Terug
Gepubliceerd op 02/03/2023

2023_IP_00028 - Interpellatie van raadslid Arnold Peeters: Vragen bij brief van Infrabel aan bewoners Saffierstraat over aangekondigde ontruiming en boringen in de tuinen in de spoorwegberm voor aanleg Fietsostrade

districtsraad Berchem
di 28/02/2023 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Jan Depover, districtsraadslid; Kris Van Aelst; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Ronny De Bie, districtsraadslid; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Kris Gysels, districtsschepen; Steven Liekens, districtsraadslid

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2023_IP_00028 - Interpellatie van raadslid Arnold Peeters: Vragen bij brief van Infrabel aan bewoners Saffierstraat over aangekondigde ontruiming en boringen in de tuinen in de spoorwegberm voor aanleg Fietsostrade 2023_IP_00028 - Interpellatie van raadslid Arnold Peeters: Vragen bij brief van Infrabel aan bewoners Saffierstraat over aangekondigde ontruiming en boringen in de tuinen in de spoorwegberm voor aanleg Fietsostrade

Motivering

Indiener(s)

Arnold Peeters

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

do 23/02/2023 - 22:05

Toelichting

?Vragen bij brief van Infrabel aan bewoners Saffierstraat over aangekondigde ontruiming en boringen in de tuinen in de spoorwegberm voor de aanleg Fietsostrade 

In de Saffierstraat in Berchem kregen verschillende buurtbewoners vorige week een brief van Infrabel met de mededeling dat ‘de huurovereenkomst van hun tuin op 30/04/2023 wordt beëindigd’. Reden van de stopzetting: ‘aanleg van de fietssnelweg langs de Saffierstraat’. In de brief lees ik ook een verzoek ‘om het perceel naar zijn oorspronkelijke toestand te herstellen’. En … er wordt in de brief ook gesproken over het uitvoeren van ‘plaatselijke boringen in de tuinen in maart 2023’


Alvast een signaal naar de buurt dat dit bestuur blijkbaar dan toch doorzet met de noodlottige plannen om de groene spoorwegberm in de Saffierstraat en alle aanwezige fauna en flora te vernietigen.


Maar … alvast ook weer erg onduidelijke en verwarrende communicatie naar de burgers. 


In de brief wordt onderaan vermeld dat buurtbewoners met bijkomende vragen terecht kunnen op een mailadres van een ambtenaar van de stad Antwerpen (……@antwerpen.be). Blijkbaar kreeg echter nog geen enkele bewoner tot op vandaag (donderdag 23 februari) een antwoord op zijn vragen.




Als raadslid van Berchem stel ik me bij deze gang van zaken in elk geval de nodige vragen en richt me dus rechtstreeks aan mijn Districtsbestuur.


1.  Men spreekt in deze brief over het feit dat men in de maand maart al ‘boringen’ gaat uitvoeren: 


a.  Wie gaat die boringen uitvoeren? Wie is de opdrachtgever? (Infrabel?)


b.  Is hiervoor geen vergunning verplicht? En zo ja … Waar is deze ter inzage?


c.  Wat moeten we ons bij deze ‘boringen’ voorstellen: wat is de diepte, wat is de grootte van de gaten, wat is de omvang van de machines die men hiervoor zal gebruiken? Wat zal de impact hiervan zijn op de betrokken percelen? Worden de boorgaten achteraf opnieuw gedicht of afgedekt?


d.  Wat zal de impact zijn van deze boringen op de vele bomen en struiken in deze weelderige groenzone, op de oude ligusterheg en op de kastanjebomen in de straat die al zovele respectabele jaren op hun teller hebben staan?


e.  Welke instantie zal toezicht houden op de invloed van de boringen op de bomen?


f.  Wordt de staat van het perceel na de boring hersteld?


g.  Wordt er rekening gehouden voor deze werken met het broedseizoen?




2.  Vandaag moeten wij dus via ‘derden’ vernemen dat er in maart al ingrepen in deze groenzone worden gepland. Eigenaardig want er werd hier in de raad meermaals beklemtoond dat de burgers van Groenenhoek en Berchem in het algemeen noch ruim de mogelijkheid zouden krijgen van de overheid om bezwaren in te dienen tegen deze plannen (dit is trouwens ook wettelijk voorzien). Hoe vallen deze geplande ‘boringen’ met de beloofde inspraak nog te rijmen? Hoe vallen deze geplande ‘boringen’ te rijmen met het respect voor de natuur in deze groenzone? Nog nergens zagen wij voor de aanleg van deze fietsostrade een ‘omgevingsvergunning’ verschijnen en dus geen inspraak van de burgers van Berchem. En toch wordt er al overgegaan tot ontruiming??? Op zijn minst een eigenaardige gang van zaken waar velen zich vragen bij stellen.




3.  Net zoals het feit dat buurtbewoners jaren geleden bij toeval de eerste geruchten over deze plannen voor een fietsostrade in hun straat moesten vernemen, komen ze vandaag alweer bij mondjesmaat via brieven - die blijkbaar slechts bij ‘een beperkt deel van de buurtbewoners’ in de Saffierstraat werden gebust - aan erg warrige informatie (voor zover ik ondertussen kon nagaan werden blijkbaar enkel huisnummers 80 tot 120 van deze informatie op de hoogte gebracht) . Sommige gebruikers van volkstuinen krijgen al jaren geen uitnodiging tot betaling van Infrabel en ontvingen nu ook geen brief. Hoe komen zij aan de nodige info betreffende het perceel dat ze onderhouden en de geplande boringen? Wanneer worden andere bewoners van de straat op de hoogte gebracht?




Vele vragen dus over deze onverwachts aangekondigde werken waarop bewoners van Berchem en wij als districtsraadsleden van onze directe overheden op zijn minst meer duidelijkheid en rechtstreekse informatie mogen verwachten.


Bespreking

Antwoord

1. Men spreekt in deze brief over het feit dat men in de maand maart al ‘boringen’ gaat uitvoeren: 

  1. Wie gaat die boringen uitvoeren? Wie is de opdrachtgever? (Infrabel?)
     De boringen worden uitgevoerd in opdracht van stad Antwerpen door ABO (bodemdeskundige). De boringen kaderen in de opmaak van het technisch verslag voor de bodem (samenstelling, vervuiling, …). Informatie die noodzakelijk is voor methode van verwerking en behandeling van de gronden  tijdens de werf. Bij deze onderzoeken worden de codes bepaald. Deze codes bepalen wat met deze gronden mag gedaan worden (herbuik, afvoeren, …). In voorbereiding van deze boringen was er tussen het projectteam, Infrabel Een NMBS wel een overleg om te bekijken hoe de concessiehouders op de hoogte kunnen gebracht worden van dit onderzoek op hun terrein. Hier is afgesproken dat de partijen zelf zullen instaan voor deze communicatie gezien de stad en het district geen partij is binnen de overeenkomsten van de concessies.

 b. Is hiervoor geen vergunning verplicht? En zo ja … Waar is deze ter inzage? 2 / 2 Grote Markt 1 - 2000 Antwerpen info@antwerpen.be
 Hier is geen omgevingsvergunning voor nodig. Dit betreft een onderzoek voor de opmaak van het sloopopvolginsplan en het technisch verslag mbt de bodem. Onderdelen van dit onderzoek zijn net nodig om de omgevingsvergunning te kunnen aanvragen en in latere fase het bestek op te maken.

 c. Wat moeten we ons bij deze ‘boringen’ voorstellen: wat is de diepte, wat is de grootte van de gaten, wat is de omvang van de machines die men hiervoor zal gebruiken? Wat zal de impact hiervan zijn op de betrokken percelen? Worden de boorgaten achteraf opnieuw gedicht of afgedekt?
Deze boringen zijn beperkt in omvang en diepte. De diepte is 0,5m in de vlakke zones van de groenzone, 2m in het talud. 

 d. Wat zal de impact zijn van deze boringen op de vele bomen en struiken in deze weelderige groenzone, op de oude ligusterheg en op de kastanjebomen in de straat die al zovele respectabele jaren op hun teller hebben staan?
 Deze boringen hebben geen impact op het groen gezien de beperkte diameter van de boren.

     e. Welke instantie zal toezicht houden op de invloed van de boringen op de bomen?

        In de rijweg met een machine en in de groenzone handmatig

 f. Wordt de staat van het perceel na de boring hersteld?
 De boorgaten worden terug gevuld met de bodem die uit de boring gehaald wordt

 g. Wordt er rekening gehouden voor deze werken met het broedseizoen? 

Deze boringen maken geen significant lawaai (handmatige boringen in de groenzone). Deze werken hebben geen negatieve invloed op het broedseizoen (beperkte geluidshinder tijdens boren in de rijweg).


2. Vandaag moeten wij dus via ‘derden’ vernemen dat er in maart al ingrepen in deze groenzone worden gepland. Eigenaardig want er werd hier in de raad meermaals beklemtoond dat de burgers van Groenenhoek en Berchem in het algemeen noch ruim de mogelijkheid zouden krijgen van de overheid om bezwaren in te dienen tegen deze plannen (dit is trouwens ook wettelijk voorzien). Hoe vallen deze geplande ‘boringen’ met de beloofde inspraak nog te rijmen? Hoe vallen deze geplande ‘boringen’ te rijmen met het respect voor de natuur in deze groenzone? Nog nergens zagen wij voor de aanleg van deze fietsostrade een ‘omgevingsvergunning’ verschijnen en dus geen inspraak van de burgers van Berchem. En toch wordt er al overgegaan tot ontruiming??? Op zijn minst een eigenaardige gang van zaken waar velen zich vragen bij stellen. 

Deze communicatie heeft als doelgroep de mensen die een concessie hebben in de groenzoen. Ze dient louter om de concessiehouders te verwittigen dat het terrein zal betreden worden om deze werken uit te voeren. Daarom gebeurt deze communicatie door de NMBS en Infrabel. Beiden hebben elk een zone met percelen in concessie. Gezien deze concessieovereenkomsten lopen tussen NMBS, INFRABEL en de houders van een concessie, verloopt deze communicatie door hen en niet door de stad.  Ik weet zelf  niet wat er in de brief staat, maar er zijn ook heel wat onrechtmatige innames waarvan de concessie verlopen is, misschien heeft de NMBS hier gevraagd deze vrij te maken.

De algemene communicatie over het project voor de ruimere buurt komt later en wordt wel actief gevoerd door de stad en het district. Deze brochure met focus op de wijzigingen tov het voorontwerp is momenteel ook in opmaak. Het definitief ontwerp wordt in maart goedgekeurd door de colleges. Daarna zal deze brochure gedrukt en gebust worden. Daarna wordt de omgevingsvergunning opgemaakt en ingediend. Binnen deze procedure is ook een openbaar onderzoek voorzien.

 3. Net zoals het feit dat buurtbewoners jaren geleden bij toeval de eerste geruchten over deze plannen voor een fietsostrade in hun straat moesten vernemen, komen ze vandaag alweer bij mondjesmaat via brieven - die blijkbaar slechts bij ‘een beperkt deel van de buurtbewoners’ in de Saffierstraat werden gebust - aan erg warrige informatie (voor zover ik ondertussen kon nagaan werden blijkbaar enkel huisnummers 80 tot 120 van deze informatie op de hoogte gebracht) . Sommige gebruikers van volkstuinen krijgen al jaren geen uitnodiging tot betaling van Infrabel en ontvingen nu ook geen brief. Hoe komen zij aan de nodige info betreffende het perceel dat ze onderhouden en de geplande boringen? Wanneer worden andere bewoners van de straat op de hoogte gebracht?

 Zie ook antwoord op de vorige vraag. Met de financiële regeling mbt de concessies tussen de gebruikers en NMBS/Infrabel heeft de stad geen informatie. 

 

 

wo 01/03/2023 - 14:30