Terug
Gepubliceerd op 13/02/2023

2023_CBS_00689 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148191 - Bredastraat 107. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/02/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00689 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148191 - Bredastraat 107. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_00689 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148191 - Bredastraat 107. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022148191

Gegevens van de aanvrager:

NV COOLMORE met als adres Wouwersdreef 51 te 2900 Schoten

Ligging van het project:

Bredastraat 107 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 70V

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een restaurant naar een studentenhuisvesting met 10 kamers en 1 studio

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

  • 23/03/1987: weigering (18#86351) voor 2 publiciteitsborden;
  • 07/05/1937: toelating (18#7657) voor een gevelverandering;
  • 24/09/1926: toelating (1926#24823) voor een keuken;
  • 08/08/1924: toelating (1924#18714) voor binnenveranderingen.
  • 06/01/2011: aanduiding als ‘waardevol gebouw’ in het RUP Dam-West. 

Vergunde toestand 

  • reca functie;
  • hoekpand van 1 tot 3 bouwlagen onder een schilddak. 

Bestaande toestand

  • voorgevels in rode baksteen met kolommen en lateien in crepi en buitenschrijnwerk in zwart geschilderd hout op een sokkel in blauwe hardsteen. 

Nieuwe toestand

  • studentenhuisvesting met 10 kamers met gemeenschappelijke delen en 1 studio;
  • beperkte gelijkvloerse ontpitting;
  • ongewijzigde gevels. 

Inhoud van de aanvraag

  • vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 0 naar 1 studio plus 10 studentenkamers;
  • wijzigen van de functie reca naar wonen; 
  • verminderen van het gelijkvloers volume.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt: 

Adviezen 

Externe adviezen  

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1
(Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

24/11/2022

05/12/2022

Voorwaardelijk gunstig

 

 Interne adviezen  

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Monumentenzorg

11 januari 2023

12 januari 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen  

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Dam West. Volgens dit plan ligt het eigendom in een Woonzone met een Overdruk: Aanduiding Artikel 1 – Waardevol gebouw.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
     De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.  
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
     De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.  

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
     De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.  

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
     (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
     De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    1. Artikel 27 Open ruimte: Na de functiewijziging wordt slechts circa 7%  open ruimte  op het maaiveldniveau voorzien in plaats van de minimaal vereiste 20%.
    2. Artikel 29 Fietsenstalling: In de voorziene 2 fietsenstallingen kunnen in totaal slechts 11 fietsen i.p.v. 12. 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
      Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.   
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.   
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
      De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets  

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In toepassing van artikel 27 van de bouwcode dient de open ruimte op het perceel bij een functiewijziging minimaal 20% van de perceelsoppervlakte te bedragen. De bestaande open ruimte heeft een oppervlakte van +/- 10m². Dit is ongeveer 6% van de totale perceelsoppervlakte. Het betreft hier echter een bestaand ondiep pand op een hoekperceel gelegen langsheen de Ijzerlaan waarbij het niet wenselijk is deze buitenruimte door te trekken tot op deze Ijzerlaan. Bovendien zou een grotere open ruimte de ontwikkelingsmogelijkheden op het aanpalend perceel te veel beperken. Voor de open ruimte kan op basis van artikel 3 van de bouwcode in alle redelijkheid een afwijking toegestaan worden op artikel 27. 

Functionele inpasbaarheid

De omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. De recent vergunde functie ‘studentenhuisvesting’ met studio is inpasbaar in de omgeving en aanvaardbaar binnen de geldende bestemmingsvoorschriften. 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het wijzigen van de bestaande functie naar 10 studentenkoten en 1 studio wordt de draagkracht van de site niet overschreden. Het voorgestelde project blijft qua volume en dakvorm ongewijzigd. Ten behoeve de op het gelijkvloers gelegen studio wordt een deel van het gelijkvloers ontpit wat positief wordt beoordeeld. 

Cultuurhistorische en visueel-vormelijke aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een waardevol gebouw, gelegen binnen de grenzen van het RUP Dam-West. Om deze reden werd advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg.

Zij stellen vanuit oogpunt monumentenzorg geen principieel bezwaar tegen wijzigingen van de interne verdeling en de plaatsing van nieuwe binnenwanden. Het hoekpand kende binnenin immers al meerdere verbouwingsfasen, waardoor er weinig van de oorspronkelijke kamerindeling werd bewaard. Wat betreft de gevels stelt de dienst monumentenzorg dat de bijgevoegde plannen geen wijzigingen tonen aan de bestaande gevels. Ze merken daarbij wel op dat de gevels scheuren en barsten vertonen. Op basis van de foto’s kan niet achterhaald worden of deze scheuren en barsten oppervlakkig zijn of alsnog een impact hebben op de stabiliteit van het gebouw. Er wordt sterk aanbevolen om de nodige herstellingen aan de gevel door te voeren, met respect voor de bestaande verschijningsvorm van de gevel. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De studentenkoten en studio voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1: de bijkomende studio genereert een parkeerbehoefte van 1 plaats

De 10 studentenkamers genereren een parkeerbehoefte van 1,5 (10 x 0,15) 

De werkelijke parkeerbehoefte = 2 = 1 +1,5 = 2,5 = 2 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet     gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag waarbij de grootte en de vorm van het perceel het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toelaten.

Bovendien heeft voorliggende aanvraag betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen  parkeerplaatsen voorzien worden.

Het aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt dan 2.  

Dit is het verschil tussen de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren parkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen: 

Voor de studio en de 10 studentenkamers moeten 12 ( =10 + 2) fietsenstallingen voorzien worden.

Op het gelijkvloers worden 2 fietsstalplaatsen voorzien voor in totaal 11 fietsen. Dit is er 1 te weinig. In voorwaarde wordt opgelegd een extra fiets te stallen in één van beide fietsstalplaatsen. Dit is mogelijk door de fietsstalplaats naast de gemeenschappelijke ruimte dubbellaags te voorzien.   


Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. In de fietsstalplaats(en) moet 1 fiets meer kunnen worden gestald zodat er 12 fietsen kunnen worden gestald conform de voorschriften van de bouwcode.
  3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

08/11/2022

Volledig en ontvankelijk

24/11/2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23/04/2023 met nooddecreet

Verslag GOA

27 januari 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

Onderzoek

De aanvraag werd niet onderworpen aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. In de fietsstalplaats(en) moet 1 fiets meer kunnen worden gestald zodat er 12 fietsen kunnen worden gestald conform de voorschriften van de bouwcode.
  3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.