Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

2023_CBS_01223 - Omgevingsvergunning - OMV_2022138994. Haantjeslei 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01223 - Omgevingsvergunning - OMV_2022138994. Haantjeslei 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01223 - Omgevingsvergunning - OMV_2022138994. Haantjeslei 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022138994

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Tatiana Gumuchdjian met als adres Lodewijk Gerritslaan 57 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Haantjeslei 1 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nrs. 1681R2 en 1681S5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie detailhandel naar reca

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/04/2022: vergunning (2015421) voor het verbouwen van een bestaande meergezinswoning plus handelsruimte.

 

Vergunde toestand

-          gelijkvloerse handelsruimte met bergplaats en kelder;

-          hoekpand van 4 bouwlagen onder mansardedak;

-          plint in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in hout en pvc;

-          de voordeur en ramen langs weerszijden omkaderd met wit geschilderd pleisterwerk.

 

Bestaande toestand

-          zie vergunde toestand;

-          de voordeur en ramen langs weerszijden omkaderd met houten latten.

 

Nieuwe toestand

-          gelijkvloerse reca functie;

-          plint in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in hout en pvc;

-          de voordeur en ramen langs weerszijden omkaderd met houten latten geschilderd in een lichte kleur.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie detailhandel naar reca;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          de kelder en de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

10 november 2022

25 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: de ruimte achter de dubbele deur, aangeduid als “RECA”ontvangt geen lichtinval en rechtstreekse luchttoevoer. Deze ruimte mag dan ook niet als verblijfsruimte worden ingericht en/of gebruikt;
  • Artikel 26 Afvalberging: er is geen afgesloten afvalberging voorzien voor de recafunctie;
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: er worden bij de reca functie geen vetafscheiders voorzien.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een functiewijziging van detailhandel naar reca. De functiewijziging is aanvaardbaar en inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelpui wordt aangepast. Rondom het schrijnwerk worden houten raamkaders en planken geplaatst, geschilderd in een lichte kleur. Dit is een wijziging ten opzichte van het oorspronkelijk ontwerp dat een volledig natuurstenen gevelpui voorziet tot tegen het schrijnwerk, zoals ook nog het geval is bij het rechter raam. De wijziging vermindert de eenheid en strakke vormgeving. Het voorgesteld ontwerp zou als een vrije interpretatie van houten lambrisering rondom schrijnwerk van gelijkvloerse handelspanden kunnen geïnterpreteerd worden, zoals nog voorkomt in de omgeving. In die zin is het aanvaardbaar te achten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de ruimte achter de dubbele deur geen rechtstreekse lichtinval en rechtstreekse luchttoevoer heeft. Indien deze ruimte gebruikt zal worden als opslagplaats is er geen verplichting om te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode. Indien de ruimte wel als verblijfs- of verbruiksruimte zal gebruikt worden dan dient deze toegevoegd te worden aan de ruimte vooraan, door minstens de dubbele deur te verwijderen en indien mogelijk ook de wanden te doorbreken.

In voorwaarden wordt opgenomen dat de keuken een vet- en olieafscheider moet voorzien conform artikel 44 van de bouwcode.

Omwille van de functiewijziging moet een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode worden voorzien. In voorwaarden wordt opgenomen om voor de recafunctie een afvalberging te voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De recafunctie heeft een beperkte oppervlakte waardoor er geen parkeerplekken voorzien moeten worden.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Voor het personeel moet minstens 1 fietsstalplaats voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van de bouwcode. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een vetafscheider gebruiken conform artikel 44 van de bouwcode.

2. Indien de ruimte achter de dubbele deur, aangeduid als “RECA”, als verblijfs- of verbruiksruimte wordt ingericht, moet deze toegevoegd worden aan de ruimte vooraan. Dit gebeurt door minstens de dubbele deur te verwijderen en indien mogelijk ook de wanden te doorbreken.

3. Een fietsstalplaats voor het personeel van de recafunctie voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

4. Een afvalberging voor de recafunctie voorzien conform artikel 26 van de bouwcode. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

10 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

9 april 2023

Verslag GOA

27 februari 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een vetafscheider gebruiken conform artikel 44 van de bouwcode.

2. Indien de ruimte achter de dubbele deur, aangeduid als “RECA”, als verblijfs- of verbruiksruimte wordt ingericht, moet deze toegevoegd worden aan de ruimte vooraan. Dit gebeurt door minstens de dubbele deur te verwijderen en indien mogelijk ook de wanden te doorbreken.

3. Een fietsstalplaats voor het personeel van de recafunctie voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

4. Een afvalberging voor de recafunctie voorzien conform artikel 26 van de bouwcode. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.