Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

2023_CBS_01309 - District Antwerpen. Afbouw verkeerslichten - K665. Opstart fase 2 proefopstelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01309 - District Antwerpen. Afbouw verkeerslichten - K665. Opstart fase 2 proefopstelling - Goedkeuring 2023_CBS_01309 - District Antwerpen. Afbouw verkeerslichten - K665. Opstart fase 2 proefopstelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van 24 december 2021 (jaarnummer 10433 ) keurde het college de opstart van de uitschakelprocedure van de verkeerslichten op het kruispunt Blancefloerlaan met de Waterhoenlaan goed.

Op 12 april 2022 werden de verkeerslichten bij proef permanent op knipperlicht gezet. Om een voldoende hoog niveau van verkeersveiligheid en oversteekcomfort voor alle weggebruikers te kunnen blijven garanderen, werden op het stadskruispunt bijkomende maatregelen genomen in afwachting van een duurzame herinrichting. De focus lag daarbij op maatregelen die:

  • de zichtbaarheid op het kruispuntvlak en de oversteekplaatsen verbeteren;
  • het kruispuntvlak en de oversteekplaatsen compacter maken;
  • de effectieve rijsnelheden bij het oprijden en afrijden van het kruispunt doen dalen.

Inmiddels werd deze eerste fase van de proefopstelling positief geëvalueerd en kan worden overgegaan naar fase 2 van de uitschakelprocedure.

Argumentatie

Verkeerslichten Blancefloerlaan x Waterhoenlaan (K665)

Uit voorafgaand onderzoek is gebleken dat de verkeerslichten niet noodzakelijk zijn om de huidige verkeersintensiteiten op het kruispunt vlot te kunnen afwikkelen. Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt werden wel een aantal knelpunten gedetecteerd die, zonder beveiliging door middel van verkeerslichten, aanleiding konden geven tot een verhoogde verkeersonveiligheid. Daarom werden bij aanvang van de proefopstelling volgende bijkomende maatregelen genomen:

  • verdrijvingsvlakken met plooibakens werden op de rijbaan aangebracht om het parkeren tot vlak vóór het kruispunt fysiek onmogelijk te maken;
  • het kruispunt(vlak) werd compacter gemaakt en de te brede rijbanen werden versmald door middel van wegmarkering en plooibakens.

De verkeerslichten werden vervolgens 24u/24u op geeloranje knipperstand gezet. Bovenstaande proefopstelling werd conform de procedure gemonitord en na (minstens) zes maanden geëvalueerd. In functie van de evaluatie werden klachten en meldingen van burgers en weggebruikers verzameld en werden objectieve ongevallengegevens bij de lokale verkeerspolitie opgevraagd. Meermaals werd de nieuwe verkeerssituatie ook ter plaatse geobserveerd, zowel tijdens als buiten de spitsuren. Er werden tijdens de eerste zes maanden van de proefopstelling geen klachten of meldingen van burgers of weggebruikers ontvangen. Ook werden in deze periode geen ongevallen op of in de onmiddellijke omgeving van het kruispunt geregistreerd. Tijdens de observaties ter plaatse werden geen noemenswaardige knelpunten of potentiële conflictsituaties gedetecteerd. 

Op basis van bovenstaande kan dan ook worden besloten dat de proefopstelling, voorlopig althans, als positief kan worden beoordeeld en dat kan overgegaan worden naar fase 2 van de uitschakelprocedure, met name het volledig 'doven' van de verkeerslichten met behoud van de huidige flankerende maatregelen op het kruispunt.

Na verloop van minstens zes maanden zal de verkeerssituatie opnieuw worden geëvalueerd, conform de procedure voor afbouw van verkeerslichten.

Adviezen

Lokale verkeerspolitie stad Antwerpen Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de opstart van fase 2 van de uitschakelprocedure op de in het onderwerp vermelde locatie.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010303 - Verkeersmanagement

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de positieve evaluatie van fase 1 van de uitschakelproef van de verkeerslichten op het kruispunt Blancefloerlaan met de Waterhoenlaan (K665). 

Artikel 2

Het college keurt de opstart van fase 2 van de uitschakelproef van de verkeerslichten op het kruispunt Blancefloerlaan met de Waterhoenlaan (K665) goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/B&Ode verkeersregelinstallatie K665 permanent doven

Bijlagen

  • Waterhoen_KPT_Blancefloerlaan-BT_NT2.pdf
  • K665_BFL_Waterhoenlaan_proefopstelling_afbouw__vri_evaluatie.pdf