Terug
Gepubliceerd op 13/02/2023

2023_CBS_00698 - Omgevingsvergunning - OMV_2022091203. Laar ZN. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/02/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00698 - Omgevingsvergunning - OMV_2022091203. Laar ZN. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_00698 - Omgevingsvergunning - OMV_2022091203. Laar ZN. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022091203

Gegevens van de aanvrager:

de heer Fabian De Wachter met als adres Rue de la Digue 1 te 4683 Oupeye en mevrouw Katie De Meyer met als adres Rue de la Digue 1 te 4683 Oupeye

Ligging van het project:

Laar ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nr. 135K3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis 

  • 10/11/2021: weigering (OMV_2021114366) voor het bouwen van een eengezinswoning.

 

Vergunde/vergund geachte & huidige toestand

  • inrichting:
    • onbebouwd perceel met verscheidene hoogstammige bomen.

Gewenste toestand

  • functie:
    • eengezinswoning in open bebouwing;
  • bouwvolume:
    • 2 bouwlagen onder plat dak;
    • bebouwde grondoppervlakte van ± 234 m²;
    • gevelbreedte van 14 m en kroonlijsthoogte van 6 m;
    • gelijkvloerse bouwdiepte van 17 m en 13 m op 1ste verdieping (restruimte ingericht als dakterras);
  • gevelafwerking:
    • afgewerkt met bepleistering in lichte kleurstelling;
    • buitenschrijnwerk in aluminium;
  • inrichting:
    • gebouw wordt ingeplant op 6,25 m achter de rooilijn en 3 m van beide perceelgrenzen;
    • ontbossen van circa 664 m²;
    • ophogen van het terrein met een hoogteverschil van 0,65 m vooraan tot 0,85 m achteraan, licht aflopend tot op ± 1 m van de zijdelingse perceelsgrenzen en tot op ongeveer 2 m van de overige perceelsgrenzen;
    • oprit en toegangspad met een breedte van 7,20 m en pad geheel rondom de woning, met een breedte van 1 m;
    • terras achteraan met een diepte van 4 m en een oppervlakte van 64 m²;
    • tuinberging met een oppervlakte van 16 m², een bouwhoogte van 3,15 m en een aanpalend overdekt terras met een oppervlakte van 33 m².

 

Inhoud van de aanvraag 

  • ontbossen van circa 664 m²;
  • deels ophogen van het terrein;
  • bouwen van een eengezinswoning.
  • bouwen van een tuinberging met afdak

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen

13 september 2022

5 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

13 september 2022

19 september 2022

Geen advies

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

13 september 2022

21 december 2022

Gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 september 2022

29 september 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 september 2022

7 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

13 september 2022

27 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via 
 https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via 
 https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Verkavelingen   

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de verordening hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
     
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • artikel 38 – Groendaken: het dak van de tuinberging heeft een oppervlakte van circa 49 m² en dient te worden voorzien als groendak;
    • artikel 40 – Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: de riolering dient als gescheiden stelsel aangeboden te worden aan de straat, conform de bepalingen in artikel 41, “Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel”. Aan betreffende wordt eenduidig niet voldaan ter hoogte van het openbare domein;
    • artikel 43 – Septische putten: de septische put dient een volume te hebben van minimaal 2.300 l.

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Er werd advies ingewonnen bij de bevoegde dienst integraal waterbeleid van de provincie Antwerpen en het bekomen advies is eenduidig ongunstig, gelet op het feit dat enig schadelijk effect niet kan worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden, waardoor de aanvraag niet verenigbaar is met het watersysteem.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
    Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het optrekken van een nieuwe eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook zonder meer sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie van de woning, 13 à 17 x 14 m (eerste verdieping en gelijkvloers respectievelijk), is omwille van het voldoen aan de algemeen gehanteerde richtlijnen voor dit soort panden en van de gehanteerde afstanden tot de naburige percelen, telkens minimaal 3 m, en de inplanting op dezelfde voorgevelbouwlijn als de aanpalende panden, geheel in harmonie en ruimtelijk zonder meer correct voorzien in zijn gebouwde context.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook eenduidig gunstig.

Visueel-vormelijke elementen

De gebruikte materialen, lichte bepleistering en aluminium schrijnwerk (evenwel zonder kleurstelling), zijn algemeen gezien aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en in bepaalde tinten reeds voorkomend in de onmiddellijke omgeving.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg gunstig.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het perceel ligt in effectief overstromingsgevoelig gebied.

Er werd, na een eerder ongunstig advies waaraan door de aanvrager geremedieerd werd door middel van een nieuwe projectinhoud versie (projectinhoudversie V4), een gunstig advies op de aanvraag verleend door de waterbeheerder.

Indien voldaan wordt aan punt 4, “voorwaarden en maatregelen”, uit dit advies, is de aanvraag verenigbaar met de huidige wetgeving en de doelstellingen en beginsels van het Decreet Integraal Waterbeleid.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Voor aanvragen tot en met 5 wooneenheden is de werkelijke parkeerbehoefte 1 plaats per unit en gelet op het feit dat de huidige aanvraag louter het optrekken van 1 eengezinswoning betreft, is de parkeerbehoefte hier dan ook zonder meer 1 plaats.

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Volgens de geldende voorschriften (artikel 29 van de Antwerpse bouwcode) en het advies van de dienst Mobiliteit, dient de woning te beschikken over een inpandige (overdekte en afsluitbare) fietsenstalling met plaats voor minimaal 7 fietsen, dit aan een oppervlakte van 1,50 m² per fiets oftewel minimaal 10,5 m².

Betreffende werd niet expliciet voorzien of opgetekend maar gelet op het feit dat de werkelijk berekende parkeerbehoefte in deze slechts 1 stalplaats vereist en de opgetekende garage meer dan voldoende ruim is om naast 1 wagen bijkomend op een comfortabele wijze 7 fietsen te stallen, kan geoordeeld worden dat onder laatstgenoemde voorwaarden voldaan is aan betreffend voorschrift.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De tuinberging moet voorzien worden van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

2. De riolering dient aangeboden te worden aan de straat conform artikel 40 van de bouwcode.

3. De inhoud van de septische put dient minimaal 2.300 liter te bedragen.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

5. Na uitvoering moet voldaan zijn aan de voorwaarden opgenomen in het advies van de Dienst Integraal Waterbeleid. 

 

Juridische grond


Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

13 september 2022

Start openbaar onderzoek

22 september 2022

Einde openbaar onderzoek

21 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

27 maart 2023

Verslag GOA

1 februari 2023

naam GOA

Gerd Cryns

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 september 2022

21 oktober 2022

0

0

0

0

 

Wegens een cyberaanval op de stad Antwerpen werd het openbaar onderzoek mogelijks geschaad en konden eventuele analoog ingediende bezwaarschriften niet meer worden verwerkt.

Gelieve ook rekening te houden met het feit dat de stad Antwerpen nog niet in de mogelijkheid is om onmiddellijk een nieuw openbaar onderzoek op te starten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De tuinberging moet voorzien worden van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

2. De riolering dient aangeboden te worden aan de straat conform artikel 40 van de bouwcode.

3. De inhoud van de septische put dient minimaal 2.300 liter te bedragen.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

5. Na uitvoering moet voldaan zijn aan de voorwaarden opgenomen in het advies van de Dienst Integraal Waterbeleid. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.