Terug
Gepubliceerd op 27/02/2023

2023_CBS_00810 - District Antwerpen. Van Schoonbekestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/02/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00810 - District Antwerpen. Van Schoonbekestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_00810 - District Antwerpen. Van Schoonbekestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Van Schoonbekestraat in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 maart 2021 (jaarnummer 1896);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

In het kader van de nieuwe verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC), werd het lichtengeregeld kruispunt "Van Schoonbekestraat/Mechelsesteenweg" onderzocht om conflictvrij te maken. Dit is enkel mogelijk indien het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het deel tussen de Harmoniestraat en de Mechelsesteenweg, met toegelaten rijrichting naar de Mechelsesteenweg.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het deel tussen de Harmoniestraat en de Mechelsesteenweg, met toegelaten rijrichting naar de Mechelsesteenweg (artikel 1).
    Hierdoor kan het kruispunt volledig conflictvrij worden ingericht;
  • door het invoeren van het beperkt eenrichtingsverkeer, kan een toeleidend fietspad naar het opstelvak voor fietsers (OFOS) worden aangebracht (artikel 7).
    Er is voldoende ruimte om dit aan te brengen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 november 2022 Gunstig onder voorwaarden

De Verkeerspolitie meldt: "Het zonebord “30” aan de even kant dient behouden te blijven aangezien speed pedelecs toegelaten zijn tegen de rijrichting."

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) gaat hier niet op in. In de praktijk zal slechts een zeer beperkt aandeel speed pedelecs meer dan 30 km/u rijden in zones 30, vandaar de afweging dat bijkomende borden niet nodig zijn. Bijkomend zou dit mogelijks tot verwarring leiden bij autobestuurders over de toegelaten rijrichting om in tegenrichting een snelheidsbord aan te brengen.

Districtsraad Antwerpen, advies van 16 januari 2023 (jaarnummer 2022_DRAN_00170) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Schoonbekestraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 maart 2021 (jaarnummer 1896).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen