Terug
Gepubliceerd op 13/02/2023

2023_CBS_00697 - Omgevingsvergunning - OMV_2022152168 - Karel De Preterlei 166. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/02/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00697 - Omgevingsvergunning - OMV_2022152168 - Karel De Preterlei 166. District Borgerhout - Goedkeuring 2023_CBS_00697 - Omgevingsvergunning - OMV_2022152168 - Karel De Preterlei 166. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022152168

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw sofie Wielandts met als adres Lange Altaarstraat 36 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Karel De Preterlei 166 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 26 sectie B nrs. 907D6 en 907X

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een zwemvijver en verhardingen in de tuin

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

  • 25/02/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021183942) voor het verbouwen van een eengezinswoning. 

Vergunde toestand 

  • functie: 
    1. eengezinswoning; 
  • bouwvolume: 
    1. 4 bouwlagen met plat dak;
    2. bouwdiepte circa 20 m;
    3. kroonlijsthoogte circa 12,5 m;
  • gevelafwerking: 
    1. crèmekleurig metselwerk;
    2. plint in natuursteen;
    3. groen geschilderd buitenschrijnwerk;
    4. natuurstenen accenten in de erker en bovenaan de voorgevel;
  • inrichting: 
    1. open ruimte achter de woning ingericht als tuin. 

Bestaande toestand

  • achteraan de tuin een houten terras van circa 70 m² met een uitsparing voor een visvijver;
  • prieel opgericht aan de oostelijke zijde van het houten terras met een hoogte van circa 2,8 m. 

Nieuwe toestand

  • functie, bouwvolume en gevelafwerking:  
    1. conform vergunde toestand;
  • inrichting: 
    1. slopen van het bestaande houten terras;
    2. slopen van het bestaande terras aan de woning;
    3. aanleggen van een nieuw terras in getrommelde kleiklinkers aan de woning met een oppervlakte van circa 23 m²;
    4. aanleggen van een pad in flagstones naar het terras achteraan met een oppervlakte van circa 14 m²;
    5. plaatsen van een houten prieel met een hoogte van circa 2,8 m en met een grootte van circa 2,2 m op circa 6,2 m;
    6. aanleggen van een zwemvijver met een oppervlakte van circa 22 m² en met een diepte van circa 1,4 m;
    7. aanleggen van een terras in zwarte leisteen met een oppervlakte van circa 55 m² rondom de zwemvijver. 

Inhoud van de aanvraag

  • slopen van de bestaande verhardingen in de tuin;
  • aanleggen van een zwemvijver;
  • aanleggen van verhardingen in de tuin.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt: 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria: 

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
     
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
     

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
     
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
     Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
     
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
     
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
     
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets 

 Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op de inplantingsplannen worden twee verschillende perceelgrenzen weergeven. Namelijk ‘perceelgrenzen situering omgevingsloket’ en ‘perceelgrenzen volgens opmeting’. Op de grondplannen worden enkel de ‘perceelgrenzen volgens opmeting’ weergegeven. De ‘perceelgrenzen situering omgevingsloket’ is de correcte weergave en bijgevolg wordt de aanvraag beoordeeld conform deze perceelgrenzen.

Daarnaast stemt het terreinprofiel niet overeen met de aangeleverde foto’s. In snede A-A’ wordt de scheidsmuur met het perceel van nummer 170 lager opgetekend dan in de werkelijke toestand. Volgens de aangeleverde foto’s is de hoogte van deze scheidsmuur hoger dan het bestaand prieel en dus groter dan 2,8 meter. Op basis van de aangeleverde foto’s kan worden geoordeeld dat er geen scheidsmuren of tuinmuren worden gewijzigd en bijgevolg wordt het wijzigen van scheids- en of tuinmuren uitgesloten van de vergunning. 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid - visueel-vormelijke elementen - bodemreliëf

Achteraan de tuin wordt een zwemvijver met een oppervlakte van circa 22 m2 aangelegd met een diepte van circa 1,4 meter. Rondom deze vijver wordt een terras in zwarte leisteen aangelegd met een oppervlakte van circa 55 m2. Op dit terras wordt een houten prieel voorzien met een hoogte van circa 2,8 meter en een grootte van circa 2,2 meter op circa 6,2 meter. Het terras achteraan de woning wordt vervangen door een nieuw terras in getrommelde kleiklinkers met een oppervlakte van circa 23 m2. Tussen dit terras en het terras rondom de zwemvijver wordt een pad voorzien in flagstones met een oppervlakte van circa 14 m2

De verharde oppervlakte overschrijdt de maximaal toelaatbare oppervlakte niet.  

Het houten prieel bevindt zich niet overal op minimaal 1 meter van de perceelsgrens met nummer 168.

Doordat de hoogte van het prieel nog steeds in verhouding is met de afstand tot de tuinmuur én de hoogte van de tuinmuur (‘onder 45 graden) is de voorgestelde plaatsing aanvaardbaar. 

De materiaalkeuzes, volumes en verhardingen zijn niet storend voor de omgeving en mits naleving van de voorwaarden inpasbaar in de omgeving. De wijzigingen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. 


Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. Alle werken, wijzigingen en handelingen aan de woning worden uitgesloten van de vergunning;
  2. Alle werken, wijzigingen en handelingen aan de scheids- en tuinmuren worden uitgesloten van vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15/11/2022

Volledig en ontvankelijk

18/11/2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17/04/2023 inclusief termijnverlenging noodbesluit

Verslag GOA

31/01/2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

Onderzoek

De aanvraag werd niet onderworpen aan openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Alle werken, wijzigingen en handelingen aan de woning worden uitgesloten van de vergunning;
  2. Alle werken, wijzigingen en handelingen aan de scheids- en tuinmuren worden uitgesloten van vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.