De stad Antwerpen heeft een voorbeeldfunctie op vlak van duurzaam vlootbeheer. Op 29 september 2017 (jaarnummer 8578) besliste het college het vernieuwde Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie te ondertekenen. Met deze overeenkomst engageert de stad Antwerpen zich om, in lijn met de Europese doelstellingen, een reductie van minimaal 40% CO2-reductie te behalen tegen 2030, vergeleken met 2005. De aankoop van elektrische fietsen past in het plan om de mobiliteit van de stadsdiensten te verduurzamen. De elektrische fiets is het snelste transportmiddel in de stad. Elektrische fietsen bieden een comfortverhoging en verhoging van actieradius ten opzichte van gewone fietsen. Hierdoor zijn ze breder inzetbaar. Elektrische fietsen worden ingezet voor dienstverplaatsingen tot 16km.
De huidige raamovereenkomst GAC_2018_00197 loopt op 20 februari 2023 af. Om de bevoorrading van deze fietsen te kunnen waarborgen, vraagt de stedelijke bedrijfseenheid Stadsbeheer om een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.
De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 50.000 euro (exclusief btw.)
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van elektrische
fietsen. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van elektrische fietsen wordt ook in een wisselstukkencontract voorzien voor een periode van 5 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.
Het college keurt bestek GAC_2021_01925 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van elektrische fietsen met overeenkomst voor wisselstukken voor 5 jaar goed en keurt eveneens goed dat:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Aankoop elektrische fietsen |
budgetplaats:Divers budgetpositie: 241 functiegebied:Divers subsidie: SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma: Divers budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600 en 2700 |
met orderbons | |
Wisselstukkenovereenkomst voor 5 jaar | budgetplaats:5374000000 budgetpositie: 6141 functiegebied:2WNS040107A00000 subsidie: SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma: 2SA050309 budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100 en 3200 | met orderbons |