Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

2023_CBS_02467 - Omgevingsvergunning - OMV_2022153296. Lange Koepoortstraat 20. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/04/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02467 - Omgevingsvergunning - OMV_2022153296. Lange Koepoortstraat 20. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_02467 - Omgevingsvergunning - OMV_2022153296. Lange Koepoortstraat 20. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022153296

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jan Deprez met als adres Burg. Omer De Meyplein 4 te 9170 St-Gillis-Waas en mevrouw Marianne Hesters met als adres Burgemeester Omer de Meyplein 4 te 9170 St-Gillis-Waas

Ligging van het project:

Lange Koepoortstraat 20 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie A nr. 2228C

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Bevraging analoog gebeurd ov cyberaanval

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          14/11/2003: vergunning (20032637) voor het regulariseren van een terras en een gevelwijziging; 

-          28/05/1990: vergunning (1990930) voor een garage na afbraak van uitstalraam, verbouwing. 

 

Vergunde toestand 

-          functie:  

  • gelijkvloerse verdieping: detailhandel;  
  • overige 3 verdiepingen: telkens 1 eenslaapkamerappartement per verdieping;  

-          bouwvolume:  

  • 4 bouwlagen met plat dak;   
  • kroonlijsthoogte van circa 14,8 m; 
  • op de verdiepingen aan de voorgevel: een uitsprong van 0,2 m; 
  • op de verdiepingen aan de achtergevel: een terrasberging en terras; 
  • de gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd; 

-          gevelafwerking:  

  • gelijkvloerse pui in arduin met lichtgrijs aluminium schrijnwerk; 
  • geel parement en groen aluminium schrijnwerk. 

 

Bestaande toestand 

conform de vergunde toestand, behoudens volgende aanpassingen/wijzigingen:

-          functie: gelijkvloerse verdieping: dancing-café-restaurant (dareca);  

-          bouwvolume: op de eerste verdieping aan de achtergevel: een terrasberging en dakterras van circa 23,5 m² over de gehele breedte; 

-          gevelafwerking: gelijkvloerse pui voorzien van zaakgebonden publiciteit in de vorm van een verlicht logobord boven de raampartij en een logobord haaks op de gevel. 

 

Nieuwe toestand 

-          functie:  

  • gelijkvloerse verdieping: dancing-café-restaurant (dareca) met een netto-vloeroppervlakte van circa 96,5 m²; 
  • overige verdiepingen: telkens 1 eenslaapkamerappartement per verdieping;  

-          bouwvolume:  

  • 4 bouwlagen met plat dak;   
  • kroonlijsthoogte van circa 14,8 m; 
  • op de verdiepingen aan de voorgevel: een uitsprong van 0,2 m; 
  • op de verdiepingen aan de achtergevel: een terrasberging en terras van circa 4,5?m²; 
  • op de eerste verdieping aan de achtergevel: een dakterras van circa 4 m²; 
  • in de bestaande lichtkoker wordt een liftkoker geplaatst;
  • de gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd; 

-          gevelafwerking:  

  • gelijkvloerse pui in arduin met lichtgrijs aluminium schrijnwerk; 
  • geel parement en groen aluminium schrijnwerk; 
  • gelijkvloerse pui voorzien van zaakgebonden publiciteit in de vorm van een verlicht logobord boven de raampartij en een logobord haaks op de gevel. 

 

Inhoud van de aanvraag 

-          wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van detailhandel naar dancing-café-restaurant (dareca);  

-          uitbreiden van het volume met een liftkoker; 

-          wijzigen van de linker scheimuur; 

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

24 februari 2023

22 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

24 februari 2023

10 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) 
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
  

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 
 

Algemene bouwverordeningen 

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer) 
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en): 

  • Artikel 33 Zaakgebonden publiciteit: 

In CHE-gebied geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters. Boven de gelijkvloerse pui is een logobord voorzien. Verder dient het bord haaks op de gevel minstens 0,60 m afstand te houden vanaf de perceelsgrens en zijn de afmetingen beperkt tot 0,60 m uit het gevelvlak en 0,60 m hoog. 

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: 

Voor de nieuwe enkelvoudige scheimuur ter hoogte van de lift aan de linkerbuur geldt dat deze moet uitgevoerd worden in massief, ongeperforeerd materiaal. Dit is niet duidelijk in de legende. 

 

Sectorale regelgeving 

MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
 

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
 

Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  
 

Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))  
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat een functiewijziging van detailhandel naar reca op het gelijkvloers, het plaatsen van een lift en de renovatie van de bestaande appartementen. Het aantal woongelegenheden wordt niet gewijzigd.

 

Het pand is gelegen in de Lange Koepoortstraat waar detailhandel en reca veel voorkomen. De aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Er wordt een lift geplaatst in de bestaande lichtkoker. Dit heeft geen nadelige impact op de lichtinval in de appartementen.

 

Achteraan worden de bestaande balkons uitgebreid tot op 190 cm van de linkerburen. Deze afstand is voldoende.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is volgens RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied. Het werd vermoedelijk gebouwd rond het midden van de vorige eeuw in een sobere hedendaagse stijl. Deze eenvoudige stijl wordt gerespecteerd.

 

De aanvraag maakt geen melding van een uithangbord of publiciteit. In CHE-gebied geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters conform artikel 33 van de bouwcode. Boven de gelijkvloerse pui is momenteel een logobord. Verder dient het bord haaks op de gevel minstens 0,60 m afstand te houden vanaf de perceelsgrens en zijn de afmetingen beperkt tot 0,60 m uit het gevelvlak en 0,60 m hoog. Er wordt geen vergunning verleend voor de bestaande publiciteit.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

De nieuwe enkelvoudige scheimuur ter hoogte van de lift aan de linkerbuur moet uitgevoerd worden in massief, ongeperforeerd materiaal conform artikel 34 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde opgelegd. 

 

De kwaliteit van de appartementen wordt vergroot door het plaatsen van een lift en het vergroten van de terrassen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Er wordt geen vergunning verleend voor de bestaande publiciteit en uithangborden. De nieuwe publiciteit moet voldoen aan artikel 33 van de bouwcode.

4. De nieuwe enkelvoudige scheimuur ter hoogte van de lift aan de linkerbuur moet uitgevoerd worden in massief, ongeperforeerd materiaal conform artikel 34 van de bouwcode. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 november 2022

Volledig en ontvankelijk

24 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juli 2023

Verslag GOA

7 april 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Er wordt geen vergunning verleend voor de bestaande publiciteit en uithangborden. De nieuwe publiciteit moet voldoen aan artikel 33 van de bouwcode.

4. De nieuwe enkelvoudige scheimuur ter hoogte van de lift aan de linkerbuur moet uitgevoerd worden in massief, ongeperforeerd materiaal conform artikel 34 van de bouwcode. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.