Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

2023_DCBE_00020 - De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat - wegeniswerken - SWOU12219 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 27/02/2023 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Janick Doré, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2023_DCBE_00020 - De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat - wegeniswerken - SWOU12219 - Voorontwerp - Goedkeuring 2023_DCBE_00020 - De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat - wegeniswerken - SWOU12219 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase
actie
datum
jaarnummer
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege8 november 2021232
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college24 december 20219939
info bewoners
30 juni 2022
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein5 september 2022

Op 8 november 2021 (jaarnummer 232) keurde het districtscollege van Berchem de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Berchem, goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Op 24 december 2021 (jaarnummer 9939) keurde het college de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.

Mobiliteit

  • de noordzijde van de woonerven wordt toegankelijk gemaakt voor zowel in- als uitrijdend gemotoriseerd verkeer;
  • het fiets- en voetgangerscomfort is verbeterd door de grasbetontegels aan één zijde te voorzien (aan de zijde fietsers in de rijrichting) in plaats van alternerend;
  • in de woonerven werd de ruimte voor voetgangers aan de zijde van de woningen geoptimaliseerd rekening houdend met bestaande en nieuwe geveltuinen;
  • de aansluiting tussen de "poort zone 30" in De Lescluzestraat en Sint-Hubertusstraat is geoptimaliseerd in functie van het fietsverkeer in tegengestelde rijrichting;
  • er zijn bijkomende verkeersplateaus voorzien in het eerste segment van De Lescluzestraat en in de Onze-Lieve-Vrouwstraat;
  • de noodzakelijke zebrapaden zijn voorzien;
  • als de wijkcirculatie wordt gewijzigd, vreest het districtscollege voor de impact op de wijk en de leefbaarheid voor haar bewoners. Er worden echter geen circulatiewijzigingen doorgevoerd op de as van De Lescluzestraat naar de Onze-Lieve-Vrouwstraat;
  • alle ingrepen betreffende mobiliteit mogen geen negatieve impact hebben en mogen het verkeer niet verleggen naar naburige straten. Het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer in de woonerven heeft een minimale impact op de circulatie. De noordelijke doorsteek van de woonerven wordt in beide richtingen opengesteld.

Groen

  • er zijn boombunkers voorzien in functie van de noodzakelijke doorwortelbare volumes voor de (kandidaat) toekomstbomen en de standplaatsverbeteringen zullen in de volgende fase in overleg met de nutsmaatschappijen verder uitgewerkt worden;
  • waar het ruimtelijk haalbaar en wenselijk is, worden de nieuwe bomen geschrankt getekend;
  • de Jennevalstraat is bijkomend structureel vergroend door een grasstrook aan één zijde van het straatprofiel;
  • door het vastleggen van de grens der werken is de opportuniteit opgenomen om rond de bestaande boom op de hoek van de Onze-Lieve-Vrouwstraat en de Kemmelbergstraat te ontharden en te vergroenen;
  • de bestaande struik met de mussenkolonie in de De Wittestraat is geïntegreerd in het ontwerp. Bij de verdere uitwerking van het project zal hier blijvend aandacht aan besteed worden;
  • de vraag om rozen in beperkte mate te integreren in het ontwerp zal in de volgende fase worden afgestemd met de groendienst. De definitieve beplantingskeuze is nog geen onderdeel van dit voorontwerp.

Gebruik

  • er zijn voldoende fietsenstallingen voorzien;
  • de vertoefplekken zijn voorzien van comfortabel zitmeubilair. Het pocketparkje aan de Jan Breydelstraat kan verdiept aangelegd worden voor waterinfiltratie en met stapstenen als spelaanleiding.

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 159 plaatsen in de bestaande toestand naar 120 plaatsen in de nieuwe toestand.

Omwille van:

  • de aanleg van een verkeersplateau inclusief bochtverbreding: - 9 parkeerplaatsen;
  • de aanleg van het woonerf: - 17 parkeerplaatsen;
  • de aanleg van voetpaduitstulpingen voor de school: - 3 parkeerplaatsen;
  • de aanleg van 2 bijkomende verkeersplateaus na conceptfase: - 10 parkeerplaatsen.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Van de 43 bestaande bomen kunnen er 34 worden behouden. Er zijn boombunkers voorzien voor de twee kandidaat toekomstbomen om deze op te waarderen tot toekomstbomen.

Er worden negen bomen gerooid omwille van de draaicirkels noodzakelijk voor de brandweer. Deze worden gecompenseerd door 63 nieuwe bomen waarvan 60 small, één medium en twee large.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Lescluzestraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. In samenwerking met water-link en Aquafin wordt het rioleringsplan verder geoptimaliseerd. Volgende bronmaatregelen worden binnen dit project toegepast of verder onderzocht:

  • Parkeerplaatsvermindering omwille van het gebruik van een poreuze RWA buis;
  • ontharden en vergroenen door de aanleg van grasbetontegels en groenvakken waarin het water kan infiltreren ;
  • er komt een verdieping in het pocketparkje aan de Jan Breydelstraat waarin het regenwater kan bufferen en infiltreren;
  • in de volgende fase wordt dit nog verfijnd in samenwerking met Aquafin, zoals de afkoppeling van de regenpijpen;
  • aanleg van verdiepte groenstroken met indien mogelijk afkoppeling van enkele regenpijpen langs de straatzijde.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

 Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat zijn lokale straten.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 30 juni 2022.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/224/2BER010201M01279/2400 en 2500.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

5 september 2022

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:
  • de rijrichting in het woonerf wordt gedraaid en het in- en uitrijden ter hoogte van de De Lescluzestraat wordt onderzocht rekening houdend met het behoud van de bestaande bomen en maximale vergroening en ontharding;
  • het kruispunt Generaal Lemanstraat - Sint-Hubertusstraat - De Lescluzestraat verder geoptimaliseerd wordt: onder andere de optelstrook voor fietsers wordt vergroot en er maatregelen worden getroffen tegen foutparkeren;
  • er wegmarkeringen worden voorzien conform het Draaiboek Openbaar Domein;
  • het verkeersplateau aan de Pieter de Coninckstraat wordt verkort in functie van efficiënte snelheidsremming en veiligheid;
  • de voetgangersoversteken worden geoptimaliseerd rekening houdend met de logische looplijnen en in functie van het behoud van bestaande bomen;
  • in het woonerf de zone met grasbetontegels worden herbekeken rekening houdend met het fietscomfort en het omdraaien van de rijrichting;
  • bij de verdere uitwerking van het plan rekening wordt gehouden met de positionering van de goten, met de rijrichting als leidraad;
  • bij de uitwerking van de plantvakken met toekomstbomen aandacht wordt gegeven aan voldoende doorwortelbare volumes;
  • er een afdoende aanrijbeveiliging van de bomen wordt voorzien;
  • het beplantingsconcept binnen het ontwerp verder verfijnd wordt rekening houdend met de wensen van het district;
  • bij de positionering van het noodzakelijke straatmeubilair voldoende rekening wordt gehouden met de looplijnen en oversteekbaarheid en om in de volgende fase de speelaanleiding in overleg met de dienst Sport en Jeugd meer in detail uit te werken;
  • de definitieve positie van de nieuwe ondergrondse glascontainer bij de volgende fase definitief te beslissen in overleg met de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging rekening houdend met bereikbaarheid en veiligheid;
  • in de volgende fase dropzones voor deelmobiliteit worden voorzien in samenspraak met de dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit.

Alle voorwaarden worden in de volgende fase onderzocht en zonodig aangepast.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M01279 - SWOU12219 De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp (5 september 2022) voor de wegeniswerken in De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat, district Berchem, goed mits er  extra aandacht gegeven wordt aan kruisend-verkeer-plekken, een veilige situatie om en rond de Academie en een duidelijker leesbaarheid ter hoogte van Cantaloop betreft de zichtbaarheid oversteekplaats voor verkeer komende vanuit de Frans van Hombeekstraat en ook vanuit de Onze-Lieve-Vrouwestraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONT
  • opdracht aan Water-link:
    opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • na de inspraakprocedure:
    voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp;
    indien vereist archeologienota laten opmaken.
SW/Mobiliteitdraft signalisatieplan opmaken
bestuurscoördinator districtcommunicatie en participatietraject organiseren

Bijlagen

  • 20220905_12219_VO_CB_presentatie.pdf
  • 20220905_12219_VO_plan1_BT.pdf
  • 20220905_12219_VO_plan2_NT.pdf
  • 20220905_12219_VO_plan3_BT_NUTS_RIO.pdf
  • 20220905_12219_VO_plan4_NT_NUTS_RIO.pdf
  • 20220905_12219_VO_plan5_BTNT_dwp.pdf