De heer Kris Van Aelst legt de volgende eed af: «Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.».
De voorzitter van de districtsraad verklaart de heer Kris Van Aelst wettig aangesteld in het ambt van districtsraadslid.
De Heer Johan Malcorps stuurde op 22 december 2022 een mail naar de voorzitter van de districtsraad met de melding dat hij zijn mandaat beëindigt als districtsraadslid. De voorzitter van de districtsraad nam kennis van dit bericht op 22 december 2022.
Na de kennisname van het ontslag door de districtsraad kan in eenzelfde raadszitting in de vervanging als districtsraadslid worden voorzien.
Districtsraadslid Johan Malcorps behoort tot de Vooruit - Groen fractie en wordt vervangen door de eerst geldige opvolger op de lijst waarop hij verkozen werd en dit volgens de resultaten van de verkiezingen op 14 oktober 2018.
De volgende opvolger is de heer Kris Van Aelst. Op 3 januari 2023 werd de heer Kris Van Aelst aangeschreven met de vraag of hij het mandaat wou aanvaarden. De heer Kris van Aelst antwoordde op 7 januari 2023 dat hij zijn mandaat zal opnemen.
De geloofsbrieven van de heer Kris Van Aelst werden aan de districtssecretaris bezorgd. De heer Kris Van Aelst voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Artikel 8 in samenlezing met artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 bepaalt dat inschrijving in de bevolkingsregisters van het district één van de verkiesbaarheidsvoorwaarden uitmaakt.
Artikel 13 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behoudens als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Artikel 14 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Artikel 6 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraadsleden voor ze hun mandaat opnemen, in openbare vergadering de volgende eed afleggen in handen van de voorzitter van de districtsraad: « Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen. ».
Artikel 119 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de bepalingen van artikels 6, 9, 13 en 14 ook van toepassing zijn op de districten evenwel met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad, en de voorzitter van de districtsraad in de plaats treedt van de voorzitter van de gemeenteraad.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid de heer Johan Malcorps met ingang van 24 januari 2023.
De districtsraad neemt kennis dat de heer Kris Van Aelst, eerste geldige opvolger, het mandaat zal opnemen.
De districtsraad neemt er kennis van dat de geloofsbrieven van de heer Kris Van Aelst werden onderzocht.
De heer Kris Van Aelst legt de volgende eed af: «Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.».
De voorzitter van de districtsraad verklaart de heer Kris Van Aelst wettig aangesteld in het ambt van districtsraadslid.
De districtsraad keurt de notulen van 22 november 2022 en 20 december 2022 goed.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 5 december 2022 | ||
Water-link. Bestek. Goedkeuring
| 5 december 2022 |
Het district Berchem wenst de Kanunnik Peetersstraat, de Wapenhaghestraat en de Florent Bauduinstraat opnieuw aan te leggen. Het comfort en de veiligheid van de weggebruikers wordt gemaximaliseerd. Het groene karakter van de straten wordt versterkt. De verblijfskwaliteit en belevingswaarde worden op die manier geoptimaliseerd. De riolering wordt tevens vernieuwd.
Het districtscollege keurde in zitting van 7 juni 2022 (jaarnummer 00113) het definitief ontwerp goed.
De opdrachtnemer of zijn onderaannemer dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om de werken met betrekking tot de aanleg van de drinkwaterleiding tot een goed einde te brengen aan de hand van: twee gelijkaardige opdrachten hebben uitgevoerd gedurende de afgelopen vijf jaar, betreffende de aanleg van een leiding groter dan DN600 in modulair gietijzer over een afstand van minimaal 200m met een waarde van de opdracht van minstens € 100.000, materiaal exclusief.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
Het aandeel van het district Berchem in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
Het district Berchem | 32% |
Aquafin nv | 61% |
Water-link | 7% |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
De districtsraad keurt bestek GAC_2022_02478 voor "Wegeniswerken Kanunnik Peetersstraat, Wapenhaghestraat en Florent Bauduinstraat, Berchem" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Kanunnik Peetersstraat, Wapenhaghestraat en Florent Bauduinstraat |
budgetplaats: 5012500000 | volgt later |
De Renée Suerickx-Demarbaixstraat in het district Berchem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De ruimtelijke ontwikkeling van het Zilverkwartier en bijgevolg een aangepaste inrichting van het openbaar domein resulteerde onder andere in de nieuwe straat, de Reneé Suerickx-Demarbaixstraat. De straat wordt nu gereglementeerd als woonerf.
Parkeerbalans: door de geringe breedte van de straat zijn er geen parkeerplaatsen voorzien.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Renée Suerickx-Demarbaixstraat in het district Berchem.
Op 25 april 2022 leverde de stad de vergunning af voor de bouw van een nieuw kantorencomplex met een ondergrondse parking aan de Uitbreidingsstraat, de eerste fase van het project Mariahof.
Voor de buurtbewoners is dit een zeer omstreden beslissing en zij gingen met succes in beroep.
Het beroepschrift dat zij hebben ingediend bij de deputatie is ontvankelijk verklaard.
Er is dus een juridisch verzet tegen de afgeleverde vergunning.
Niettegenstaande dat, merk ik dat het district doet alsof dat beroep niet bestaat...
De vergunning legde een SOK (stedelijke ontwikkelingskost) op die naar de stad zou gaan.
Een gedeelte van deze SOK wordt doorgeschoven naar het district om de aanleg van het skatepark mee te financieren. Dat zagen we bij de laatste budgetwijziging. Het budget voor het skatepark wordt verhoogd met 163.000 euro, die als dotatie van de stad komt. Die 163.000 euro is het bedrag dat in het document van de SOK vermeld staat als bijdrage in de realisatie van een skatepark in het De Villegaspark.
Wij hebben uiteraard geen bezwaar tegen het skatepark maar hoe gaat het district dit financieren als er gevolg wordt gegeven aan het beroepschrift van de buurtbewoners en het project Mariahof in zijn huidige vorm niet kan doorgaan?
Is de SOK al betaald?
Heeft het district dit budget al ontvangen van de stad?
Beste Lucy,
Dank voor uw vraag.
In het kader van de ondertekende SOK-overeenkomst is er een SOK ontvangst ingeschreven bij de stad/ SW ( 2WNS03 ) en de uitgaven die daar tegenover staat is een dotatieverhoging aan het district Berchem.
Budgettair is dit bij het district ook zo opgenomen in ontvangsten en uitgaven. Dit is een budgettaire lijn waar momenteel nog geen financiering tegenover staat.
Doordat het budget van 163.000 EUR bij ons is ingeschreven mag én kan het worden aangesproken worden bij gunning voor uitvoering. Er mag gegund worden voor dat bedrag en er mogen bestelbonnen op worden uitgeschreven.
Er staat natuurlijk al wel 257.000 EUR eigen middelen op onze begroting voor het skatepark, waarvoor er al jaren gespaard werd. Enkel over de laatste schijf moet de tijd en het verloop van de procedures nog uitwijzen op wiens conto die zal vallen. Ofwel betaalt het district of de stad dit mocht blijken dat er uiteindelijk toch een verandering aan de ondertekende SOK-overeenkomst komt owv het bezwaar en dan worden die budgetten verrekend. Ofwel wordt die gefinancierd door de stad middels deze SOK-overeenkomst of een nieuwe SOK-overeenkomst.
Het is dus eigenlijk een budgettaire schijf die wij inschrijven waardoor het district verder kan met het globale skatepark voor de Berchemse jeugd, tieners, urban liefhebbers en sporters, zoals wij hen al jaren beloofd hebben. Wij willen ook graag een groen talud installeren zodat het skatepark landschappelijk ingewerkt wordt in het park en de buurt geen extra overlast ondervindt. Door op deze manier te werken kunnen we dit globale project in de flow al voorbereiden en opstarten en moeten we dit project niet afhankelijk maken van een ander dossier in de buurt, waardoor we vertragingen zouden kunnen oplopen in dit dossier.
wo 25/01/2023 - 15:51