In december 2022 werd de stad Antwerpen getroffen door een cyberaanval. Deze had een onmiddellijke en buitengewone impact op de IT-systemen en het netwerk van de stad. De aanval vereiste bijgevolg de installatie en organisatie van een crisisaanpak.
Het college keurde op 25 juni 2021 (2021_CBS_05237) goed dat deelopdrachten worden geplaatst op perceel 3 van de opdracht ‘2019/HFB/OP/52630’ van de Vlaamse Overheid, gelet op de in het bestek van deze opdracht voorziene mogelijkheid voor de stad Antwerpen om er gebruik van te maken.
De stad Antwerpen wenst de aanpak van het crisismanagement van de cyberaanval te laten evalueren.
Hiervoor zal een beroep worden gedaan op het raamcontract 2019/HFB/OP/52630 van Audit Vlaanderen - perceel 3 (operationele audits). Conform de bepalingen uit deze raamovereenkomst zal deze opdracht uitgevoerd worden door Deloitte Consulting & Advisory cvba.
De bepalingen van de opdrachtdocumenten ‘2019/HFB/OP/52630’ (technische omschrijving, contractuele bepalingen, …) en de daarvoor gegunde offerte van de hogergenoemde firma’ voor perceel 3 voldoen aan de noden en wensen van de stad Antwerpen (Interne Audit).
Gelet op het voormelde, lijkt het opportuun dat de stad Antwerpen gebruik maakt van perceel 3 van deze opdracht ‘2019/HFB/OP/52630’ om voornoemd onderzoek naar het crisismanagement van de cyberaanval te laten uitvoeren.
Volgens de bepalingen van de opdrachtdocumenten worden deelopdrachten geplaatst via een cascadesysteem waarbij eerst contact wordt opgenomen met de eerst geplaatste auditfirma.
De stad Antwerpen nam daarom contact op met de eerste gerangschikte firma, Deloitte Consulting & Advisory BV en sprak met deze auditfirma o.a. de inhoud, de uitvoeringstermijn en de prijs van het onderzoek naar het crisismanagement van de cyberaanval af.
“In toepassing van artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, is een aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale, vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Artikel 43 §5 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt wanneer een raamovereenkomst met meer dan één ondernemer wordt gesloten, wordt die raamovereenkomst uitgevoerd op een van de volgende wijzen :
1° volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren;
laatstbedoelde voorwaarden worden vermeld in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst;
2° wanneer de raamovereenkomst alle voorwaarden bevat voor de betrokken werken, leveringen en diensten, ten dele zonder opnieuw tot mededinging op te roepen overeenkomstig punt 1° en ten dele met een nieuwe oproep tot mededinging tussen de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst overeenkomstig punt 3°, wanneer de aanbestedende overheden deze mogelijkheid in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst hebben vermeld.
De keuze of specifieke werken, leveringen of diensten worden verkregen na een nieuwe oproep tot mededinging dan wel rechtstreeks volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, wordt gemaakt aan de hand van objectieve criteria, die in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst worden opgenomen. In deze opdrachtdocumenten wordt ook aangegeven welke voorwaarden aan een nieuwe oproep tot mededinging kunnen worden onderworpen.
De mogelijkheden als voorzien in het eerste lid van dit punt gelden tevens voor elk perceel van een raamovereenkomst waarvoor in de raamovereenkomst de voorwaarden zijn vastgelegd met betrekking tot de werken, diensten en leveringen, ongeacht de vraag of alle voorwaarden met betrekking tot de werken, diensten en leveringen in kwestie in het kader van andere percelen, zijn vastgelegd;
3° wanneer de raamovereenkomst niet alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de werken, leveringen en diensten, door de opdracht opnieuw voor mededinging open te stellen voor de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst.”
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het college keurt de bestelling goed voor het uitvoeren van een doorlichting van de crisisaanpak naar aanleiding van de cyberaanval.
Het college keurt de vastlegging en de uitbetaling goed van 84.620,94 euro aan Deloitte Consulting & Advisory cvba (BE0474429572).
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Uitvoeren van operationele audits door Deloitte Consulting & Advisory cv, Luchthaven Brussel Nationaal 1/J, 1930 Zaventem BE0474429572 Rekeningnummer BE 38 4377 5059 9172 | 84.620,94 incl. btw | budgetplaats: 5240000000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2SBS010501A00000 subsidie:SUB_NR begrotingsprogramma: 2SA080114 budgetperiode:2300 | 4005542711 |