Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

2023_CBS_01224 - Omgevingsvergunning - OMV_2022162736. Henry Fordlaan 17. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01224 - Omgevingsvergunning - OMV_2022162736. Henry Fordlaan 17. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01224 - Omgevingsvergunning - OMV_2022162736. Henry Fordlaan 17. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022162736

Gegevens van de aanvrager:

CV Fluvius System Operator met als adres Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle

Ligging van het project:

Henry Fordlaan 17 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie C nrs. 259/2A en 259E

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Bouwen van een schakelpost, heraanleg en uitbreiding van verharding en het kappen van bomen.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-          22/05/1996: stedenbouwkundige vergunning (HV/1995/B/1237 - 19952112) voor de bouw van een loods voor dienstwagens en kabelopslag.

 

Bestaande toestand

Een reeds verhard en ontwikkeld terrein gekenmerkt door gebouwen waarin installaties voor elektriciteitsvoorziening ondergebracht zijn.


Inhoud van de aanvraag

-          Bouwen van een nieuwe schakelpost;

-          Heraanleg en uitbreiding van verharding;

-          Kappen van bomen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

 19 januari 2023

22 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen

 19 januari 2023

7 februari 2023

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens grotendeels van toepassing. Grotendeels gelden hier ook de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en - voor de Noorderlaan, Wilmarsdonksteenweg en het oostelijk deel van de Henry Fordlaan - Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel langs de Noorderlaan loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Ten noorden van de Noorderlaan hebben de sporen de bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur. Van noord naar zuidwest loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Het Leopolddok en de Verbindingsgeul tussen Leopolddok en Albertdok hebben als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

De aanvraag voorziet in de plaatsing van een infiltratievoorziening met een oppervlakte van 15,84 m² en een volume van 9.840 liter en is daarmee in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

De regelgeving betreffende de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een verminderde beweeglijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale regelgeving

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project veroorzaakt een beperkte toename aan nieuwe dakoppervlakte. De bestaande verharding wordt heraangelegd en beperkt uitgebreid maar door in overeenstemming te zijn met de verordening hemelwater kan worden geoordeeld dat er geen merkbaar schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Milieu-effectenrapportage: Het komt toe aan de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag om te beslissen of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van en als onderdeel van de beslissing over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag.

Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Op een reeds ontwikkeld terrein gekenmerkt door gebouwen die installaties huisvesten die instaan voor de elektriciteitsvoorziening in de omgeving, wordt een verouderde schakelpost uit dienst genomen. Deze bestaande schakelpost voldoet niet meer aan het gevraagde vermogen voor het laagspanningsnet en deze dient vervangen te worden. De afbraak van deze bestaande schakelpost maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag maar voldoet volgens de aanvrager aan de voorwaarden om vrijgesteld te zijn van vergunningsplicht.

 

Ter vervanging van de bestaande schakelpost wordt in het noordwesten van het terrein een nieuwe schakelpost gebouwd met een oppervlakte van circa 86 m² en een hoogte van 3,55 meter. Om deze cabine te kunnen bouwen en de nodige leidingen te kunnen leggen, dient de bestaande verharding deels opengebroken te worden. Na het plaatsen van de schakelpost, de leidingen en de infiltratievoorziening wordt het terrein langs de noord- en westzijde van de schakelpost verhard met klinkers. Langs de oost- en zuidzijde wordt het terrein aangelegd in beton en dit sluit aan op de bestaande verharding van het terrein.

 

Om de kabels te kunnen aanleggen, dienen enkele bomen gerooid te worden. Twee bomen hebben een stamomtrek van meer dan een meter. Het rooien van deze bomen maakt mee deel uit van voorliggende aanvraag. Op het inplantingsplan staan ook werken vermeld die volgens de aanvrager voldoen aan de voorwaarden om vrijgesteld te zijn van vergunningsplicht.

 

Het nieuwe gebouw draagt bij tot een stabiele elektriciteitsvoorziening van de omgeving waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is. Het rechthoekige gebouw is qua vorm en materiaalgebruik typerend voor de industriële omgeving van het havengebied.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe schakelpost wordt gebouwd als een rechthoekig volume waarbij de wanden bekleed zijn met grijze gevelsteen. De deur en verluchtingsroosters hebben eveneens een grijze kleur. Deze kleur en materialen zijn neutraal en dus aanvaardbaar in deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Omwille van de aard van de aanvraag werd het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Zij brachten een een voorwaardelijk gunstig advies uit. De opgelegde voorwaarden en opmerkingen kunnen worden overgenomen in de vergunning.

 

Het Havenbedrijf Antwerpen werd om advies gevraagd als beheerder van het havengebied. Zij brachten een gunstig advies uit. Het Havenbedrijf wijst de aanvrager er op dat wegens toekomstige ontwikkelingen van de buurconcessionaris de bestaande toegangsweg zou kunnen verdwijnen en dat het terrein van de aanvrager ter hoogte van de toegangsweg kan worden afgesloten. Dit betreft geen voorwaarde die kan worden opgelegd in de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen parkeerbehoefte noch bijkomende automobiliteit.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het rooien van de bomen mag slechts gebeuren buiten het broedseizoen. Afhankelijk van de aanwezige soort varieert het broedseizoen van begin april tot eind augustus;

2. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de Brandweerzone Antwerpen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 december 2022

Volledig en ontvankelijk

19 januari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 juni 2023

Verslag GOA

 24 februari 2023

naam GOA

 Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het rooien van de bomen mag slechts gebeuren buiten het broedseizoen. Afhankelijk van de aanwezige soort varieert het broedseizoen van begin april tot eind augustus;

2. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de Brandweerzone Antwerpen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.