Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01811 - Bestuurlijke beeldvorming ondermijnende criminaliteit - Aanvraag toegang sociale gegevens Kruispuntbank Sociale Zekerheid. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01811 - Bestuurlijke beeldvorming ondermijnende criminaliteit - Aanvraag toegang sociale gegevens Kruispuntbank Sociale Zekerheid. Ondertekening - Goedkeuring 2023_CBS_01811 - Bestuurlijke beeldvorming ondermijnende criminaliteit - Aanvraag toegang sociale gegevens Kruispuntbank Sociale Zekerheid. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Stad wenst een sleutelrol te vervullen om snel en doelgericht op te treden wanneer het socio-economisch weefsel van de stad dreigt te worden aangetast door ondermijnende criminaliteit. Ondermijning is een fenomeen waarin talrijke vormen van veelal georganiseerde criminaliteit tot uiting komen. Criminelen trachten hun onderwereld te vermengen met de legale bovenwereld en dit om diverse redenen zoals bijvoorbeeld het witwassen van criminele gelden, het gebruiken van ondernemingen voor het leveren van hand- en spandiensten aan criminele organisaties, het verwerven van status in de samenleving. Ondermijning houdt een ernstige bedreiging in voor de maatschappij door enerzijds haar potentieel ontwrichtend effect op de legale economie en het lokale ondernemingsklimaat (bijvoorbeeld oneerlijke concurrentie tussen handelszaken door middel van het plegen van sociale en fiscale fraude) en anderzijds de talrijke negatieve effecten op de veiligheid en leefbaarheid in de stad, waaronder de economische en seksuele uitbuiting van kwetsbare personen. In dat verband heeft de gemeente naast de algemene bevoegdheidsgrond ter handhaving van de openbare orde, zoals bepaald in artikel 135 Nieuwe Gemeentewet, ook de bevoegdheid/plicht in de Nieuwe Gemeentewet op te treden in welomschreven bedreigingen van de openbare orde, waaronder bijvoorbeeld het sluiten van inrichtingen wanneer er ernstige aanwijzingen zijn van mensenhandel (artikel 134quinquies Nieuwe Gemeentewet). Ingevolge deze bevoegdheid werd er een samenwerkingsprotocol mensenhandel-mensensmokkel gesloten tussen de procureur des Konings van het parket bij de rechtbank van eerste aanleg van Antwerpen en de burgemeester van de stad Antwerpen.

Een onveilig, onleefbaar en malafide ondernemingsklimaat is een immanente bedreiging voor de materiële openbare orde binnen de stad.

In de aanpak van ondermijnende criminaliteit in Antwerpen – zoals voorzien in het Zonaal Veiligheidsplan 2020-2025, dat verder werd vertaald in een Zonaal Actieplan “gebiedsgericht, geïntegreerd en ketengericht samenwerken” - is de strijd tegen economische ondermijning een van de hoekstenen. Thans wordt het Zonaal Veiligheidsplan geoperationaliseerd in een gebiedsgerichte werking in de wijk Deurne-Noord. Op basis van een uitgebreide omgevingsanalyse selecteerde de Zonale Veiligheidsraad op 21 oktober 2020 de wijk Deurne-Noord als prioritaire aandachtswijk waarin een geïntegreerde ketenaanpak van onder meer malafide handel naar voren wordt geschoven. De gerechtelijk-bestuurlijke ketenaanpak van economische ondermijning wordt geconcretiseerd in de korpsnota ‘economische ondermijning’ dd. 2 december 2020, waarin signalering middels ‘knipperlichten’ de eerste fundamentele stap vormt.

De Stad Antwerpen, bedrijf Maatschappelijke Veiligheid, vervult in deze integrale en ketengerichte aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit een belangrijke rol. Een sterk uitgebouwde bestuurlijke informatiepositie binnen de stad is hierbij cruciaal.

Argumentatie

De Stad Antwerpen, bedrijf Maatschappelijke Veiligheid, vervult in deze integrale en ketengerichte aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit een belangrijke rol. Een sterk uitgebouwde bestuurlijke informatiepositie binnen de stad is hierbij cruciaal. Naast open databronnen en de eigen stedelijke informatiehuishouding, vormen ook databanken van bovenlokale bestuurlijke overheden (zoals sociale zekerheid) een uiterst relevante aanvulling. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn te controleren wie waar wanneer werkzaam is, en dit zowel op het niveau van de werknemer als op het niveau van de werkgever (hoeveel en welke werknemers zijn ingeschreven?) in een bestuurlijk onderzoek naar malafide handelszaken (is er effectief officiële economische activiteit?) of economische uitbuiting. Deze informatie kan mee worden aangewend in de inschatting of er sprake is van ontwrichting van de legale economie doordat ondernemingen zich niet aan de sociale en fiscale verplichtingen houden. De informatie in de gegevensbanken van de sociale zekerheid biedt de gemeente dus noodzakelijke informatie voor diens handhavingsverplichtingen van de openbare orde, net zoals dit het geval is voor de politiediensten of inspectiediensten die ook toegang hebben tot de sociale databanken.

Artikel 13 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid (wet KSZ) vormt een rechtsgrond voor deze informatieverstrekking: “Onverminderd het bepaalde in artikel 15 deelt de Kruispuntbank, op eigen initiatief of op hun verzoek, sociale gegevens mee aan personen die deze nodig hebben voor het uitvoeren van de opdrachten die door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie aan hen zijn toegewezen of voor het vervullen van taken van algemeen belang die door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie aan hen zijn toevertrouwd.”

Hiertoe is een voorafgaandelijke machtiging nodig van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité (artikel 15 wet KSZ).

Een dergelijk verzoek, waarvoor een model online beschikbaar is gesteld, moet specifiek omschrijven welke gegevens voor welke doeleinden verzocht worden, alsook welke veiligheidsmaatregelen de verzoeker neemt teneinde de meegedeelde persoonsgegevens te beschermen. Het verzoekschrift moet per e-mail worden toegezonden aan het secretariaat van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité.

Het college stemt in met zulke aanvraag tot het informatieveiligheidscomité en keurt het aanvraagformulier goed.

Juridische grond

Artikel 13  van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid: “Onverminderd het bepaalde in artikel 15 deelt de Kruispuntbank, op eigen initiatief of op hun verzoek, sociale gegevens mee aan personen die deze nodig hebben voor het uitvoeren van de opdrachten die door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie aan hen zijn toegewezen of voor het vervullen van taken van algemeen belang die door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie aan hen zijn toevertrouwd.”

Artikel 15 § 1  van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid: “Elke mededeling van sociale gegevens van persoonlijke aard door de Kruispuntbank van de sociale zekerheid of een instelling van sociale zekerheid aan een andere instelling van sociale zekerheid of aan een andere instantie dan een federale overheidsdienst, een programmatorische overheidsdienst of een federale instelling van openbaar nut vereist een voorafgaande beraadslaging van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité. De Koning kan bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad bepalen welke mededelingen van sociale gegevens van persoonlijke aard door de Kruispuntbank van de sociale zekerheid of een instelling van sociale zekerheid aan een andere instelling van sociale zekerheid geen beraadslaging van het informatieveiligheidscomité vereisen en of het informatieveiligheidscomité er dan al dan niet vooraf van op de hoogte moet worden gebracht”.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3,9° Decreet lokaal bestuur: het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke en buitengerechtelijke gevallen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvraagformulier tot toegang tot de sociale databanken van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, gericht tot het informatieveiligheidscomité, goed en stemt in deze aanvraag formeel in te dienen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • aanvraagformulier_beraadslaging KSZ_Projectteam Ondermijning Stad Antwerpen 09022022.doc