Vanuit Routeplan 2030 willen stad Antwerpen en de Antwerpse vervoersregio volop inzetten op een Modal Shift. Het creëren van een hoogwaardige fietsverbinding in de Antwerpse zuidrand kan hier zeker toe bijdragen.
Het college keurde in zitting van 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) de gunning voor perceel 1 (Mobiliteitsstudies) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681, goed.
Het college keurde in zitting van 22 oktober 2021 (jaarnummer 8532) de samenwerkingsovereenkomst "Fietsverbinding Antwerpse Zuidrand (FR3)" goed.
Stad Antwerpen gaf in samenwerking met het district Wilrijk en de gemeenten Hemiksem, Aartselaar, Edegem, Kontich en Lint
de opdracht aan Tractebel Engineering nv
om een studieopdracht te voeren naar een hoogwaardige fietsverbinding in de Antwerpse Zuidrand. Deze fietsverbinding gaat van het veer van Hemiksem in het westen tot aan het station van Kontich-kazerne/Lint in het oosten. Ter hoogte van dit station zal de fietsverbinding aansluiting maken op de F1 (fietssnelweg Antwerpen-Mechelen) en de F16 (fietssnelweg Lint-Lier).
De resultaten van deze studie werden op 24 augustus 2022 door Tractebel Engineering nv gepresenteerd aan de betrokken gemeenten in het districtshuis van Wilrijk.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de resultaten van de ontwerpnota 'Fietsverbinding ANT FR03' voor.
De andere betrokken gemeenten zullen ook kennisnemen van de resultaten van de studie en geven in de vorm van een eigen collegebesluit de formele goedkeuring tot indienen van de 'Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) wijzigingsaanvraag'.
Het opzet van de studie was om te komen tot een integrale ingreep. Daarom bekijkt de ontwerpnota - en het onderliggende onderzoek - het vraagstuk naar een fietsverbinding in de Antwerpse Zuidrand breder. Vanuit de opdrachtgever werden drie krachtlijnen vooruit geschoven:
Op 24 augustus 2022 leverde Tractebel Engineering nv de ontwerpnota 'Fietsverbinding ANT FR3' als eindproduct op. Met deze ontwerpnota kunnen de betrokken gemeenten dan in een volgende stap naar de Provinciale Werkgroep BFF gaan om een wijzigingsaanvraag aan het BFF in te dienen.
In deze nota stelt Tractebel Engineering nv op basis van een grondige studie een voorkeursalternatief voor een fietsverbinding vanaf Hemiksem tot aan station Kontich-Kazerne/Lint voor. Dit is opgebouwd uit twee facetten: het tracé en de structuurschets.
In de 'Finale Stuurgroep' van het FR3-project op 24 augustus 2022 werd de ontwerpnota aanvaard.
In een volgende stap zal deze ontwerpnota voorgelegd worden aan de Provinciale Werkgroep BFF en aan de Vervoerregio Antwerpen. Daarbij wordt hen gevraagd om het BFF te wijzigen op basis van deze ontwerpnota. Op die manier kan de FR3 mee op het BFF worden geplaatst.
Het college keurt de ontwerpnota 'Fietsverbinding ANT FR3' goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit | Aanvraag herziening BFF indienen bij Provinciale Werkgroep en Vervoerregio Antwerpen |