Terug
Gepubliceerd op 21/06/2023

2023_IP_00102 - Interpellatie van raadslid Kris Van Aelst: Heraanleg kruispunt Grote Steenweg

districtsraad Berchem
di 20/06/2023 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Kris Van Aelst; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Yao Issifou, Districtsraadslid; Steven Liekens, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Jan Depover, districtsraadslid

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2023_IP_00102 - Interpellatie van raadslid Kris Van Aelst: Heraanleg kruispunt Grote Steenweg 2023_IP_00102 - Interpellatie van raadslid Kris Van Aelst: Heraanleg kruispunt Grote Steenweg

Motivering

Indiener(s)

Kris Van Aelst

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

ma 12/06/2023 - 00:49

Toelichting

Enkele weken geleden is de heraanleg van het kruispunt van de Grote Steenweg met de Binnensingel, Mechelsebrug en Elisabethlaan begonnen. Dat dergelijke wegenwerken ongemakken veroorzaken is begrijpelijk en daar heeft iedereen begrip voor, maar de manier waarop fietsers en voetgangers zich over de kruispunten moesten bewegen was ronduit schandalig. Het was levensgevaarlijk om daar over te steken door de te korte oversteektermijnen, het verdubbelen van de fietsstrook aan een kant en het gebrek aan duidelijke signalisatie. Vanaf dag 1 was dit duidelijk. We zijn blij dat er al is ingegrepen door de aannemer, maar rijkelijk laat en ook nu nog is de situatie niet veilig genoeg. Dat zoiets qua verkeersinrichting nog kon in 2023 is ontoelaatbaar. Deze weg is uiteraard geen bevoegdheid van het district, maar het bestuur had wel onmiddellijk kunnen aangeven dat de situatie grondig verkeerd zat en vanaf dag 1 aanpassingen eisen. Ik vraag me af welke rol het district heeft gespeeld en zal spelen om de heraanleg van dit kruispunt korter op te volgen om de veiligheid van de burger te garanderen. Ook fietsers en voetgangers verdienen het immers om vlot en veilig op hun bestemming aan te komen. 

Bespreking

Antwoord

Dag Kris,

Even het kader: Vlaanderen legt op onze jarenlange vraag dat gevaarlijk kruispunt eindelijk aan.

Dat zijn heel grote werken, zeker omdat er zoveel verschillende verkeersmodi en stromen zijn op dat kruispunt. Dat is op zich al een hele moeilijke regeling zonder werken, met werken wordt dat natuurlijk nog moeilijker. Bovendien is er ook maar de plaats die er is op het kruispunt en kan er niet bijgemaakt worden.

Ik denk dat Vlaanderen heeft moeten kiezen tussen ofwel het kruispunt niet aanleggen en structureel niets verbeteren aan de verkeersveiligheid en doorstroming, ofwel de kruispunten aanleggen en volledig afsluiten voor de hele tijd van de werken met alle chaos en omleidingen vandien, ofwel het kruispunt aanleggen en deels openlaten in fases waarbij zij moeilijkheden monitort en aan de hand daarvan ook stelselmatig aanpassingen doorvoert.

Dat is de optie waarvoor men heeft gekozen:

Na opstarten van de eerste grote wegomleggingen en het terugbrengen van de tramlijnen van 2 sporen naar 1 spoor, bleek al heel snel dat er moest bijgestuurd worden.

Het district heeft onmiddellijk de problemen en chaos gezien en gemeld aan de stad. 

Ingevolge onze melding was er dan vorige week een overleg tussen stad en AWV, waar ook wij betrokken waren, en werden een paar van onze suggesties omgezet in acties en aanpassingen:

De persmededeling van 15/06 is hierover duidelijk:

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) startte in samenwerking met stad Antwerpen, De Lijn, water-link en Aquafin aan de heraanleg van een deel van de Grotesteenweg (N1) in Berchem. De zone vanaf het kruispunt met de Uitbreidingstraat tot en met het kruispunt met de Elisabethlaan (N173) wordt sinds eind mei grondig vernieuwd. De aangepaste verkeerssituatie zorgde voor problemen voor het doorgaand fietsverkeer en het tramverkeer. Op de drukke fietsas van en naar het Antwerpse centrum moeten fietsers momenteel op de Mechelsebrug aan één zijde in beide richtingen fietsen. Om de veiligheid van de fietsers te waarborgen, en om de trams van De Lijn vlotter te laten rijden, stuurt AWV nu bij.

Op de drukke kruispunten met de Singel en de Koninklijkelaan zitten heel wat verschillende verkeersstromen van zowel voetgangers, fietsers, auto’s als trams. Dat in combinatie met de werf en de tijdelijke verkeerssituatie, maakt dat AWV nu enkele bijsturingen doet. Sinds de start van de grootschalige vernieuwingswerken op de Grotesteenweg is de fietsdrukte op de kruispunten sterk toegenomen. Zo stelde AWV vast dat de opstelruimte voor fietsers te weinig is, en ook was de groenfase van de verkeerslichten op de oversteek aan de Koninklijkelaan beperkt. Deze laatste werd eerder deze week al verlengd, zodat de fietsers vlotter kunnen oversteken. Voor het tramverkeer, dat sinds kort beurtelings over één spoor rijdt, werden vertragingen vastgesteld op de lijnen 7 en 15. De installatie die het rijden over één spoor regelt, liet zich niet makkelijk combineren met de ingewikkelde verkeerslichtenregeling op het drukke kruispunt. 

Aanpassing voor tramverkeer

Tramlijn 7 reed sinds 8 juni tijdelijk niet meer over de Grotesteenweg, maar via een omleiding. Dat om de hinder zoveel mogelijk te beperken, de stabiliteit van de tramdienstverlening van/naar Mortsel te verzekeren, én de veiligheid op het drukke kruispunt niet te belemmeren. Tram 15 behield zijn normale reisweg. Door deze tijdelijke ingreep werd de vertraging beheersbaar, en werd vlotter reizen weer mogelijk.

Sinds donderdag 15 juni, volgt tramlijn 7 zijn gebruikelijke route via de N1. Er werd een oplossing uitgewerkt voor de complexe regeling van de software, en enkele geslaagde testritten wezen uit dat de verkeerslichtenregeling nu beter is afgestemd.

 Extra infoborden met alternatieve fietsroutes

Om de fietsdrukte in de buurt van de werfzone te verminderen, gaat AWV adviseren om alternatieve fietsroutes te gebruiken. Voor kortere afstanden wordt aangeraden om via het Brilschanspark te fietsen en zo de voetgangers- en fietsbrug ‘Berchembrug’ te gebruiken om de Ring en de Binnensingel over te steken. Wie van ver komt, fietst best via de Ringlaan, Groenenborgerlaan en Beukenlaan of via de Fruithoflaan, Roderveldlaan en Posthofbrug.  

Verbreden opstelruimte Binnensingel

Aan de fietsoversteek van de Grotesteenweg met de Binnensingel wordt de opstelruimte aan het dubbelrichtingsfietspad verbreed. Aan de oversteek van de Koninklijkelaan is de ruimte beperkt, waardoor een gelijkaardige ingreep hier niet mogelijk is.

Verbreden van fietspad tussen Singel en Uitbreidingstraat

Het fietspad aan de kant van de Sint-Willibrorduskerk tussen de Uitbreidingsstraat en de Binnensingel wordt ingericht als een dubbelrichtingsfietspad. De voetgangersoversteek voorbij de Uitbreidingsstraat kan dan ook voor fietsers worden gebruikt. Op die manier kunnen fietsers en voetgangers zich verdelen over beide oversteekplaatsen.

Omleiding via afrit 5 Wilrijk

Het doorgaand gemotoriseerd verkeer dat op de Ring zit en richting Mortsel moet, leidt AWV sinds begin deze week om via afrit 5 Wilrijk, Vogelzanglaan, Jan van Rijswijcklaan (N177) en de R11 in plaats van de eerdere omleiding via afrit 5a Het Zuid.

 

Afbeelding met tekst, kaart, diagram, atlas

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

 Met al deze ingrepen willen AWV en De Lijn het verkeer in de omgeving van de werfzone verminderen, de veiligheid van de fietsers verhogen, en de trams vlotter laten rijden. AWV benadrukt wel dat het over een grote werf gaat, en dat gaat onvermijdelijk gepaard met hinder voor al het verkeer. Er wordt gezorgd voor zoveel mogelijk maatregelen om verkeershinder te beperken, en we sturen tijdens de werken bij waar nodig.   

 Het is heel moeilijk om alle mobiliteitsmodi over deze kruispunten te accommoderen. De belasting was reeds heel hoog, en dit komt er gewoon bovenop. 

Daarom ook dat de werken in de kalme zomermaanden worden uitgevoerd. Verder blijven we allemaal inzetten om het verkeer, auto’s en fietsers zoveel mogelijk over andere wegen te sturen.

Er wordt bovendien ook constant gemonitord.

Er is dan ook nog een volgend persbericht buitengegaan, met name ivm een nieuwe fase vanaf 1 juli:

PERSMEDEDELING

AGENTSCHAP WEGEN EN VERKEER

Heraanleg kruispunten Grotesteenweg en renovatie Mechelsebrug:  tramonderbreking in juli en zware verkeershinder tijdens zomermaanden 

Voor de vernieuwing van de Grotesteenweg vanaf het kruispunt met de Uitbreidingstraat tot en met het kruispunt met de Elisabethlaan (N173) start op 1 juli 2023 een nieuwe fase. De impact van de werken zal sterk voelbaar zijn, omdat zowel de oprit naar Nederland als de afrit naar Berchem (van de Antwerpse Ring) worden afgesloten. Op de Grotesteenweg richting Mortsel zullen slechts twee rijstroken beschikbaar zijn en richting het stadscentrum kunnen enkel de bus en de tram rijden. Doorgaand en zwaar verkeer richting Mortsel of richting Antwerpen volgt de omleiding via afrit 5 Wilrijk. Plaatselijk verkeer richting de stad kan via de Ringlaan en de Beukenlaan of via de Fruithoflaan en de Posthofbrug rijden. Voor fietsers wijzigt de situatie in de positieve zin: beide oversteken aan het kruispunt met de Koninklijkelaan zijn vanaf dan opnieuw beschikbaar.

Vanaf 1 juli tot en met 31 augustus renoveert AWV de oostkant van de Mechelsebrug tot en met het fietspad tegenover de Koninklijkelaan. Er wordt ook gewerkt op de Binnensingel (R10) aan de kant van Park Brialmont. Op dit laatste kruispunt met de Grotesteenweg blijven alle rijbewegingen mogelijk, maar met een beperkt aantal rijstroken. Alvorens deze nieuwe fase van start gaat, plaatst de aannemer in de nacht van 23 op 24 juni van 20.00 tot 05.00 uur de tijdelijke brugleuningen. Verkeer op de Ring (R1) naar Nederland en Gent rijdt dan ter hoogte van de Mechelsebrug op een verminderd aantal rijstroken. De op- en afritten blijven beschikbaar.

Op en afrit Ring (R1) in Berchem afgesloten

Voor de renovatie van de Mechelsebrug moet zowel de oprit naar Nederland als de afrit van Berchem worden afgesloten. Richting Mortsel wordt doorgaand en zwaar verkeer omgeleid via afrit 5 Wilrijk, Vogelzanglaan, Jan van Rijswijcklaan (N177) en de R11. Richting Antwerpen neemt doorgaand en zwaar verkeer eveneens afrit 5 Wilrijk en vervolgens Vogelzanglaan en Jan van Rijswijcklaan (N177). Plaatselijk verkeer uit Kontich dat naar Antwerpen-centrum moet, kan omrijden via de Ringlaan en de Beukenlaan of via de Fruithoflaan en de Posthofbrug.

 Verkeerssituatie ter hoogte van de werfzone

Afbeelding met kaart, schermopname, tekst, Transport-corridor

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Omleidingen plaatselijk, doorgaand en zwaar verkeer

Afbeelding met tekst, kaart, diagram, atlas

Automatisch gegenereerde beschrijving[1] [2] 

 

Fietsers in beide richtingen op andere brughelft

Voor de fietsers verandert er weinig. Zij blijven in beide richtingen op de andere brughelft richting Mortsel fietsen. Niet alle fietsoversteken aan het kruispunt met de Binnensingel zijn beschikbaar. Ter hoogte van de Koninklijkelaan zijn wel beide fietsoversteken opnieuw toegankelijk.[3]  Ook het Ringfietspad blijft bereikbaar. Via het Ringfietspad en de Berchembrug kunnen fietsers eveneens de Ring en de Binnensingel oversteken.

 

 Afbeelding met tekst, kaart, diagram, lijn

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Grote hinder van 7 tot en met 12 juli

Van 7 tot en met 12 juli sluit AWV het kruispunt van de Grotesteenweg met de Binnensingel grotendeels af. De werken starten op vrijdagavond 7 juli 21.00 uur en duren tot woensdagochtend 12 juli 04.00 uur. De aannemer werkt dan dag en nacht. Verkeer komende van Berchem station zal doodlopen op de Binnensingel en wordt omgeleid via de Posthofbrug en de Fruithoflaan. Onderstaand plan geeft de beperkte rijbewegingen op het kruispunt weer. De verkeerssituatie op de Grotesteenweg vanaf de Koninklijkelaan tot aan de Binnensingel wijzigt nauwelijks. De oprit naar Nederland op de Ring gaat tijdelijk opnieuw open tijdens deze werkzaamheden. Vanuit de Elisabethlaan is de oprit  in een rechtdoor beweging beschikbaar.

 

Afbeelding met kaart, tekst, kruising, schermopname

Automatisch gegenereerde beschrijving

[4] 

Ook De Lijn onderbreekt het tramverkeer op het kruispunt Grotesteenweg met de Binnensingel in het weekend van 8 en 9 juli tot en met dinsdag 11 juli. Dat is noodzakelijk om de sporen te kunnen vernieuwen. Deze onderbreking valt samen met de tramonderbreking door de werken aan de Belgiëlei. Zo beperken we de grootste hinder tot één lang weekend. 

@alien.vandermast@mow.vlaanderen.be we hebben de omleiding nu zo getekend, dit klopt toch voor doorgaand en zwaar verkeer? Kan jij nog eens nakijken voor de zekerheid?

_Assigned to Alien Vandermast_

Plan klopt niet helemaal volledig, komende van Mortsel volg je R11 - N177 tot aan R10 (singel), tot daar loopt de omleiding. Bovenste pijltje klopt dus niet

Dit klopt ook niet volledig, beide oversteken zullen afwisselend gebruikt worden ifv de werkzaakheden.

omleidingsplan moeten we nog toevoegen, daar moet nog een kleine verbetering in gebeuren tov het plan dat nu op de website staat.

wo 21/06/2023 - 16:32