Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

2023_CBS_01231 - Omgevingsvergunning - OMV_2022128857. Heidestraat 93. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01231 - Omgevingsvergunning - OMV_2022128857. Heidestraat 93. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_01231 - Omgevingsvergunning - OMV_2022128857. Heidestraat 93. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022128857

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohamed Elyakoubi met als adres Heidestraat 93 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Heidestraat 93 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 513C

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel en plaatsen van een dakterras

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          8/04/2011: vergunning (3508#1019) verbouwen van een winkel tot woning; 

-          01/04/2016: proces-verbaal (HO/2016/VPV/1180) de afwerking van de voorgevel werd niet uitgevoerd conform de afgeleverde vergunning. 

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand  

-          functie:  

  • eengezinswoning; 
  • hoekpand grenzend aan Heidestraat en Kloosterstraat. 

-          bouwvolume:  

  • 2 bouwlagen met hellend dak. 

-          gevelafwerking:  

  • voorgevel met rode gevelsteen; 
  • poort naar inpandige garage. 

-          inrichting:  

  • kleine koer achteraan het perceel. 

 

Bestaande toestand 

-          functie overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van: 

-          bouwvolume:  

  • hellend dak met achteraan een dakkapel; 
  • dakterras aangelegd op het platte dak aan de zijde van de Kloosterstraat; 
  • het dakterras werd afgebakend met houtenschuttingen van 1,6m. 

-          gevelafwerking:  

  • voorgevel: wit geschilderde gevelsteen; 
  • pvc antraciet ramen en deuren; 
  • donkerblauwe dakpannen; 
  • poort naar inpandige garage; 

-          inrichting:  

  • dakverdieping/zolder werd ingericht als speelruimte en bureau. 

 
Nieuwe toestand 

-          functie:   

  • overeenkomstig met de bestaande toestand.  

-          bouwvolume:  

  • overeenkomstig met de bestaande toestand.  

-          gevelafwerking:  

  • overeenkomstig met de bestaande toestand. 

-          inrichting:  

  • overeenkomstig met de bestaande toestand. 

Inhoud van de aanvraag  

-          wijzigen van de voorgevel;  

-          plaatsen van een dakkapel; 

-          plaatsen van een dakterras; 

-          doorvoeren van interne werken.  

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5?juli?2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) 
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5?juni?2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen) 
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28?april?2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9?oktober?2014. 
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en): 
  •  Artikel 6 harmonie en draagkracht: 
    houten schutting met een hoogte van 1,6 meter is beeldverstorend en niet in harmonie met de omgeving; 
  •  Artikel 21 minimale hoogte van ruimten: 
    bureau en speelruimte op de dakverdieping hebben een vrije hoogte van 2,50 meter, waar deze minstens 2,60 meter zou moeten zijn; 

 

Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
  • Watertoets: overeenkomstig artikel?1.3.1.1 van het decreet van 18?juli?2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
  •  Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021) 
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)) 
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.  

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften 

De aanvraag wijkt af van volgende artikels van de bouwcode: 

Minimale hoogte van de ruimte (art.21): 

  •       Voorliggend ontwerp wijkt af van artikel 21 van de bouwcode dat een minimale vrije hoogte oplegt van 2,60 meter voor verblijfsruimten en 2,20 meter voor de overige ruimten. Het ontwerp wijkt met een interne hoogte van 2,5 meter hiervan af in de verblijfsruimte op de zolderverdieping. Het betreft hier echter over een beperkte afwijking, waardoor met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking kan worden toegestaan. 

De uitwerking van het terras wijkt af van artikel 6 van de bouwcode. Dit wordt verder besproken in het verslag onder ‘Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid’. 

 

Functionele inpasbaarheid 

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid 

De aanvraag voorziet een beperkte uitbreiding aan het dakvolume en het omvormen van een plat dak naar dakterras. De gewijzigde dakstructuur en dakterras kunnen vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig worden beoordeeld. De terrasafsluiting aan de voorgevel van de Kloosterstraat wordt echter ongunstig beoordeeld. Het terras wordt langs deze straatzijde afgewerkt met een houten schutting die boven op de kroonlijst geplaatst werd. Deze geveluitwerking wordt als beeldverstorend aanzien. Een ondergeschikte terrasafsluiting aan deze straatzijde kan wel gunstig worden geadviseerd. Hierdoor wordt in voorwaarde opgenomen dat de terrasafsluiting aan de voorgevel van de Kloosterstraat terugliggend geplaatst moet worden onder een hoek van 45° ten opzichte van de voorgevellijn.  

Mits opvolging van de gestelde voorwaarde is de aanvraag ruimtelijk inpasbaar in zijn omgeving. 

 

Visueel-vormelijke elementen 

De visuele wijzigingen hebben betrekking op het wit schilderen van de voorgevel en het aanbrengen van een terrasafscheiding. Het schilderen van de voorgevels kan gunstig worden geadviseerd. De terrasafsluiting aan de Kloosterstraat wordt zoals eerder aangegeven als beeldverstorend ervaren. Mits opvolgen van de eerder gestelde voorgestelde voorwaarden is de aanvraag visueel inpasbaar in de omgeving. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.  

  

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De terrasafsluiting aan de voorgevel van de Kloosterstraat moet terugliggend geplaatst worden onder een hoek van 45° ten opzichte van de voorgevellijn.  

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

26 januari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

25 juni 2023

Verslag GOA

17 februari 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De terrasafsluiting aan de voorgevel van de Kloosterstraat moet terugliggend geplaatst worden onder een hoek van 45° ten opzichte van de voorgevellijn.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.