Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022121985 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Marie-Hélène De Meester met als adres Grotesteenweg 523 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Grotesteenweg 523-523A te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie C nr. 284D10 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning en het optrekken van de scheidingsmuren |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/05/1950: toelating (957#2152) voor het bouwen van een burgerwoning.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- kroonlijsthoogte opgetrokken tot circa 13 m;
- toegangsdeuren gewijzigd;
- grijs aluminium sectionaalpoort;
- grijs pvc buitenschrijnwerk op de verdiepingen;
- indeling buitenschrijnwerk achtergevel op het gelijkvloers gewijzigd;
- trap naar de tuin verplaatst naar de linkerzijde.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 19 oktober 2022 | 14 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande hoofdvolume blijft ongewijzigd. Achteraan wordt het terras op de eerste verdieping over de volle breedte uitgebreid.
De diepte van 2,00 m van het vergunde terras komt zo op 4,52 m te liggen. Over een breedte van 6,88 m komt dit neer op een oppervlaktevermeerdering van ca. 17,4 m2 en een totale terrasoppervlakte van ca. 33,3 m2.
Ondanks deze quasi verdubbeling van de terrasoppervlakte blijft een voldoende diepte achterliggende tuin van ruim 15 m behouden. Het onderliggende gelijkvloerse volume behoudt zijn bouwdiepte en wordt niet uitgebreid.
Beide scheimuren zijn momenteel in een getrapte vorm uitgevoerd met een maximale hoogte van 1,90 m ter hoogte van het bestaande terras.
De trap naar het tuinniveau werd anders dan op de bouwtoelating uit 1950 uitgevoerd en situeert zich aan de linkerzijde in plaats van de rechterzijde.
Met de uitbreiding komt het terras op de kenmerkende diepte van ca. 20 m te liggen die in overeenstemming is met de andere bouwdieptes in de buurt.
Het voorstel is inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De gevels blijven, behoudens het voorzien van een schuifraam in grijs gekleurd aluminium buitenschrijnwerk als toegang tot het terras, ongewijzigd.
Ondanks het feit dat deze uitvoering afwijkend is van het ander buitenschrijnwerk in PVC in de achtergevel (bouwcode, art. 11), is deze visueel aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Met de terrasuitbreiding wordt voor de scheimuur met buurpand nummer 521 de hoogte van 1,90 m ten opzichte van het terrasoppervlak over de nieuwe diepte van het terras verder aangehouden waardoor de getrapte vorm verdwijnt. Deze ophoging varieert van 0,75 m tot 1,50 m.
Omdat dit buurpand op Grotesteenweg 521 een minder diepe bouwdiepte heeft, en van inpandige terrassen voorzien is die tegen de perceelsgrens met het desbetreffende pand uit de aanvraag komen, zal het ophogen van de scheimuur de daglichttoetreding in de tuin en leefruimtes van het buurpand sterk beperken. De totale hoogte van de scheimuur zal hier 4,86 m bedragen.
Aan de scheimuur met buurpand nummer 525 daarentegen wordt de bestaande hoogte van 1,90 m niet aangehouden maar tot een hoogte van 2,64 m ten opzichte van de terrasvloer opgetrokken. Dit betekent een ophoging van de scheimuur van ca. 0,73 m à 2,19 m over een lengte van 4,52 m. Dit om mogelijke inkijk vanaf de terrassen van het pand gelegen op de Grotesteenweg 529 tegen te gaan.
Gelet op de grote afstand van meer dan 9 m tussen de terrassen van beide panden, kan deze motivatie niet bijgetreden worden. Er kan bijgevolg bezwaarlijk gesteld worden dat de privacy dermate geschonden wordt dat de woonkwaliteit in het gedrang zou komen.
De voorgestelde ophogingen van beide scheimuren zijn strijdig met art. 10 uit de bouwcode en bijgevolg onaanvaardbaar. Wijzigingen aan de scheimuren worden hierdoor van de vergunning uitgesloten.
Bijkomend wordt in voorwaarden opgelegd dat met het behoud van het bestaand profiel van beide scheimuren er een ontoegankelijk stuk van 1,90 m vanaf de perceelsgrens voorzien moet worden zodra de hoogte van de bestaande scheimuur onder de 1,90 m ten opzichte van het peil van het terras zakt. In realiteit is dit vanaf de eerste lagere vertanding.
Door de aanwezigheid van de trap aan de linkerzijde wordt deze voorwaarde enkel voor de scheimuur met het pand op de Grotesteenweg 521 opgelegd.
Deze voorwaarde wordt opgelegd om de hinder door inkijk vanaf het terras naar de buurpercelen te vermijden en alsnog de daglichttoetreding naar die percelen te vrijwaren.
Bovendien wordt opgemerkt dat niet alle plannen in overeenstemming met elkaar zijn. Zo wordt op de achtergevel nieuwe toestand aan beide zijden de scheimuurhoogte op 2,64 m ten opzichte van de terrasvloer getekend, terwijl de hoogte aan beide zijden verschillend zou zijn. En op de inplanting worden de scheimuren niet tot op de diepte van het nieuwe terras getekend terwijl dit op de plannen en snede wel zo is.
Deze onduidelijkheden zijn bijkomend reden om de wijzigingen aan de scheimuren uit de vergunning te sluiten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het ophogen of wijzigen van de scheimuren aan de achtergevel worden van de vergunning uitgesloten. Deze uitsluitingen worden op de plannen in rood gemarkeerd.
3. Ten opzichte van buurpand nummer 521 dient tussen de perceelsgrens en het terras een ontoegankelijke zone van 1,90 m ingericht te worden van zodra de hoogte van de scheimuur lager wordt dan 1,90 m ten opzichte van het terrasoppervlak.
4. Geen vergunning wordt verleend voor alle handelingen, werken en wijzigingen tegenover de laatst vergunde toestand die nu geen deel uitmaken van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 19 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 18 maart 2023 |
Verslag GOA | 1 december 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het ophogen of wijzigen van de scheimuren aan de achtergevel worden van de vergunning uitgesloten. Deze uitsluitingen worden op de plannen in rood gemarkeerd.
3. Ten opzichte van buurpand nummer 521 dient tussen de perceelsgrens en het terras een ontoegankelijke zone van 1,90 m ingericht te worden van zodra de hoogte van de scheimuur lager wordt dan 1,90 m ten opzichte van het terrasoppervlak.
4. Geen vergunning wordt verleend voor alle handelingen, werken en wijzigingen tegenover de laatst vergunde toestand die nu geen deel uitmaken van de aanvraag.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.