In het kader van het proces ‘Over de Ring’ zijn diverse studietrajecten lopende. Het studietraject rond de Multimodale Knopen betreft het onderzoek naar de rol, organisatie en onderlinge relatie van de mobiliteitsknooppunten rond de stations Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Luchtbal, en rond Schijnpoort. Deze studie hangt zeer sterk samen met de organisatie van het openbaar vervoer in de hele ‘urbane zone’, grosso modo het gebied binnen de fortengordel.
In uitvoering van het Vlaams decreet Basisbereikbaarheid en het Toekomstverbond voor de mobiliteit en leefbaarheid in de Antwerpse regio, werkt de Vlaamse overheid in samenwerking met de gemeenten van de Antwerpse vervoerregio aan de opmaak van het ‘Routeplan 2030’. Hierin wordt onder meer een concept en ambitie beschreven voor het openbaar vervoer in en van/naar de urbane zone. In dit concept is een grote rol weggelegd voor de ‘Multimodale Knooppunten’ in de Ringzone, als overstappunten tussen streekvervoer en stadsvervoer.
Op 4 december 2020 (jaarnummer 10112) keurde het college de bestelling goed van de ‘Studie hoofdassen urbane zone’, als deelopdracht binnen de raamovereenkomst op basis van bestek GAC/2015/3123, en bekrachtigde het college de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse gewest aangaande het gezamenlijke opdrachtgeverschap en financiële verdeling voor deze studie.
Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies - perceel 1 (mobiliteitsstudies) en perceel 2 (ontwerp van infrastructuur), op basis van bestek GAC/2020/01242, aan Tractebel Engineering nv met ondernemingsnummer 0412.639.681.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt in functie van de bestelling van een vervolgstudie zowel de offerte voor de deelopdracht uit de vernoemde raamovereenkomst als de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse Gewest, waarmee zij het opdrachtgeverschap deelt, ter goedkeuring voor.
Eerdere studieopdracht hoofdassen urbane zone
Om het Routeplan 2030 te concretiseren en te zorgen dat de noden van het daarin beschreven openbaarvervoersconcept kunnen meegenomen worden in de projecten die vandaag en morgen worden uitgewerkt (de studie Multimodale Knopen, het ontwerp van radiale en tangentiële assen, enzovoort), is het belangrijk goed in beeld te krijgen wat er nodig is om dit concept te realiseren.
In een eerste ‘studie hoofdassen urbane zone’ werd in beeld gebracht wat bij een volledige realisatie van het Routeplan-concept het aantal bewegingen van het openbaar vervoer per as (en per knooppunt) zouden zijn, en wat de infrastructurele uitdagingen zijn om dit mogelijk te maken.
Vervolgstudie hoofdassen urbane zone
Vanuit de resultaten van de eerdere studie, wordt het nodig geacht om te werken aan een gefaseerde aanpak.
Doel van deze vervolgstudie is na te gaan wat de haalbaarheid is van een concept om een gedeelte van de lijnbussen die vandaag hun eindhalte hebben in het stadscentrum, af te leiden naar knooppunten in de Ringzone, in hoofdzaak Antwerpen-Berchem en Schijnpoort, dit wil zeggen in beeld brengen wat de infrastructurele uitdagingen zijn om dit concept mogelijk te maken en wat de eventuele impact hiervan is op andere vervoersstromen en -modi. Het concept dat onderzocht wordt, is opgebouwd in samenwerking tussen de verschillende partners en wordt binnen deze studie geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Dit omvat (1) de vertaling van de onderzoekshypothese naar een heldere lijnvoering, (2) onderzoek van de betrokken knopen en haltes, en (3) onderzoek van wegvakken en kruispunten.
Bestelling deelopdracht
Stad Antwerpen kan voor deze studieopdracht gebruik maken van de raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies, perceel 2 (ontwerp van infrastructuur), op basis van bestek GAC/2020/01242, gegund aan Tractebel Engineering nv.
Binnen deze raamovereenkomst werd in samenspraak met de opdrachtnemer een opdrachtomschrijving als onderdeel van de offerte opgesteld waarin de voorwaarden voor huidige deelopdracht zijn opgenomen (toegevoegd als bijlage).
De globale kostprijs voor deze deelopdracht wordt door Tractebel Engineering nv geraamd op 78.949,38 EUR (excl. 21% btw). Eventueel meerwerk wordt verrekend per uur volgens de in de raamovereenkomst vastgelegde tarieven.
Samenwerkingsovereenkomst
Dit bijkomende studiewerk is van belang voor zowel het Vlaams Gewest als stad Antwerpen. Beide partijen maakten een samenwerkingsovereenkomst op waarin de afspraken qua taken en kosten worden vastgelegd. Stad Antwerpen treedt op als aanbestedende overheid. De opdracht wordt uitgevoerd deels voor rekening van het Vlaamse Gewest, deels voor rekening van de stad Antwerpen, volgens volgende verdeelsleutel: 50% Vlaamse Gewest – 50% stad Antwerpen. Elke partij staat dus in voor 39.474,69 EUR (exclusief 21% btw).
Overeenkomstig artikel 43 §5, 1° van de Wet op de Overheidsopdrachten van 17 juni 2016 worden, als er een raamovereenkomst met meer dan één ondernemer wordt gesloten, de op die raamovereenkomst gebaseerde opdrachten gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De opdracht wordt uitgevoerd deels voor rekening van het Vlaamse Gewest, deels voor rekening van stad Antwerpen, volgens de verdeelsleutel uit de samenwerkingsovereenkomst, namelijk 50% Vlaamse Gewest – 50% stad Antwerpen. Elke partij staat dus in voor 39.474,69 EUR (exclusief 21% btw). Ongeacht de raming zal het Agentschap Wegen en Verkeer instaan voor een maximum van 40.000,00 EUR (exclusief btw).
Voor het deel van stad Antwerpen werd de bestelbon 4005543066, ten bedrage van 52.540,81 EUR (inclusief 10% herziening en 21% btw), opgemaakt. Stad Antwerpen zal de opdracht aan Tractebel Engineering nv voor de uitvoering van deze studie geven na de goedkeuring van samenwerkingsovereenkomst.
Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en het Vlaams Gewest (Agentschap Wegen en Verkeer) goed in functie van gedeeld opdrachtgeverschap met betrekking tot de opdracht ‘Ringstudie Multimodale Knopen, vervolgstudie hoofdassen urbane zone’.
Het college keurt de gunning van de deelopdracht goed, sluitend op een bedrag van 78.949,38 EUR (exclusief 21% btw), op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01242, perceel 2 (ontwerp van infrastructuur). Deze opdracht wordt uitgevoerd door Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34/36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0412 639 681. Zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst zullen de kosten van de studie gelijk verdeeld worden tussen stad Antwerpen en het Vlaamse Gewest. Rekening houdend met de btw en de prijsherziening (10%) wordt er voor het gedeelte van stad Antwerpen 52.540,81 EUR vastgelegd.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vervolgstudie hoofdassen Vast te leggen op: Tractebel Engineering nv Ondernemingsnummer: NBE 0412 639 681 | 52.540,81 EUR (inclusief btw) | budgetplaats: 5153500000 budgetpositie: 214 functiegebied: 2LMS010401M02085 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2300 | 4005543066 |