Mobiliteit

definitief signalisatieplan opmaken

SB/Evenementen, Film, Markten en Foren

verdere afstemming voor de markt.


Bijlagen

  • 20220829_10673_DO_NT_WEG01.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_WEG.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_RIONUTS.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_RIONUTS.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_GROEN.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_GROEN01.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_KRUINVOLUME.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_KRUINVOLUME.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_KRUINVOLUME 5.pdf
  • 20220829_10673_DO_ NT_KRUINVOLUME 10.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_KRUINVOLUME 20.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_01.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_02.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_03.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_04.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_05.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_06.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_07.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_08.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_09.pdf
  • 20220829_10673_DO_BT_NT_TPF_10.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_DETAILS.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_S.pdf
  • 20220829_10673_DO_NT_BRANDWEER02.pdf