De districtsraad keurt de notulen van 25 april 2023 open en besloten zitting goed.
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855) keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.
Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit.
De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA.
Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.
De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.
In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.
Het betreft de krachtlijnen:
Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.
De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.
Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen. Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.
De districtsraad adviseert het voorontwerp voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen gunstig mits er rekening gehouden wordt met de volgende opmerkingen:
Op 22 november 2022 (jaarnummer 67) keurde de districtsraad aanpassing 6 het meerjarenplan 2020-2025 goed. Daarin werd een nominatieve ondersteuning van 4.000,00 EUR opgenomen voor Kingsize FV, Mercatorstraat 112/2, 2018 Antwerpen, fictief ondernemingsnummer NXX0029.020.420 voor het organiseren van workshops rond streetart.
De locatie waar de workshops plaatsvinden, wordt uitgebreid met een extra locatie waardoor het district dit moment kan aangrijpen om ook de workshops te optimaliseren. Een verhoging van het budget met 10.000,00 EUR is hiervoor een logisch gevolg.
De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) zijn van toepassing.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Volgens artikel 249 van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan. Volgens artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur zijn de bepalingen van titel 4 van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat het districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuur beleid.Kingsize FV organiseert workshops in de zomerperiode 2023 tijdens Meeting of Styles op de muren langs het wandelpad dat de Klokstraat met de Guldenvliesstraat verbindt.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Deze afsprakennota bevat bepalingen over, onder meer, het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, en de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
De verhoging van de nominatieve ondersteuning FV Kingsize met 10.000 EUR wordt gecompenseerd met overschotten op volgende reglementen ingeschreven op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2300/5011000000/6496500/2BER010103A00000/2BE090750.
De nominatieve ondersteuning wordt op volgende boekingsadres ingeschreven:
budgetplaats: 5012000000
budgetpositie: 6496500
functiegebied:2BER010108A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2BE090739
budgetperiode: 2300
Een IKA-light werd al uitgevoerd om 10.000,00 EUR te verschuiven voor de verhoging van de nominatieve ondersteuning aan Kingsize FV.
De financiële gevolgen worden geregeld in afzonderlijke besluiten van het districtscollege.
De districtsraad keurt de verhoging van de nominatieve ondersteuning met 10.000,00 EUR goed aan Kingsize FV, Mercatorstraat 112/2, 2018 Antwerpen, fictief ondernemingsnummer NXX0029.020.420 voor de organisatie van workshops tijdens Meeting of Styles.
Als gevolg van de toelichting die Schepen Buket Karaca vorige week gaf en de bevestiging van deze bezorgdheden in het verslag van de RVB vragen we de steminstructies als volgt aan te passen:
Artikel 1
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem van 14 juni 2023:
• Verslag algemene vergadering 15 februari 2023. Goedkeuring
• Ledenwijziging Algemene vergadering. Kennisname
• Kadertekst Masterplan lokaal cultuurbeleid: Naar een netwerk Culturele Ontmoeting. Goedkeuring
• Verplaatsing goedkeuring jaarrekening en werkingsverslag 2022 naar oktober 2023. Goedkeuring
• Varia
Artikel 2
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem volgende punten van de agenda goed te keuren:
• Verslag algemene vergadering 15 februari 2023. Goedkeuring
• Verplaatsing goedkeuring jaarrekening en werkingsverslag 2022 naar oktober 2023. Goedkeuring
Artikel 3
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem zich op volgend punt van de agenda te onthouden:
• Kadertekst Masterplan lokaal cultuurbeleid: Naar een netwerk Culturele Ontmoeting. Goedkeuring
Artikel 4
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, om een advies aan het College van burgemeester en schepenen te geven over het Masterplan lokaal Cultuurbeleid gebaseerd op de informatie van de toelichting die ze gaf op de raadscommissie .
Artikel 5
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
De districtsraad Berchem keurt het amendement niet goed met:
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Jan Depover
ONTHOUDINGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 23 november 2020 (jaarnummer 672) werd mevrouw Buket Karaca aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Op 28 januari 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 voor de stad Antwerpen goed. Dit staat in het teken van de grote verbinding, niet enkel op vlak van mobiliteit, maar ook in de geesten. Centraal staat het sterker, veiliger en warmer maken van onze stadsgemeenschap. Ook bij lokaal cultuurbeleid staat deze legislatuur in het teken van verbinding met het schrijven van dit masterplan Culturele Ontmoeting.
Cultuurcoördinatoren gaven in verkennende gesprekken aan dat er nood is aan samenwerking over districtsgrenzen heen en aan een geactualiseerde visie op lokaal cultuurbeleid. Deze nood ontstond uit het wegvallen van de sturing en controle door de Vlaamse Overheid in 2016 (wijzigingen in het Decreet Lokaal Cultuurbeleid), de opdeling van bevoegdheden over stad en districten en gedeelde maatschappelijke en organisatorische uitdagingen. Het masterplan is het resultaat van een traject waarin de cultuurcoördinatoren samen consensus hebben gezocht naar wat de lokale cultuurwerkingen van de verschillende districten verbindt, welke gemeenschappelijke waarden ze willen hanteren en welke strategische doelen ze willen delen. Ze zijn hierover in dialoog gegaan met interne en externe stakeholders, waaronder de cultuurschepenen, bestuurscoördinatoren van de districten, de raden van bestuur van de vzw’s lokaal cultuurbeleid, medewerkers lokaal cultuurbeleid en cultuurantennes.
Met het bericht van 8 mei 2023 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem dat op 14 juni 2023 een algemene vergadering zal plaatsvinden met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 969) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 266) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Berchem en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 743) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Het masterplan Culturele Ontmoeting omvat een gedeeld strategisch kader (missie, visie, waarden en krachtlijnen) en daarnaast een keuzemenu aan operationele doelstellingen waar districten al dan niet op kunnen inzetten op basis van hun context, eigenheid en prioriteiten.
Het vormt het fundament voor de gewijzigde statuten voor de vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid en de samenwerkingsovereenkomsten tussen stad en vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid. De krachtlijnen en operationele doelstellingen vormen de kapstok voor de jaarlijkse actieplannen lokaal cultuurbeleid. Dit zal de opportuniteiten voor districtsoverschrijdende samenwerkingen helder in kaart brengen. Het strategische en operationeel kader zal de basis vormen voor de transformatie naar een organisatievorm die de samenwerking tussen districten en de stad kan inbedden, meer specifiek een netwerkorganisatie.
Het masterplan Culturele Ontmoeting heeft als doel de slagkracht van het lokaal cultuurbeleid in elk district te verhogen. Het masterplan biedt een gemeenschappelijke taal en kader. Dit om enerzijds de uitvoering van de bevoegdheden van districten (zie ook college besluit binnengemeentelijke decentralisatie van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463)), met name programmatie en communicatie, en de bevoegdheden van de stad, met name personeel en patrimonium op elkaar af te stemmen. Anderzijds ondersteunt dit gedeeld beleidskader de districten om met elkaar samen te werken op strategische, tactisch en operationeel niveau. Dit masterplan nodigt uit om samen te werken en af te stemmen met andere districten en de stad.
Dit doet het tegelijkertijd met respect voor de gedecentraliseerde bevoegdheden en eigenheid van de (lokale) cultuurwerkingen en met behoud van het BIB-plan 2020-2025 (collegebesluit van 9 oktober 2020, jaarnummer 8347). Het strategisch kader heeft een tijdshorizon tot 2035 en is afgetoetst aan verschillende toekomstscenario’s. Hiermee ligt er dus ook een toekomstvisie voor de volgende bestuursperiodes.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
temmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Jan Depover
De districtsraad keurt goed om aan het College van burgemeester en schepenen het advies te geven het Masterplan lokaal Cultuurbeleid goed te keuren.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem van 14 juni 2023:
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem alle punten van de agenda goed te keuren.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 30 maart 2023 | ||
De Lijn. Bestek. Goedkeuring | 30 maart 2023 |
Het district Berchem wenst de Cogels-Osylei opnieuw aan te leggen. Het comfort en de veiligheid van de weggebruikers wordt gemaximaliseerd. Het groene karakter van de straat wordt versterkt. De verblijfskwaliteit en belevingswaarde worden op die manier geoptimaliseerd. De riolering wordt tevens vernieuwd.
Het districtscollege keurde in zitting van 3 oktober 2022 (jaarnummer 00177) het definitief ontwerp goed.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
De opdrachtnemer of zijn onderaannemer dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om de werken met betrekking tot de geprefabriceerde betonnen spoormodules met kleinschalige elementen tot een goed einde te brengen aan de hand van: minstens twee gelijkaardige opdrachten hebben uitgevoerd gedurende de afgelopen vijf jaar, waarbij het aandeel van de geprefabriceerde spoormodulus met kleinschalige elementen een bedrag vertegenwoordigde van minimum 1,5 miljoen euro exclusief BTW binnen het gehele project.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
Het aandeel van het district Berchem in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
Het district Berchem | 9% |
Aquafin nv | 19% |
De Lijn | 72%
|
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
Met IKA-light zal er bij gunning indien nodig bijkomend budget voorzien worden voor het aandeel van het district.
De districtsraad keurt bestek GAC_2022_02479 voor "Wegeniswerken Cogels-Osylei, Berchem" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Cogels-Osylei, Berchem | budgetplaats: 5012500000 | volgt later |
Op 21 februari 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Frederik de Merodestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Uit plaatsbezoek blijkt tevens dat de reële toestand niet overeenkomt met het aanvullend reglement.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frederik de Merodestraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 oktober 2012 (jaarnummer 1153).
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen
rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden
nu apart bekeken. De Bourcetstraat 25 is een van de inkomende dossiers.
Op 16 oktober 2022 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Bourcetstraat ter hoogte van huisnummer 25. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 25 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bourcetstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 oktober 2021 (jaarnummer 8368).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Henri Prostlaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 juli 1986 (jaarnummer 956).