Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

2023_CBS_01213 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057169. Turnhoutsebaan 151-163. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01213 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057169. Turnhoutsebaan 151-163. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_01213 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057169. Turnhoutsebaan 151-163. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022057169

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jan De Maeyer met als adres Sint-Bernardsesteenweg 200 te 2020 Antwerpen en VZW Wilskracht met als adres Sint-Bernardsesteenweg 200 te 2020 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

VZW Wilskracht (0411037203) met als adres Sint-Bernardsesteenweg 200 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Turnhoutsebaan 151-163 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 862Y4

waarvan:

 

-          20221005-0046

afdeling 29 sectie A nr. 862Y4 (melding warmtepomp)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en wijzigen van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping en de exploitatie van twee warmtepompen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/03/1998: vergunning (629#7149) voor het plaatsen van antennes met technische kasten;

-          09/09/1993: vergunning (629#5264) voor het oprichten van een meergezinswoning;

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: kantoor;
  • overige verdiepingen: wonen; 

-          bouwvolume:

  • 8 bouwlagen met plat dak, waarvan 1 teruggetrokken dakverdieping; 
  • bouwdiepte circa 17 m;
  • achter het hoofdgebouw een koer met garage en autostaanplaatsen;

-          gevelafwerking:

  • geelkleurig parement en geelkleurige gevelvlakken in beton;
  • bordeaux aluminium schrijnwerk en borstwering aan inpandige terrassen;
  • open doorrit naar ondergrondse en achterliggende garages.

 

Bestaande toestand

-          in overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:

  • inrichting:
    • de vier kantoorunits op het gelijkvloers zijn samengevoegd tot één unit;
  • gevelafwerking:
    • wit aluminium schrijnwerk en borstwering aan inpandige terrassen;
    • witte sectionaalpoort naar ondergrondse en achterliggende garages.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: kantoor/vrij beroep;
  • overige verdiepingen: wonen; 

-          bouwvolume:

  • 8 bouwlagen met plat dak, waarvan 1 teruggetrokken dakverdieping; 
  • bouwdiepte circa 17 m;
  • achter het hoofdgebouw een koer met garage en autostaanplaatsen;

-          gevelafwerking:

  • geelkleurig parement en geelkleurige gevelvlakken in beton;
  • wit aluminium schrijnwerk en borstwering aan inpandige terrassen;
  • witte sectionaalpoort naar ondergrondse en achterliggende garages;
  • aangepaste toegangsdeuren en indeling schrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel op het gelijkvloers;

-          regulariseren van het samenvoegen van 4 handelsruimtes tot 1 handelsruimte;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van twee warmtepompen. Het betreft een nieuwe inrichting.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

 

Aangevraagde rubriek(en) melding warmtepomp
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

30,20 kW

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

1 december 2022

16 december 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

1 december 2022

1 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

1 december 2022

30 januari 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

1 december 2022

1 december 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor aaneengesloten bebouwing type f hoofdaswoningen-art. 5.6 en zone voor wegenis-art. 4.1.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 Algemene bepalingen niveauverschillen:

de dorpels van de nieuwe toegangsdeuren dienen een niveauverschil van maximaal 2 cm met het straatniveau te hebben. Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot 2 cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot 2 cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes;

  • artikel 24 Vrije en vlakke draairuimte:
    aan de deur van consult 4 kan de vrije en vlakke draairuimte de draaicirkel van de deur niet raken;
  • artikel 25 Vrije en vlakke wand- en deurbreedte naast deur:

bij de deur in de consult 1-ruimte en de schuifdeur aan de sas naar het aangepaste toilet wordt geen 50 cm vrije en vlakke wand- en vloerbreedte gegarandeerd. Bij manueel te bedienen deuren is dit noodzakelijk;

  • artikel 28 Onthaal:

het vast inrichtingselement aan het onthaal dient een verlaagd gedeelte te bevatten. De hoogte tot de bovenzijde van het verlaagde gedeelte bedraagt hoogstens 80 cm. Onder het verlaagde gedeelte moet een opening zijn van minstens 70 cm hoog, minstens 90 cm breed en minstens 60 cm diep;

  • artikel 29/1 Kleedruimtes of pashokjes:

ongeacht het totale aantal kleedruimtes of pashokjes na de handelingen moet minstens één kleedruimte of pashokje aan de bepalingen van artikel 12 en van artikel 22 tot en met 26 voldoen. In de kleedruimte kan geen draaicirkel van 150 cm gegarandeerd worden;

  • artikel 30 Aangepast sanitair:
    het aangepast toilet heeft geen netto binnenafmeting van 1,65 m op 2,2 m.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    de gelijkvloerse functie beschikt niet over een eigen, afgescheiden en verluchte afvalruimte van minstens 4 .
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Het betreft een appartementsgebouw met op de gelijkvloerse verdieping vier handelsruimtes. De aanvraag heeft enkel betrekking tot de gelijkvloerse handelsruimtes. Deze worden samengevoegd en van functie gewijzigd. De nieuwe toestand omvat één grote ruimte voor dienstverlening (Solidaris).

 

Het perceel is gelegen in een omgeving die gekenmerkt wordt door verschillende commerciële en dienstverlenende functies op de gelijkvloerse verdieping. De aanvraag is bijgevolg inzake functie vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie geeft tevens een gunstig advies voor de voorgestelde functiewijziging:

 

Dit is in lijn met de beleidsnota detailhandel; het pand ligt in zone voor verspreide bewinkeling, waar de nota stelt dat bestaande vergunde commerciële ruimten kunnen behouden blijven (ook samenvoegingen) en dat functiewijzigingen mogelijk zijn. Omdat het gaat over dienstverlening is er geen kleinhandelsvergunning nodig/mogelijk voor deze wijzigingen. Nabijgelegen is het kernwinkelgebied van Deurne-Noord, dus in de omgeving zijn al heel wat andere commerciële functies gevestigd in de plinten. We geven dus positief advies.’

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aangebrachte wijzigingen beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven. 

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Aan de voorgevel betreffen de wijzigingen voornamelijk het aanpassen van de gevelopening ter hoogte van de nieuwe gelijkvloerse functie.

 

Het bestaande gebouw op het perceel bestaat uit drie gelijke volumes die geschrankt zijn ingeplant. De gevels zijn symmetrisch opgebouwd en hebben een bepaalde ritmering in de gevelopeningen van de gelijkvloerse verdieping. In de gevels van de drie volumes is enige uniformiteit aanwezig.

De aanpassingen betreffen het verlagen van verschillende gevelopeningen tot op vloerniveau en wijzigen van het schrijnwerk door een schuifraam, vast raam, raam met ondoorzichtig paneel of een raam met opendraaiende deur.

 

De variatie aan verschillende uitwerkingen doet afbreuk aan de symmetrie en uniformiteit van de drie volumes. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het eerder aanvaardbaar enige ritmering te behouden door in elk gevelvlak de raamopeningen en -verdelingen op elkaar af te stemmen. Dit wordt in voorwaarde opgenomen en op de geveltekening in het rood verduidelijkt.

 

Tevens is er vastgesteld dat de deuropening naar de backoffice op plan niet overeenstemt met de deuropening op de voorgeveltekening. Dit wordt op de geveltekening in het rood aangepast.

 

Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, is de aanvraag vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 7 parkeerplaatsen.

 

Het betreft 4 commerciële handelsruimtes van circa 70 m² die door een vorige eigenaar werden samengevoegd tot één grote ruimte. De functie wijzigt van handel naar commerciële dienstverlening. Er is geen exacte oppervlakte opgegeven dus eigen meting geeft ongeveer 450 m² ruimte voor dienstverlening.

450 m² dienstverlening met parkeernorm 1,55/100 m²: 450 m² x 1,55/100 m² = 7 parkeerplaatsen

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 7.

 

De plannen voorzien in 11 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er zijn 11 parkeerplaatsen aangekocht in de achterliggende parkeerzone. (de aankoopakte werd toegevoegd aan de aanvraag)

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7.

 

Dit aantal is toereikend.

 

 

 

Fietsvoorziening:

Er zijn geen fietsenstallingen voor personeel voorzien. Er moeten 6 fietsparkeerplaatsen voor personeel voorzien worden. Deze fietsstalplaatsen moeten op eigen terrein voorzien worden en afgesloten kunnen worden.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het kantoorgebouw aan de Turnhoutsebaan 155 te Deurne – vroeger een polikliniek – wordt grondig gerenoveerd. Nadien worden er twee warmtepompen geplaatst met een vermogen van respectievelijk 22,2 kW en 8 kW (rubriek 16.3.2.a). Er zullen een achttal medewerkers tewerkgesteld worden. De lozing van het huishoudelijk afvalwater is dan ook niet ingedeeld.

 

De warmtepompen worden binnen in het gebouw opgesteld, de luchtgekoelde condensor wordt op de verharde parking achter het gebouw geplaatst. De warmtepompen zullen in “fluisterstille nachtstand” kunnen gezet worden. Zo wordt het geluid van de buitenunit gedempt om de rust in de buurt niet te verstoren. Bovendien worden de warmtepompen omkast met een akoestische isolatie met een geluidsdemping van minimaal 15 dB(A) waardoor het geluid nog meer beperkt wordt. Het is niet duidelijk of hier de warmtepompen of de condensor buiten het gebouw bedoeld wordt. In ieder geval dient de exploitant te allen tijde te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen opgenomen in titel II van Vlarem.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. In elk gevelvlak moeten de raamopeningen en -verdelingen op elkaar afgestemd worden, zoals in rood aangeduid op de geveltekening. (IN_ROOD_AANGEPAST_BA_21056_G_N_01)

2. Er moet voldaan worden aan artikels 18, 24, 25, 28, 29 en 30 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

3. Er moet een eigen, afgescheiden en verluchte afvalruimte van minimum 4 m² voorzien worden, conform artikel 26 van de bouwcode.

4. Er moeten 6 fietsparkeerplaatsen voor personeel voorzien worden. Deze fietsstalplaatsen moeten op eigen terrein voorzien worden en afgesloten kunnen worden.

5. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale milieuvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de omgevingsvergunning te verlenen voor onbepaalde duur. 

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

30,20 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

1 december 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

30 april 2023

Verslag GOA

17 februari 2023

naam GOA

Bieke Geypens en Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. In elk gevelvlak moeten de raamopeningen en -verdelingen op elkaar afgestemd worden, zoals in rood aangeduid op de geveltekening. (IN_ROOD_AANGEPAST_BA_21056_G_N_01)

2. Er moet voldaan worden aan artikels 18, 24, 25, 28, 29 en 30 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

3. Er moet een eigen, afgescheiden en verluchte afvalruimte van minimum 4 m² voorzien worden, conform artikel 26 van de bouwcode.

4. Er moeten 6 fietsparkeerplaatsen voor personeel voorzien worden. Deze fietsstalplaatsen moeten op eigen terrein voorzien worden en afgesloten kunnen worden.

5. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.


Brandweervoorwaarden
De voorwaarden uit het brandpreventieverslag met referentie C.0113/0001.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

30,20 kW

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.