Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

2023_CBS_01318 - District Antwerpen. Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei (tot Jan Van Rijswijcklaan). Wegeniswerken. SWOU12287 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01318 - District Antwerpen. Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei (tot Jan Van Rijswijcklaan). Wegeniswerken. SWOU12287 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_01318 - District Antwerpen. Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei (tot Jan Van Rijswijcklaan). Wegeniswerken. SWOU12287 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

12 december 2022


projectdefinitie en het concept
goedkeuring districtscollege Antwerpen
23 januari 202349

 

Omvormen van een fietsstraat met tijdelijke inrichting naar een definitieve inrichting, waarbij de nodige aandacht wordt besteed aan infiltratiemogelijkheden en klimaat adaptieve maatregelen, zodat de waterproblematiek in de wijk wordt aangepakt.

Op 23 januari 2022 (jaarnummer 49) keurde het districtscollege Antwerpen de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de  Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei (tot Jan Van Rijswijcklaan) goed. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept op basis van inrichtingsprincipes aan de hand van dwarsprofielen ter goedkeuring voor. Hierbij wordt rekening gehouden met het realiseren van een fietsstraat, waarbij ook openbaar vervoer zijn plek behoudt. Bij de heraanleg wordt gezocht naar oplossingen voor de waterproblematiek in de wijk. Klimaatrobuuste maatregelen zijn daarbij het uitgangspunt.

Het deel Markgravelei tussen Jan Van Rijswijcklaan en Korte Lozannastraat zal opgenomen worden in het project van de Karel Oomsstraat. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • 30km/u (Zone 30). Ter hoogte van de Jan Van Rijswijcklaan is er een overgang van 50 naar 30km/u:  toegangspoort zone 30 met grondsticker F4a, (ruimte voor) toegangsbord, voetpaduitstulpingen (indien mogelijk), verhoogde inrichting (conform voorrangsregeling).  Herhalingstickers ‘30’ om de ca. 250m u 
  • snelheidsremmers op regelmatige afstand
  • voorrangsregeling: in functie van de fietsstraat
  • fietsstraat: voorzien van rode loper, middenstrook bij tweerichtingsverkeer, ‘fietsstraat’-pictogram op wegdek aan begin en na elke zijstraat,  geleidingspictogram (rode bol / croissant) bij richtingsveranderingen,…
  • VRI: aan Jan Van Rijswijcklaan Brederodestraat en Balansstraat. Nood aan fietsopstelstrook per kruispunt te bekijken.
  • zebrapaden aan de zijstraten
  • voorzieningen voor slechtzienden zijn hier belangrijk door de aanwezigheid van het blindeninstituut
  • halteren op de rijbaan, toegankelijke haltes
  • parkeerorganisatie: langsparkeren waar mogelijk en haaks/schuin parkeren ter hoogte van Hof van Leysen verder te onderzoeken
  • Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen minimaal 5 meter voor de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden)
  • parkeerplaats voorbehouden voor andersvaliden (met wit logo op blauwe achtergond)
  • rijrichting: dubbelrichting tussen Montignystraat en Jan Van Rijswijcklaan, enkelrichting tussen Jan Van Rijswijcklaan en Korte Lozanastraat

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 185 plaatsen in de bestaande toestand naar 150 plaatsen in de nieuwe toestand.
Parkeerplaatsen verdwijnen door creëren van veilige oversteekplaatsen, het voorzien van extra bomen en noodzakelijke bochtverbredingen voor de bus. Ter hoogte van het park Hof Van Leysen worden schuine parkeerplaatsen omgezet naar langse parkeerplaatsen, daar deze in strijd zijn met de veiligheid in een fietsstraat. Hierdoor komt ruimte vrij om maatregelen te voorzien tegen wateroverlast.

Echter door de invoering van een enkelrichting in het deel Markgravelei ten oosten van de Jan Van Rijswijcklaan kunnen 20 parkeerplaatsen gewonnen worden (project Karel Oomsstraat). De negatieve parkeerbalans beperkt zich dan tot  -15 parkeerplaatsen.

Tevens loopt momenteel een vergunningsaanvraag voor het Tivoli-project, waarbij een groot aantal parkeerplaatsen voor de buurt wordt voorbehouden.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Er moeten 12 bomen gekapt worden, maar het concept voorziet om 46 nieuwe bomen aan te planten op deze as. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners zal doorgaan na goedkeuring van de projectdefinitie en het concept.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien 5002500000/224/2ANT010502M01336/2AN090610/2500

Adviezen

COD Gunstig onder voorwaarden
  • COD
  • 12/12/2022
  • advies gunstig met voorwaarden: 
  • Voldoende rustpunten voorzien worden voor banken en speelaanleidingen. Tevens moeten voldoende fietsbeugels voorzien worden in het ontwerp. 
  • onderzoeken waar een ondergrondse glascontainer opgenomen kan worden in het ontwerp. 
  • In overleg met Beheer en Operaties nagegaan wordt of cameratoepassingen voorzien moeten worden. Er dient rekening gehouden in het ontwerp met de daarmee gepaarde technische vereisten.  
  • Onderzoeken op welke manier de parkeerbalans in evenwicht gehouden kan worden. Eventueel moet ook buiten het projectgebied gekeken worden.  Het deel Markgravelei tussen Jan Van Rijswijcklaan en Korte Lozannastraat wordt enkelrichting waardoor een 20-tal parkeerplaatsen exra mogelijk zijn.
  • Technische principes fietsstraat, conform het draaiboek Openbaar Domein mee worden opgenomen in de plannen. 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01336 - SWOU12287 Broederminstraat, Markgravelei, Moonsstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (9 juni 2022) voor de wegeniswerken, in de Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei (tot Jan Van Rijswijcklaan), in het district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20221212_12287_PD_Broederminsstraat.pdf