Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022130064 |
Gegevens van de aanvrager: | CENIM NV met als adres Torfhoeken 39 te 2970 Schilde |
Ligging van het project: | Strijdhoflaan 15-17-19 te 2600 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie C nr. 233X7 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevels van 3 meergezinswoningen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweer Zone Antwerpen BZA | 18-11-2022 | 05-12-2022 | gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Gewestplan - woongebied + aanvullende voorschriften gp 14 : art 1, º1 punt 3 (bruinomrand, stedelijke agglomeratie)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening.
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorliggende aanvraag omvat enkel voor- en achtergevelwijzigingen. Het volume blijft ongewijzigd waardoor de beoogde wijzigingen geen impact op de schaal en de bouwdichtheid hebben. De aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
In de laatste vergunning werden 2 panden samengevoegd. De 2 gevels bleven behouden maar het achterliggend volume werd opgedeeld in 3 meergezinswoningen met elk 4 wooneenheden, elk met eigen inkom en eigen stijgkern.
De 2 bestaande gevelvlakken onderscheiden zich momenteel visueel op diverse manieren:
Door deze onderlinge verschillen in de gevelvlakken blijft de schaal van het programma visueel beperkt en inpasbaar in de buurt.
De aanvraag voorziet voorgevelwijzigingen waarbij de raamopeningen op elkaar uitgelijnd worden en de volledige gevelbreedte na-geïsoleerd en afgewerkt met witte gevelpleister wordt.
Zonder de vloerpassen intern aan te passen worden in het gevelvlak de raamopeningen op elkaar uitgelijnd waardoor de pandgebonden opbouw verdwijnt en 1 gepleisterd gevelvlak van 16,45 m ontstaat die de 3 achterliggende meergezinswoningen verschuilt.
Een dergelijke visuele schaalvergroting is niet wenselijk in een straat die gekenmerkt wordt door panden met een gemiddelde gevelbreedte die ca. 1/3 van deze gevelbreedte bedraagt.
Om de schaal van het ontwerp terug inpasbaar in het straatbeeld te maken wordt daarom in voorwaarden opgelegd dat tussen elke van de 3 achterliggende meergezinswoning een arrière-corps in het voorgevelvlak voorzien moet worden.
De toevoeging van arrière-corps zorgt er voor dat elke meergezinswoning terug visueel als een individueel pand gelezen wordt en dat de schaal van het geheel terug in overeenstemming is met die van van de omliggende bebouwing.
Het onderling verschil in hoogte van de glazen balustrades aan de voorgevel, ontstaan door het behoud van de ongelijke vloerpassen tussen de 3 meergezinswoningen onderling en het gelijktrekken van de gevelopeningen, tussen de panden onderling, is visueel storend in het gevelbeeld.
De toevoeging van de arrière-corps en visuele pandsgewijze verticale opdeling brengt de gevelopbouw, door het gevelvlak op te delen, terug in evenwicht.
De aanvraag omvat ook wijzigingen aan de achtergevel. Raamopeningen worden in functie van de te plaatsen brandladders gewijzigd. Hierbij wordt ook het zwart gekleurd houten schrijnwerk in voor- en achtergevel vervangen door zwart aluminium buitenschrijnwerk.
Het dak wordt voorzien in zwarte leien en afgewerkt met zwartkleurige dakkapellen en dito kroonlijst.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden strookt het project qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de meergezinswoning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24/10/2022 |
Volledig en ontvankelijk | 18/11/2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 18/03/2023 |
Verslag GOA | 03/02/2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de Het vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.