Terug
Gepubliceerd op 13/02/2023

2023_CBS_00684 - Omgevingsvergunning - OMV_2020145956. Luitenant Lippenslaan 55-59, Vrijgeweide 42. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/02/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00684 - Omgevingsvergunning - OMV_2020145956. Luitenant Lippenslaan 55-59, Vrijgeweide 42. District Borgerhout - Goedkeuring 2023_CBS_00684 - Omgevingsvergunning - OMV_2020145956. Luitenant Lippenslaan 55-59, Vrijgeweide 42. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2020145956

Gegevens van de aanvrager:

de heer Wouter De Ploey met als contactadres Leopoldstraat 26 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

VZW Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (0862382656) met als adres Leopoldstraat 26 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Luitenant Lippenslaan 55-59, Vrijgeweide 42 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 26 sectie B nr. 1057R

waarvan:

 

20201030-0044

afdeling 26 sectie B nr. 1057R (ZNA Sint Erasmus)

Vergunningsplichten:

Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het verder exploiteren van het ziekenhuis ZNA Sint Erasmus en een bijstelling van een lozingsvoorwaarde


Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 5 september 2002 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning klasse 1 aan Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) voor exploitatie van het Sint-Erasmusziekenhuis te Borgerhout (MLAV1/02-082). Deze vergunning was geldig tot 5 september 2022. Op 7 februari 2008 werd een wijziging vergund (MLAV1/07-369). 

Inhoud van de aanvraag 

De aanvraag omvat de actualisatie en verdere exploitatie van de volledige ZNA-site Sint-Erasmus. Tevens wordt er een bijstelling gevraagd op de algemene en sectorale voorwaarden van titel II van Vlarem. Voorliggende aanvraag werd ingediend op 14 juli 2022 vóór het verlopen van de vorige vergunning. 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) ZNA Sint-Erasmus


Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.1°b)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater met één of meer gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

1,77 m³/uur

3.6.5.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van kwikhoudend afvalwater afkomstig van tandartspraktijken (amalgaamafscheiders);

1 amalgaam-afscheider

12.1.1.2°b)

inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

425,00 kVA

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2x 630,00 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

266,50 kW

17.1.2.1.2°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 1.000 liter tot en met 10.000 liter;

1.191,00 liter

17.1.2.2.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen tot 3.000 liter;

3.000,00 liter

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

13,02 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

2.000,00 liter

31.1.2°b)

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

980,00 kW

43.1.2°b)

stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, c);

3.200,00 kW

46.1°b)

wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW;

41,20 kW

49.2.

ziekenhuizen, erkend door de Vlaamse Gemeenschap met toepassing van het koninklijk besluit van 10 juli 2008 houdende coördinatie van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen;


 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

ZNA Sint Erasmus

1.

Bij te stellen voorwaarde:

Lozingsvoorwaarden voor de lozing van fosfor.

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Lozingsnorm voor fosfor: 15 mg/liter.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen


Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Zorg en Gezondheid

31 augustus 2022

Geen advies bij opmaak van dit verslag
Geen advies bij opmaak van dit verslag

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

31 augustus 2022

20 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij/ Advies Vergunning Afvalwater en Lucht

31 augustus 2022

19 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw

31 augustus 2022

30 september 2022


Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.  

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:  

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten; 

- de eigen aard van het betrokken gebied; 

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via 
 https://grups.omgeving.vlaanderen.be/. Het gewestplan kan u raadplegen via 
 https://omgeving.vlaanderen.be/nl/gewestplan. 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening


Er wordt gunstig advies gegeven aangezien de functie reeds vergund is. De bijgevoegde plannen zijn niet bedoeld om eventuele vergunningsplichtige wijzigingen op stedenbouwkundig vlak na te gaan, dus werden hierop ook niet beoordeeld. Enkel de inhoud van de aanvraag dus de functie werd beoordeeld.  

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

ZNA Sint-Erasmus is de afgelopen jaren geëvolueerd van een algemeen ziekenhuis met acute zorgen naar een gespecialiseerd ziekenhuis voor langdurige zorg. Zo is er een palliatieve eenheid waarin patiënten in hun laatste levensfase aangepaste zorg verkrijgen. Daarnaast huisvest ZNA Sint-Erasmus ook een aantal diensten die tot het ZNA Psychiatrisch Ziekenhuis Stuivenberg horen, waaronder een psychiatrische spoedafdeling en een dienst acute psychiatrie waar jongeren en volwassenen een of meerdere dagen aangepaste zorg krijgen. Verder zijn de activiteiten van ZNA Sint-Erasmus sinds enkele jaren voornamelijk gericht op polyklinische dienstverlening. Er worden consultaties georganiseerd van de meeste specialisten werkzaam in ZNA Stuivenberg en er is tevens de mogelijkheid tot de uitvoering van een resem onderzoeken.  

Het labo en mortuarium op de site zijn reeds geruime tijd geleden gesloten. Labo onderzoeken gebeuren in het centrale labo van ZNA op de site van ZNA Middelheim. Lichamen van overledenen worden binnen de 24 uur na overlijden opgehaald door een begrafenisondernemer of overgebracht naar het mortuarium in ZNA Middelheim. Ook de activiteiten in de schrijnwerkerij werden zo goed als helemaal afgebouwd. Een groot aantal ondersteunende administratieve diensten van het ZNA-netwerk konden door deze evolutie op de site van Sint-Erasmus gevestigd worden zoals de personeelsdienst, de preventiedienst, de aankoopdienst, enzovoort. Naar de toekomst toe zullen de activiteiten nog verder afgebouwd worden. Bij de opening van het nieuwe ZNA Cadix zullen de resterende activiteiten een andere bestemming vinden binnen het netwerk van ZNA en zal ZNA Sint-Erasmus als ziekenhuis sluiten. 

Het debiet van het bedrijfsafvalwater vermindert gevoelig van 7 m³/uur tot 1,77 m³/uur. Hierin zitten ook het huishoudelijk afvalwater en het afvalwater van een amalgaamafscheider (nieuw) bij aangezien deze stromen samen geloosd worden. Ook de opslag van gevaarlijke gassen in vaste recipiënten (medische zuurstof) daalt met meer dan de helft tot nog 3.000 liter. De opslag van gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten (zuurstof en vloeibare stikstof) verdubbelt dan weer tot 1.191 liter, ook het vermogen van de wasserij en de koelinstallaties verhoogt. De opslag van diesel en van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen verhoogt eveneens. Verder worden een aantal ingedeelde inrichtingen of activiteiten ook gewoon op eenzelfde manier opnieuw gevraagd zoals de verwarming, de noodstroomaggregaten, de transformatoren en de exploitatie van een algemeen ziekenhuis. De rubrieken voor de werkplaats voor houtbewerking, de rouwkamer, de stoomgeneratoren en de onderzoekslaboratoria zijn niet meer van toepassing.  

De exploitant vraagt rubriek 12.2.1 voor het gebruik van twee transformatoren met telkens een individueel vermogen van 630 kVA. Ten tijde van de aanvraag was deze rubriek inderdaad van toepassing. Sedert 1 december 2022 echter werd deze rubriek geschrapt uit de Vlarem-indelingslijst. De gevraagde rubriek wordt zonder voorwerp verklaard. 

Een aantal van de gebruikte koelmiddelen in de bestaande installaties heeft een behoorlijk hoog GWP:  

KoelmiddelGlobal Warming Potential (GWP) 
R134a1430
R507a3985
R404a3922
R5073985
R410a2088
R407c1774
R32675


Aangezien er aangegeven wordt dat het ziekenhuis binnen afzienbare termijn zal sluiten, heeft het geen zin hierover nog voorwaarden op te leggen. De exploitant zal uiteraard wel nog moeten voldoen aan de vigerende regelgeving betreffende de F-gassen.  

De bijstelling op de algemene en sectorale voorwaarden van Vlarem II betreft een bijzondere lozingsnorm voor fosfor (P). Ondanks het feit dat er maximaal ingezet wordt op het verlagen van de fosforuitstoot door onder andere te kiezen voor fosforvrije poetsproducten, blijkt de reguliere lozingsnorm voor fosfor niet haalbaar te zijn binnen de exploitatie. De gevraagde bijzondere lozingsnorm voor fosfor bedraagt 15 mg/liter (15 x IC). De Vlaamse Milieumaatschappij geeft een gunstig advies voor deze norm. 

Op datum van opmaak van deze beoordeling werd het advies van het Agentschap Zorg en Gezondheid nog niet ontvangen. 

Bij de aanvraag werden verschillende attesten gevoegd zoals het keuringsattest voor de opslagtank voor medische zuurstof, de emissiemetingen van de stookinstallaties, het keuringsattest van de hoogspanning en het keuringsattest van de stookolietank horende bij het noodstroomaggregaat. 

De exploitant geeft aan dat de activiteiten op de site ZNA Sint-Erasmus stelselmatig afgebouwd worden en dat het ziekenhuis binnen afzienbare tijd de deuren zal sluiten. Toch wordt nog een omgevingsvergunning voor onbepaalde duur aangevraagd. Gezien de ingebruikname van het nieuwe ZNA Cadix al meerdere keren uitgesteld werd, wordt voorgesteld de vergunning inderdaad te verlenen voor onbepaalde duur op voorwaarde dat ZNA deze vergunning stopzet vanaf het moment dat deze niet meer van toepassing is. 

 

Advies aan het college


Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene, sectorale en bijzondere vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen. 


Geadviseerde rubriek(en)


Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.1°b)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater met één of meer gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

1,77 m³/uur

3.6.5.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van kwikhoudend afvalwater afkomstig van tandartspraktijken (amalgaamafscheiders);

1 amalgaam-afscheider

12.1.1.2°b)

inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

425,00 kVA

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

zonder voorwerp

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

266,50 kW

17.1.2.1.2°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 1.000 liter tot en met 10.000 liter;

1.191,00 liter

17.1.2.2.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen tot 3.000 liter;

3.000,00 liter

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

13,02 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

2.000,00 liter

31.1.2°b)

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

980,00 kW

43.1.2°b)

stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, c);

3.200,00 kW

46.1°b)

wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW;

41,20 kW

49.2.

ziekenhuizen, erkend door de Vlaamse Gemeenschap met toepassing van het koninklijk besluit van 10 juli 2008 houdende coördinatie van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen;


 
Geadviseerde bijzondere voorwaarde 

  1. ZNA zet deze omgevingsvergunning van onbepaalde duur stop op het Omgevingsloket Vlaanderen van zodra het ziekenhuis ZNA Sint-Erasmus de deuren sluit.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

30 augustus 2022

Start eerste openbaar onderzoek

6 september 2022

Einde eerste  openbaar onderzoek

5 oktober 2022

Beslissing toepassing administratieve lus17 november 2022

Start laatste openbaar onderzoek

26 november 2022
Einde laatste openbaar onderzoek25 december 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 mei 2023

Verslag GOA

2 februari 2023

naam GOA

Bieke Geypens


Administratieve lus 

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en): 

Omdat de affiches van het openbaar onderzoek één dag te laat werden uitgehangen, diende dit openbaar onderzoek opnieuw uitgevoerd te worden. 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 september 2022

5 oktober 2022

0

0

1

0

26 november 2022

25 december 2022

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren 

Tijdens het openbaar onderzoek werd er één petitielijst ondertekend door vijf personen, ingediend als bezwaarschrift. Hierin wordt opgemerkt dat “de werken volgens de regels van de kunst moeten worden uitgevoerd en dat de normen in verband met de milieueffecten, de menselijke gezondheid en de omgevingsveiligheid conform moeten zijn aan de van toepassing zijnde voorschriften”.  
 
Dit bezwaar is ongegrond. De aanvraag omvat de actualisatie en verdere exploitatie van de site ZNA Sint-Erasmus. Er worden geen andere werken vergund dan deze die intrinsiek reeds verbonden waren aan de exploitatie van een ziekenhuis. Bovendien zal de hinder van de exploitatie stelselmatig afnemen tot het ziekenhuis uiteindelijk zijn deuren sluit.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:


Algemene voorwaarden 

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Bijzondere voorwaarden 

  1. ZNA zet deze omgevingsvergunning van onbepaalde duur stop op het Omgevingsloket Vlaanderen van zodra het ziekenhuis ZNA Sint-Erasmus de deuren sluit.

Brandweervoorwaarden 

De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/DVA/2022/G.00287.BO.0024 zijn van toepassing.

Artikel 3

Het college beslist dat de vergunning thans volgende rubriek(en) omvat:

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.1°b)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater met één of meer gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

1,77 m³/uur

3.6.5.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van kwikhoudend afvalwater afkomstig van tandartspraktijken (amalgaamafscheiders);

1 amalgaam-afscheider

12.1.1.2°b)

inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

425,00 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

266,50 kW

17.1.2.1.2°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 1.000 liter tot en met 10.000 liter;

1.191,00 liter

17.1.2.2.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen tot 3.000 liter;

3.000,00 liter

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

13,02 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

2.000,00 liter

31.1.2°b)

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt;

980,00 kW

43.1.2°b)

stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, c);

3.200,00 kW

46.1°b)

wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW;

41,20 kW

49.2.

ziekenhuizen, erkend door de Vlaamse Gemeenschap met toepassing van het koninklijk besluit van 10 juli 2008 houdende coördinatie van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen;



Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.