Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022103761 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bart Joosten met als adres Kardinaal Mercierlei 50 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Beukenlaan 80A-80B te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 12 sectie M nrs. 7E en 7F |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | samenvoegen van twee ééngezinswoningen, het bouwen van een zwembad met poolhouse en het heraanleggen van het buitenterrein |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 4/04/1975: vergunning (18#57168) voor een dubbele villa.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- woongelegenheden verminderd van 2 naar 1;
- interne indeling gewijzigd;
- gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk;
- buitenschrijnwerk in zwart aluminium;
- noordoostelijke gevel voorzien van bijkomende gevelopeningen.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- grootte circa 6,25 m op circa 18 m;
- kroonlijsthoogte circa 3,58 m;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;
- oprichten van een bijgebouw;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- aanleggen van verhardingen;
- aanleggen van een zwembad.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 4 november 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 4 november 2022 | 14 november 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Er wordt meer verharding voorzien dan strikt noodzakelijk.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen.
Functionele inpasbaarheid
Er wordt van twee woningen één grote woning gemaakt. De bestaande atypische bebouwing met wonen in tweede orde verdwijnt hierdoor wat vanuit goede ruimtelijke ordening gunstig is. De omgeving wordt immers gekenmerkt door ruime percelen met eengezinswoningen. De functionele inpasbaarheid is aldus gunstig.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het omvormen van twee woningen tot één grote eengezinswoning zonder uitbreiding van het woonvolume. De footprint blijft eveneens behouden.
Bijkomend wordt er een zwembad en poolhouse voorzien dat nu ondergeschikt is aan de woning aangezien het 1 grote villa wordt op 1 groot perceel.
De bomen blijven behouden, ter hoogte van het poolhouse wordt de boom eveneens behouden en geïntegreerd in de poolhouse. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De woning ligt dieper op het perceel en is omgeven door bomen waardoor de woning niet zichtbaar is van op de straat. De dakbedekking wordt vervangen van kunstleien naar natuurleien. De raamindeling wordt gewijzigd en er worden enkele nieuwe raamopeningen voorzien. Het wit pvc schrijnwerk wordt vervangen door zwart aluminiumprofielbeglazing. De materiaalwijziging is kwalitatief, duurzaam en esthetisch verantwoord. De visueel vormelijke elementen zijn gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Van op de straat is er een lange oprijlaan, gedeeltelijk als karrenspoor aangelegd. De invulling van het karrenspoor bestaat uit granulaat alsook het verlengde van de oprijlaan tot achteraan het perceel is aangelegd met granulaat op honingraat. Ter hoogte van de garage en de voortuin is er een bijkomende verharde zone (klinkers en granulaat). Hierbij wordt er opgemerkt dat er, strijdig met artikel 27 van de bouwcode, meer verharding (hetzij waterdoorlatend) wordt voorzien. In voorwaarde bij de vergunning zal om voormelde reden worden opgenomen om de verharde zone ter hoogte van de voortuin te beperken conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode. Ter hoogte van het poolhouse wordt er een regenwaterput voorzien. Het is echter niet duidelijk hoe de aansluiting ter hoogte van de straat gebeurt. In voorwaarde zal worden opgenomen dat er moet voldaan worden aan artikel 41 van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het gaat om een vermindering van het aantal wooneenheden. De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen bijkomende impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De verharde zone in de voortuin moet in overeenstemming met artikel 27 van de bouwcode gebracht worden zoals weergegeven wordt op het plan BA_bijgebouw_I_N_2169_in_rood_aangeduid
2. De aansluiting van de voorziene hemelwaterput dient te gebeuren volgens artikel 41 van de bouwcode.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 4 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 3 april 2023 |
Verslag GOA | 24 februari 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De verharde zone in de voortuin moet in overeenstemming met artikel 27 van de bouwcode gebracht worden zoals weergegeven wordt op het plan BA_bijgebouw_I_N_2169_in_rood_aangeduid
2. De aansluiting van de voorziene hemelwaterput dient te gebeuren volgens artikel 41 van de bouwcode.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.