Terug
Gepubliceerd op 13/02/2023

2023_CBS_00738 - Bestek GAC_2021_01925. Raamovereenkomst voor het leveren van elektrische fietsen met overeenkomst voor wisselstukken voor 5 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/02/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00738 - Bestek GAC_2021_01925. Raamovereenkomst voor het leveren van elektrische fietsen met overeenkomst voor wisselstukken voor 5 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_00738 - Bestek GAC_2021_01925. Raamovereenkomst voor het leveren van elektrische fietsen met overeenkomst voor wisselstukken voor 5 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft een voorbeeldfunctie op vlak van duurzaam vlootbeheer. Op 29 september 2017 (jaarnummer 8578) besliste het college het vernieuwde Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie te ondertekenen. Met deze overeenkomst engageert de stad Antwerpen zich om, in lijn met de Europese doelstellingen, een reductie van minimaal 40% CO2-reductie te behalen tegen 2030, vergeleken met 2005. De aankoop van elektrische fietsen past in het plan om de mobiliteit van de stadsdiensten te verduurzamen. De elektrische fiets is het snelste transportmiddel in de stad. Elektrische fietsen bieden een comfortverhoging en verhoging van actieradius ten opzichte van gewone fietsen. Hierdoor zijn ze breder inzetbaar. Elektrische fietsen worden ingezet voor dienstverplaatsingen tot 16km. 

De huidige raamovereenkomst GAC_2018_00197 loopt op 20 februari 2023 af. Om de bevoorrading van deze fietsen te kunnen waarborgen, vraagt de stedelijke bedrijfseenheid Stadsbeheer om een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 50.000 euro (exclusief btw.)

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
  1. Prijs op een totaal van 60 punten.
  2. Waarborgtermijn op een totaal van 30 punten. 
  3. Herstelling op een totaal van 5 punten. 
  4. Scholing op een totaal van 10 punten. 
  5. Meerwaarde van de fiets op een totaal van 60 punten
  6. Onderdelen en afmontage op een totaal van 20 punten

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van elektrische fietsen. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van elektrische fietsen wordt ook in een wisselstukkencontract voorzien voor een periode van 5 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2021_01925 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van elektrische fietsen met overeenkomst voor wisselstukken voor 5 jaar goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aankoop elektrische fietsen
  budgetplaats:Divers
budgetpositie: 241
functiegebied:Divers
subsidie: SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma: Divers
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600 en 2700
met orderbons
Wisselstukkenovereenkomst voor 5 jaar

budgetplaats:5374000000
budgetpositie: 6141
functiegebied:2WNS040107A00000
subsidie: SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100 en 3200
met orderbons



Bijlagen

  • 01925_inventaris.xls
  • 01925_20220818_bestek.pdf
  • 01925_20220928_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf