De heer Ezra Cnaepkens legt de volgende eed af: «Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.».
De voorzitter van de districtsraad verklaart de heer Ezra Cnaepkens wettig aangesteld in het ambt van districtsraadslid.
De heer Jan Depover stuurde op 22 november 2023 een mail naar de voorzitter van de districtsraad met de melding dat hij zijn mandaat beëindigt als districtsraadslid. De voorzitter van de districtsraad nam kennis van dit bericht op 22 november 2023.
Na de kennisname van het ontslag door de districtsraad kan in eenzelfde raadszitting in de vervanging als districtsraadslid worden voorzien.
Artikel 8 in samenlezing met artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 bepaalt dat inschrijving in de bevolkingsregisters van het district één van de verkiesbaarheidsvoorwaarden uitmaakt.
Artikel 13 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behoudens als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Artikel 14 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Artikel 6 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraadsleden voor ze hun mandaat opnemen, in openbare vergadering de volgende eed afleggen in handen van de voorzitter van de districtsraad: « Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen. ».
Artikel 119 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de bepalingen van artikels 6, 9, 13 en 14 ook van toepassing zijn op de districten evenwel met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad, en de voorzitter van de districtsraad in de plaats treedt van de voorzitter van de gemeenteraad.
Districtsraadslid Jan Depover behoort tot de PVDA fractie en wordt vervangen door de eerst geldige opvolger op de lijst waarop hij verkozen werd en dit volgens de resultaten van de verkiezingen op 14 oktober 2018.
De volgende opvolger de heer Tom Devoght verklaarde op 27 november 2023 afstand te doen van zijn mandaat.
De volgende opvolger mevrouw Rosemary Moerman verklaarde op 1 december 2023 afstand te doen van haar mandaat.
De volgende opvolger is de heer Ezra Cnaepkens. Hij werd aangeschreven op 4 december 2023 met de vraag of hij het mandaat wou aanvaarden. De heer Ezra Cnaepkens antwoordde op 6 december 2023 dat hij zijn mandaat zal opnemen.
De geloofsbrieven van de heer Ezra Cnaepkens werden aan de districtssecretaris bezorgd. De heer Ezra Cnaepkens voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid de heer Jan Depover.
De districtsraad neemt kennis van het feit dat de volgende opvolgers afstand van hun mandaat doen:
De districtsraad neemt kennis dat de heer Ezra Cnaepkens, eerste geldige opvolger, het mandaat zal opnemen.
De districtsraad neemt er kennis van dat de geloofsbrieven van de heer Ezra Cnaepkens werden onderzocht.
De heer Ezra Cnaepkens legt de volgende eed af: «Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.».
De voorzitter van de districtsraad verklaart de heer Ezra Cnaepkens wettig aangesteld in het ambt van districtsraadslid.
De districtsraad keurt de notulen van 21 november 2023 goed.
Het districtscollege keurde in de zitting van 27 april 2020 (jaarnummer 76) de principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen light goed.
De districtsraad nam op 28 april 2020 (jaarnummer 18) kennis van de principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen light.
Volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna DLB) bepaalt het bestuur zelf in het organisatiebeheersingssysteem welke beperkingen/limieten het hanteert voor de kredietbewaking, dit binnen de maximale grenzen van artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020).
Na evaluatie van de IKAlights van voorbije jaren besliste het college op 10 november 2023 (jaarnummer 7884) om de huidige werkwijze rond IKAlights beperkt te actualiseren.
Het districtscollege keurde in zitting van 4 december 2023 (jaarnummer 236) de aangepaste principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen light vanaf 4 december 2023 goed en besliste deze beslissing ter kennisneming voor te leggen aan de districtsraad.
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen >van en naar rubriek investeringstoelagen |
districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen |
bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) | na advies dienst Financiën/Subsidies |
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van het districtscollege van 4 december 2023 (jaarnummer 236) waarbij werd goedgekeurd dat een interne kredietaanpassing light vanaf 4 december 2023 mogelijk is volgens onderstaande tabel:
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen > van en naar rubriek investeringstoelagen |
districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) | na advies dienst Financiën/Subsidies |
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
Het district wenst een nieuw reglement op te stellen om het project Berchem Klinkt! te laten plaatsvinden.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
District Berchem organiseert het project Berchem Klinkt! in 2024. Op basis hiervan kunnen Berchemse horecazaken een aanvraag doen om ondersteuning te verkrijgen voor een muziekband te boeken. District Berchem zorgt met het project Berchem Klinkt! voor nieuwe ontmoetingen en verbinding tussen Berchemse buurtbewoners enerzijds en speelkansen voor lokale muzikanten anderzijds.
Het reglement gaat in op 1 januari 2024 en eindigt op 31 december 2024.
De middelen bevinden zich op onderstaand boekingsadres in het meerjarenplan:
budgetplaats: 5010100000
budgetpositie: 6496500
functiegebied:2BER010102A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2BE090710
budgetperiode: 2400
De districtsraad keurde het reglement van Berchem Klinkt! 2024 goed met een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.
We zijn er van overtuigd dat deze nieuwe fietsbrug het gebruik van de fietsostrade F1 positief zal beïnvloeden. Deze nieuwe fietsbrug hebben wij op 23 maart 2021 al ter sprake gebracht bij de projectdefinitie van de fietsostrade F11 in de Saffierstraat.
We stelden toen dat het budget voor de 3 bruggen in de Saffierstraat beter gebruikt kan worden om de F1 te verbeteren in Berchem door onder andere 1 nieuwe fietsbrug over de Arbeidersstraat aan te leggen en van de Saffierstraat een fietsstraat te maken.
Daarom willen we dit advies graag mee goedkeuren mits enkele aanpassingen:
Ook zouden we graag nog een toelichting krijgen over de laatste alinea van Artikel 1 van het oorspronkelijke advies gezien dit niet helemaal duidelijk is voor onze fractie.
Hierbij ons voorstel tot aanpassing van Artikel 1 van het advies: (gewijzigde/toegevoegde tekst in het rood):
De districtsraad adviseert het conceptontwerp van 14 juli 2023 voor een fietsbrug langsheen de fietsostrade F1 over de Arbeidersstraat, district Berchem, gunstig mits er rekening gehouden wordt met volgende opmerkingen:
De districtsraad geeft positief advies maar uit enkele bezorgdheden betreffende de volkstuinders. De districtsraad wenst een waardige vervanging van de tuinen, gefinancierd door de stad Antwerpen. De districtsraad dringt er op aan dat er een grondig traject wordt gelopen met de vzw Volkstuinders om tot een gedragen alternatief te komen. In dit inspraakproces wenst het district Berchem betrokken te worden.
De districtsraad dringt aan op het maximaal behoud van groen en volwaardige compensatie indien nodig. Bovendien dringt de districtsraad er op aan dat de gemaakte afspraken met Natuurpunt en het Agentschap voor Natuur en Bos strikt worden nageleefd. Tijdens de werken wordt er buiten het reservaat gebleven. Hiertoe worden er hekken geplaatst rond de reservaat-zone.
De districtsraad vraagt een onderzoek van het fietsverkeer komende van het ringfietspad op de talu richting Arbeidersstraat. Het is raadzaam dat er een verbinding komt die aansluit op de fietsbrug en die enkel richting is voor het stijgende fietsverkeer en verboden voor dalend fietsverkeer.
De districtsraad pleit er voor dat de bestaande fietsoversteek minstens even vlot moet blijven verlopen als in de huidige toestand. De regeling van de verkeerslichten moet, zoals in de bestaande toestand, zorgen dat de fietsdoorstroming optimaal is.
Gezien nu gekozen wordt voor een fietsbrug over de Arbeidersstraat, is het aangewezen om het parallelle traject van de F11 aan de Saffierstraat opnieuw te bekijken en na te gaan of een oplossing mogelijk is die leidt tot minder aantasting van groen.
De districtsraad Berchem keurt het volgende amendement niet goed met
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Lucienne Verbraeken, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels
In het stedelijk mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 maart 2015 (jaarnummer 113) is het verstevigen van het fietsroutenetwerk opgenomen als één van de speerpunten voor stad Antwerpen.
De fietsostrade F1 (Antwerpen-Mechelen) kent een intensief gebruik. Om de doorstroming, de veiligheid en de aantrekkelijkheid verder te garanderen en verbeteren, wordt op het hele traject getracht om lichtengeregelde kruispunten te vermijden. Op die manier wordt de modal shift gestimuleerd, zoals opgenomen in de taakstelling van het Routeplan 2030 voor de vervoerregio.
Het kruispunt met de Arbeidersstraat is vandaag lichtengeregeld, conflictvrij, met cameradetectie van de fietsers langsheen de fietsostrade. Deze lichtenregeling is maximaal afgestemd op de fietsostrade, maar kan niet vermijden dat er wachttijden zijn, en dus ook verhoogde drukte kort voorbij dit kruispunt, met extra kans op conflicten. De lichtenregeling kent bovendien beperkingen naar bijkomende (toekomstige) fietsintensiteiten toe.
Om deze redenen is het realiseren van een ongelijkgrondse kruising van de Arbeidersstraat opgenomen als minder-hinderproject in het flankerende maatregelenpakket van Lantis voor de realisatie van de Oosterweelverbinding.
Lantis stelde het studiebureau Arcadis nv, Markiesstraat 1, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0426.682.709 aan voor de opmaak van een concept- en haalbaarheidsstudie en van het verdere ontwerp voor de beoogde fietsinfrastructuur. De concept- en haalbaarheidsstudie werd intussen opgeleverd, en goedgekeurd door de betrokken partners in de projectstuurgroep op 14 juli 2023.
Lantis en stad Antwerpen bereiden momenteel een samenwerkingsovereenkomst voor gezien de omvang van het project en de gemeenschappelijke belangen van deze fietsinfrastructuur. Deze samenwerkingsovereenkomst zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Het college keurde op 1 december 2023 (jaarnummer 8599) het conceptontwerp van 14 juli 2023 voor een fietsbrug langsheen de fietsostrade F1 over de Arbeidersstraat goed.
Het conceptontwerp wordt nu ter advies voorgelegd aan de districtsraad.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd. Posthofbrug en Roderveldlaan zijn bovenlokale straten
Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten. De districtsraad heeft adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.
Lantis stelde studiebureau Arcadis nv aan voor de opmaak van een concept- en haalbaarheidsstudie naar de mogelijkheden voor een ongelijkvloerse kruising van de fietsostrade F1 met de Arbeidersstraat, en voor de latere verdere ontwerpstudie. Stad Antwerpen, district Berchem, het Vlaams gewest (Agentschap Wegen en Verkeer en Agentschap Natuur en Bos), De Lijn, provincie Antwerpen, Infrabel en Natuurpunt vzw werden bij deze studie betrokken.
Arcadis nv onderzocht de mogelijkheden voor een ongelijkvloerse kruising. Een bovengrondse kruising (fietsbrug) geniet duidelijk de voorkeur omwille van de kostprijs, sociale veiligheid en constructieve complexiteit in combinatie met het spoorwegtalud. Een lange fietsbrug (tot bij de Posthofbrug) geniet de voorkeur boven een korte fietsbrug (enkel over de Arbeidersstraat) omwille van de bijkomende fietsconflicten die deze laatste zou genereren. In het lange traject worden de niveauverschillen voor fietsers maximaal beperkt.
De fietsbrug over de Arbeidersstraat wordt 6m breed, inclusief schrikstroken ten opzichte van de balustrade. Het traject sluit zo dicht mogelijk aan bij de treinsporen, gaat achter de bestaande volkstuinen door en buigt dan af naar de Posthofbrug, met een tweede brug over de volkstuinen, het natuurgebied en de aansluiting van het Ringfietspad heen. Parallel blijft er zowel ten noorden als ten zuiden van het kruispunt ook een lokaal fietspad, dat de aansluiting verzorgt met de dwarsende Arbeidersstraat.
Op 14 juli 2023 vond een projectstuurgroep plaats, waar de startnota voor dit project werd goedgekeurd. Het verslag van deze projectstuurgroep is een bijlage bij dit collegebesluit.
Tijdens de werken aan de nieuwe fietsverbinding zullen de volkstuinen aan de Posthofbrug (tussen de huidige fietsostrade en de spoorwegberm) tijdelijk onbruikbaar zijn. Door elders een volkstuincluster te reorganiseren, kan aan de meeste tuinders een alternatief geboden worden. Na voltooiing van de fietsverbinding zal de resterende site aan de Posthofbrug opnieuw ingericht worden met volkstuinen.
De nieuwe fietsverbinding gaat over een hoek van het natuurgebied Wolvenberg (site extramuros tussen de huidige fietsostrade en de spoorwegberm), als een brug tussen de bomen, zonder te steunen op de grond. Als compensatie wordt een klein deel van het naastliggende perceel mee in beheer gegeven als natuurgebied.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een negatieve parkeerbalans van 74 plaatsen in de bestaande toestand naar 52 plaatsen in de nieuwe toestand. De langsparkeerplaatsen aan de oostzijde van de Roderveldlaan zullen plaats maken voor de fietshelling en het naastliggende gelijkgrondse fietspad.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een licht negatieve bomenbalans, met name ter plaatse van de aansluiting van de fietsbrug op de Posthofbrug, door de huidige berm heen.
Het nodige budget wordt - gespreid over verschillende budgetjaren 2024, 2025, 2026 en 2027 - beschikbaar gesteld op 5153000000/228/2LMS010402M03198/2SA020200.
Voor dit project zal door Lantis en stad Antwerpen samen een aanvraag worden ingediend voor subsidies vanuit EFRO (maximaal 40% tot een bedrag van 1,8 miljoen euro).
Voor dit project zal door stad Antwerpen ook een aanvraag worden ingediend voor subsidies vanuit het fietsfonds (100% van het resterende bedrag, voor het stadsaandeel).
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Lucienne Verbraeken, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens
De districtsraad adviseert het conceptontwerp van 14 juli 2023 voor een fietsbrug langsheen de fietsostrade F1 over de Arbeidersstraat, district Berchem, gunstig mits er rekening gehouden wordt met volgende opmerkingen:
De districtsraad geeft positief advies maar uit enkele bezorgdheden betreffende de volkstuinders. De districtsraad wenst een waardige vervanging van de tuinen, gefinancierd door de stad Antwerpen. De districtsraad dringt er op aan dat er een grondig traject wordt gelopen met de vzw Volkstuinders om tot een gedragen alternatief te komen. In dit inspraakproces wenst het district Berchem betrokken te worden.
De districtsraad dringt aan op het maximaal behoud van groen en volwaardige compensatie indien nodig.
De districtsraad vraagt een onderzoek van het fietsverkeer komende van het ringfietspad op de talu richting Arbeidersstraat. Het is raadzaam dat er een verbinding komt die aansluit op de fietsbrug en die enkel richting is voor het stijgende fietsverkeer en verboden voor dalend fietsverkeer.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Drummondstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 november 2020 (jaarnummer 9476).
Het college keurde op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) de uitrol van "Fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen van rode lopers" goed. De Eikelstraat maakt deel uit van de tangentiele fietsstraat-as (intra muros, binnen de R1). Deze as vormt de kleinere zus van de districtenfietsroute. De signalisatie voor de fietsstraat zal in een latere fase dan ook definitief gereglementeerd worden in een aanvullend verkeersreglement.
Naar aanleiding van het openen van een nieuwe buurtfietsenstalling stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om verdrijvingsvlakken aan te brengen aan beide zijden van de inritten ter hoogte van huisnummer 66-68.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Eikelstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 mei 2022 (jaarnummer 3985).
Op 27 oktober heeft de projectontwikkelaar een nieuwe aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor de bouw van 3 kantoortorens op de plek waar de gebouwen van Belgacom en de Post ondertussen afgebroken zijn. Ten opzichte van de eerste aanvraag zijn er enkele administratieve en technische aanpassingen gebeurd maar verder blijft alles zoals het oorspronkelijke plan.
Daarom willen we via deze motie opnieuw onze bezorgdheid als district aan het CBS overbrengen.
De burgemeester heeft zelf op het wijkbezoek aan oud-Berchem en Zurenborg gezegd dat er nog werk aan de winkel is om tot een consensus te komen met de buurt.
We zouden daarom aan het college van Burgemeester en Schepenen willen vragen om het advies van het district en de bezwaren van de buurtbewoners ter harte te willen nemen.
Motie
De districtsraad van Berchem vraagt aan het college van Burgemeester en Schepenen om bij het behandelen van de nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag rekening te houden met de adviezen, opmerkingen en bezwaren die bij de vorige aanvraag ingediend zijn. Vermits er nauwelijks iets gewijzigd is aan de aanvraag op enkele technische details na, zijn deze nog allemaal van toepassing.
De adviezen en bezwaren hebben betrekking op:
Beste Lucy,
Dank voor uw motie.
Wij hebben al eerder met betrekking tot hetzelfde dossier een zeer grondig advies uitgebracht, een deel betreffende de zaak van de wegen, een deel betreffende het project zelf en de leefbaarheid van de buurt. Daarin hebben wij alle bezorgdheden van de buurtbewoners destijds grondig en omstandig geformuleerd. Uw bovenstaande punten staan ook in dat advies.
Vermits er zich momenteel geen enkel nieuw element voordoet, zoals u zelf ook stelt in uw vraag, is er geen meerwaarde aan het opnieuw indienen van het hetzelfde advies of een nieuw schrijven richten aan het college om te vragen met dezelfde bezorgdheden rekening te houden. Het bestaande advies incluis dezelfde bezorgdheden blijven staande.
Als er zich nieuwe elementen voordoen, zullen wij uiteraard wel adviseren.
Tenslotte, ik volg de overwegingen van de burgemeester. Er is consensus en dialoog nodig in dit dossier. Dat is de enige manier dat dit dossier een meerwaarde kan worden voor de buurt . Ik vind het dan ook jammer dat de verschillende pogingen die zijn ondernomen om te zoeken naar een consensus niet landen. Ik blijf benadrukken dat de buurt veel meer zou hebben aan een dialoog en een consensus, een onderhandelde oplossing en draagvlak daarvoor, dan aan een van bovenuit opgelegd verhaal met een verscheurde buurt tot gevolg.
do 21/12/2023 - 11:22De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed met:
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Lucienne Verbraeken, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels
De nieuwe bouwcode die nu door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen aan alle burgers van Antwerpen wordt voorgelegd, is een belangrijk document. Het legt de regels vast waaraan burgers en ondernemingen zich zullen moeten houden wanneer zij willen bouwen. Die regels moeten helder en afdwingbaar zijn.
In de afgelopen jaren werden we ook in Berchem geconfronteerd met projecten die een grote impact zouden/zullen hebben op de buurtbewoners en de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan Post X, Mariahof, fietsostrade F11 in de Saffierstraat, Nieuw Zurenborg,….
Het is dan bijzonder jammer dat we moeten vaststellen dat we vanuit de districtsraad eigenlijk geen betrokken partij zijn. Nochtans zijn het de districtsraadsleden en het districtscollege die de lokale situatie door en door kennen. Zij hebben voeling met de behoeften van de buurtbewoners en zij kunnen de impact van nieuwe bouwprojecten goed inschatten.
Daarom stellen we voor om volgend advies te geven vanuit de districtsraad aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen:
De districtsraad van Berchem adviseert het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om volgende paragraaf aan de nieuwe bouwcode toe te voegen:
De districtsraad van het betrokken district wordt om advies gevraagd wanneer
a bestaande open ruimte wordt bebouwd
b grootschalige projecten gepland worden
c het nieuwe project een andere functie zal vervullen ten opzichte van de huidige toestand
Het is juridisch betwistbaar en zeker ongebruikelijk om procedures vast te leggen of te wijzigen in een stedenbouwkundige verordening. Er is de VCRO en het Omgevingsvergunningendecreet (+ de uitvoeringsbesluiten) die dat regelen en vastleggen wie moet/kan adviseren.
a+b) Bij een omgevingsaanvraag ( rood ingekleurd) is er ook een openbaar onderzoek voorzien in het decreet RO, waarbij tevens ook de buurtbewoners en de districtsraadsleden hun opmerkingen kunnen doen gelden. Dit is wel behalve bij vereenvoudigde procedure (artikels 11 en 13 VCRO)
C) er zijn verschillende soorten bestemmingswijzigingen, sommige zijn gehouden aan een omgevingsvergunning ( met 1 openbaar onderzoek) en anderen kunnen binnen de bestaande functionaliteit van het gebouw ingeschat worden (vb. bank die apotheek wordt). Als het niet kan binnen een omgevingsvergunning is er weer een RUP nodig en heb je terug 2 openbare onderzoeken, met betrokkenheid van buurtbewoners en districtsraadsleden incluis, zie boven.
Hetgeen u vraagt, eigenlijk de inspraak van de buurt, is dus in wezen al voorzien in het decreet Ruimtelijke Ordening, en hoeft niet extra voorzien te worden in de bouwcode.
Voor mocht u doelen op een extra adviesronde bij de districtsraden, is deze al voorzien bij elke wijziging RUP, enkel niet bij elke aanvraag omgevingsvergunning, doch daar is er wel een openbaar onderzoek zodat u wel uw opmerkingen kan doen gelden, zowel buurtbewoner als districtsraadslid.
Tenslotte kan het district steeds advies geven, ook in vergunningsprocedures, aan het stadsbestuur voor aangelegenheden die betrekking hebben op het grondgebied van het district (DLB).
Dat hebben wij bijvoorbeeld zeer grondig gedaan bij het Mariahof, een stuk ivm de zaak van de wegen, maar daaraan gekoppeld hebben wij ook grondig geadviseerd over het project door gebruik te maken van onze adviesbevoegdheid.
We moeten natuurlijk wel in het oog houden, waar we de lijn trekken. Meestal is er inhoudelijke kennis nodig van een dossier om te kunnen beoordelen of we adviseren of niet. En ook om het dossier inhoudelijk sterk en correct te adviseren. De inhoudelijke stedenbouwkundige experten zitten niet op districtsniveau, doch wel op stadsniveau. Tevens, de stedenbouwkundige dossiers zijn bovenlokaal en passeren niet langs Berchem, enkel wanneer de zaak van de wegen in het geding is.
Het is mijns inziens héél belangrijk dat onze adviezen een concrete meerwaarde betekenen, en dat we niet gaan adviseren om te adviseren. Wat mij betreft is de leefbaarheid van buurten wél een bezorgdheid die in adviezen kan meegegeven worden, hetgeen we bijvoorbeeld ook in het dossier Mariahof hebben gedaan.
do 21/12/2023 - 11:23De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed met:
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Lucienne Verbraeken, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels
De nieuwe bouwcode die nu door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen aan alle burgers van Antwerpen wordt voorgelegd, is een belangrijk document. Het legt de regels vast waaraan burgers en ondernemingen zich zullen moeten houden wanneer zij willen bouwen. Die regels moeten helder en afdwingbaar zijn.
In de afgelopen jaren werden we ook in Berchem geconfronteerd met projecten die een grote impact zouden/zullen hebben op de buurtbewoners en de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan Post X, Mariahof, fietsostrade F11 in de Saffierstraat, Nieuw Zurenborg,….
Het is een verbijsterende vaststelling dat in de hele nieuwe bouwcode het woord participatie geen enkele keer voorkomt. Er zijn geen regels voor het verplicht organiseren van overleg met de buurtbewoners in een vroeg stadium van de plannen. Buurtbewoners worden op die manier verplicht zich als klagers op te stellen, via bezwaarschriften en protesten. De kans op juridische procedures neemt op die manier ook toe. Dat zouden wij graag anders zien: behoeftenonderzoek in de verschillende buurten is een belangrijk onderdeel in de procedure voor het toewijzen van vergunningen van nieuwe grote bouwprojecten. Overleg en participatie doen recht aan de stem van de burgers, die tenslotte moeten wonen en werken met de gevolgen van de bouwprojecten.
Daarom stellen we voor om volgend advies te geven vanuit de districtsraad aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen:
De districtsraad van Berchem adviseert het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om volgende paragraaf aan de nieuwe bouwcode toe te voegen:
De buurtbewoners worden bij het opmaken van de plannen in de beginfase betrokken met een participatietraject wanneer
a bestaande open ruimte wordt bebouwd
b grootschalige projecten gepland worden
c het nieuwe project een andere functie zal vervullen ten opzichte van de huidige toestand
Zoals bij vorig antwoord uitgelegd, regelt het decreet Ruimtelijke ordening de tussenkomst van burgers middels openbare onderzoeken bij omgevingsvergunningen en RUP’s. Dit hoeft dus niet extra geregeld te worden in de bouwcode.
De bouwheer (zowel de private als de publieke) kiest zelf of hij een participatietraject aangaat met de buurt. De stad doet dit zowiezo al voor eigen publieke projecten. Maar voor private projecten is dat ingewikkelder en de stad kan zich onmogelijk in de plaats stellen van een private bouwheer om draagvlak voor zijn/haar project te verkrijgen.
Bij private projecten is het dus aan de private bouwheer om draagvlak te bekomen voor zijn/haar project. De stad raadt ook steeds aan alle private partijen aan om deze dialoog met de buurt aan te gaan en te kijken waar de gevoeligheden liggen en zo mogelijk het project aan te passen.
Hier zie je dat participatieprojecten momenteel ook effectief meer en meer opgestart worden.
Als vergunningverlenende overheid kan de stad hierin uiteraard geen rol opnemen, en dit is ook niet voorzien in de decretaal geregelde procedure.
Het stadscollege moet later in alle onafhankelijkheid kunnen beslissen over de vergunningsaanvraag en wanneer zij mee het gesprek zou aangaan impliceert dit dat het college reeds vooringenomen is.
Er is wel een openbaar onderzoek waarin burgers opmerkingen kunnen laten gelden en dewelke bij de beoordeling van de vergunningsaanvraag mee beoordeeld worden.
Het over ganse lijn opleggen door de stad van a priori participatieprocessen is tevens betwistbaar. Eerst en vooral is het juridisch betwistbaar of procedurele voorschriften via de bouwcode kunnen opgelegd worden. Een bouwcode voorziet stedebouwkundige voorschriften en de procedure ligt eerder bij de hogere overheid en het Decreet. Maar ook tevens, niet in alle grotere dossiers of open ruimte-dossiers zijn deze participatieprocessen nuttig. Waar trek je de lijn? Sommige kleine dossiers liggen veel gevoeliger dan andere grote dossiers. Een algemene verplichting opleggen via de bouwcode, zou kunnen leiden tot kafka en het op lange termijn duwen van noodzakelijke vooruitgang en investeringen, terwijl er mogelijks ook geen bezwaren zouden ingediend worden. Dit neemt niet weg dat omgevingsparticipatie en -bemiddeling in verschillende dossiers wél zeer nuttig is en de ontwikkelaar er goed aan zou doen dit te organiseren.
Tenslotte, Indien er sprake zou zijn van een aantal gegronde bezwaren, kan dit in sommige gevallen leiden tot het opleggen van bijkomende voorwaarden die worden gekoppeld aan het verlenen van de vergunning. In andere gevallen kunnen gegronde bezwaren leiden tot het weigeren van de vergunning.
do 21/12/2023 - 11:25De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed met:
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Lucienne Verbraeken, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels