Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

2023_IP_00134 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Cogels-Osylei

districtsraad Berchem
di 19/09/2023 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Jan Depover, districtsraadslid; Kris Van Aelst; Karin Møller; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Buket Karaca, districtsschepen; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Steven Liekens, districtsraadslid; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2023_IP_00134 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Cogels-Osylei 2023_IP_00134 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Cogels-Osylei

Motivering

Indiener(s)

Lucienne Verbraeken

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

do 14/09/2023 - 10:59

Toelichting

Op 5 juni werd de omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Cogels-Osylei verleend aan de Stad door de gewestelijke omgevingsambtenaar.

Ik lees in eBesluitvorming dat het districtscollege op 18 juli een verzoekschrift aan het college van Burgemeester en Schepenen heeft gericht omdat ze niet akkoord kan gaan met artikel 4 van die omgevingsvergunning. Daarin wordt namelijk gesteld dat de voetpaden moeten heraangelegd worden met gezaagde kasseien en dit is niet zo voorzien in de huidige plannen.

 

Hierbij stel ik mij volgende vragen:

  • Kwam deze vraag nog op tijd om iets te kunnen laten wijzigen aan de omgevingsvergunning?

Beroep aantekenen moet binnen de 30 dagen gebeuren na de toekenning van de vergunning? Valt deze bezorgdheid onder het aantekenen van beroep of zijn deze vragen tot wijziging nog mogelijk na die 30 dagen?

  • Is er al antwoord gekomen van uit het CBS op deze vraag?
  • Welke impact heeft dit op de oorspronkelijke plannen? Vertraging van het proces? Verhoging van de kostprijs?

Bespreking

Antwoord

Eerst de reden van onze actie.

De keuze van het District en De Stad om bij betontegels te blijven heeft verschillende redenen:

  • Het materiaal is veiliger voor de gebruiker-voetgangers
  • Het materiaal is comfortabeler
  • Het is ook duurzamer dan kasseien (sociaal en ecologisch)
  • Het is ook het materiaal dat er al decennia ligt en dus authentiek is
  • Het is met zandvoegen en geen cementvoegen, belangrijk voor waterdoorlaatbaarheid
  • Het is budgettair vriendelijk zowel in aanleg als onderhoud


 Kwam deze vraag nog op tijd om iets te kunnen laten wijzigen aan de omgevingsvergunning? Beroep aantekenen moet binnen de 30 dagen gebeuren na de toekenning van de vergunning? Valt deze bezorgdheid onder het aantekenen van beroep of zijn deze vragen tot wijziging nog mogelijk na die 30 dagen? 

De juridische dienst heeft de vraag tot beroep bekeken en de mogelijkheden tov elkaar afgewogen. Er kan beroep aangetekend worden. Er bestaat echter een procedure die beter geschikt is voor het doel dat district Berchem wil bereiken met de omgevingsvergunning van de Cogels-Osylei. Sinds 3 november 2020 kunnen alle voorwaarden die in een vergunning opgenomen zijn, gewijzigd worden op gemotiveerd verzoek van de vergunninghouder of de exploitant (artikel 82/1 OVD). Het bijstellen van de voorwaarden die in de omgevingsvergunning zijn opgelegd, verloopt overeenkomstig de gewone procedure, ongeacht of het gaat over een ambtshalve initiatief, dan wel een verzoek door exploitant, vergunninghouder, betrokken publiek, adviesinstantie o.a. Voordelen van deze procedure zijn: het vermijden van een langdurende jurisdictionele procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen waarvan het eindresultaat altijd onvoorspelbaar is, het vermijden van het risico op de vernietiging van de omgevingsvergunning door de Raad en ook het sneller kunnen opstarten van de werken. Gezien deze voordelen, werd na afstemming met de bevoegde kabinetten beslist deze procedure te volgen ipv een beroepsprocedure te starten.

 

• Is er al antwoord gekomen van uit het CBS op deze vraag

Er is nog geen formeel antwoord gekomen op de vraag aan het college die het district stelde. De doorlooptijd voor deze antwoorden is ook lang (ca. 6 weken). Dit wil echter niet zeggen dat dit niet verder werd opgenomen. De procedure voor wijziging van de vergunningsvoorwaarden wordt opgestart. Formeel gezien is er geen expliciete collegebeslissing nodig om deze procedure op te starten via het Omgevingsloket.

 

• Welke impact heeft dit op de oorspronkelijke plannen? Vertraging van het proces? Verhoging van de kostprijs?

De impact op de plannen zal afhangen van het doorlopen van de procedure. Als de vergunningsvoorwaarden effectief worden aangepast, zal de straat uitgevoerd worden zoals in de omgevingsvergunning werd aangevraagd (beton stoeptegel met een toplaag van natuursteen granulaat). Als er geen consensus wordt rond bereikt, zullen de stoepen aangelegd worden in natuursteen cfr. de opgelegde vergunningsvoorwaarde. Deze procedure heeft geen vertraging van het proces. Van zodra de goedkeuringen van de partners ook binnen zijn en we zeker zijn dat er geen andere beroepsprocedures werden opgestart, kan de gunning aan de aannemer plaatsvinden. We verwachten dit ter goedkeuring te kunnen voorleggen op he college in oktober. Idem voor de kostprijs: natuursteen is duurder dan de betonnen tegels. Hier werd echter in de aanbestedingsfase op geanticipeerd door prijs te vragen voor beide materialen (50/50 %). Een eventuele meerkost beperkt zich dus tot het verschil tussen beide materialen voor de helft van de oppervlakte van de stoep. We gaan er voorlopig van uit dat de voorwaarden wel zullen bijgesteld worden. Dat zou dan betekenen dat dit een financiële meevaller zal zijn tov de te gunnen offerte bij de eindafrekening.

wo 27/09/2023 - 09:27