Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01847 - Bestek GAC/2012/1051 - Algemene offerteaanvraag met Europese bekendmaking voor het leveren, plaatsen, onderhouden en herstellen van stadsborden met publiciteit op het openbaar domein van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01847 - Bestek GAC/2012/1051 - Algemene offerteaanvraag met Europese bekendmaking voor het leveren, plaatsen, onderhouden en herstellen van stadsborden met publiciteit op het openbaar domein van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht - Goedkeuring 2023_CBS_01847 - Bestek GAC/2012/1051 - Algemene offerteaanvraag met Europese bekendmaking voor het leveren, plaatsen, onderhouden en herstellen van stadsborden met publiciteit op het openbaar domein van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 9 november 2012 (jaarnummer 11492) keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de opdracht GAC/2012/1051 ‘Algemene offerteaanvraag met Europese bekendmaking voor het leveren, plaatsen onderhouden en herstellen van stadsborden met publiciteit op het openbaar domein van de stad Antwerpen’ goed aan de firma J.C. Decaux Belgium Publicité nv, met toenmalige maatschappelijke zetel Groendreef 50 , 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0401.841.603 (huidige benaming en maatschappelijke zetel: J.C. Decaux Street Furniture Belgium nv, Joseph Stevensstraat 7 te 1000 Brussel). 

Deze overeenkomst eindigt op 31 maart 2023. In de opdracht werd oorspronkelijk voorzien dat de stadsborden gedurende de 2 maanden voor de einddatum van de overeenkomst, op bevel van de stad Antwerpen en afgestemd op de plaatsing van de nieuwe stadsborden, door de opdrachtnemer verwijderd moesten worden. In het bijzonder werd voorzien dat de opdrachtnemer voor het einde van de opdracht op zijn kosten de stadsborden definitief zal verwijderen en de vestigingsplaatsen herstellen. Conform de offerte van de leverancier, werd geen extra prijs aangerekend voor deze prestaties.

Gelet op de nakende beëindiging van deze overeenkomst, werd de exploitatie van de stadsborden opnieuw in de markt geplaatst. Op 27 januari 2023 (jaarnummer 00448), keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de "Concessie voor exploitatie, onderhoud en aanverwante dienstverlening van publicitaire ruimte in stadsborden", op basis van bestek GAC_2022_02109, goed aan J.C. Decaux Street Furniture Belgium nv, Joseph Stevensstraat 7 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0401.841.603.

Argumentatie

Conform de bepalingen van het bestek GAC/2012/1051, dient de verwijdering van de stadsborden te gebeuren op bevel van de stad Antwerpen en afgestemd op de plaatsing van de nieuwe stadsborden.

Aangezien de nieuwe concessie GAC_2022_02109 aan dezelfde ondernemer (J.C. Decaux) werd gegund en rekening houdend met zowel de bepalingen van deze concessie als de concrete locaties waar de stadsborden (analoge/digitale stadsborden) geëxploiteerd zullen worden, werd door de stad vastgesteld dat het niet opportuun is om alle bestaande stadsborden definitief te verwijderen. 

 Bij de bestaande stadsborden onderscheiden zich volgende categorieën:

  • Alle stadsborden die zich bevinden op een locatie die niet meer gebruikt zal worden in het kader van de nieuwe concessie, dienen, op kosten van de leverancier, te worden verwijderd. De opdrachtnemer moet o.a. de vestigingsplaatsen definitief herstellen en de aansluiting op het laagspanningsnet volledig verwijderen. De verwijdering en de bijhorende werkzaamheden zullen uitgevoerd worden binnen de 20 kalenderdagen na het bevel van de stad Antwerpen, desgevallend na 31 maart 2023.
  • Alle (analoge) stadsborden die zich bevinden op een locatie die volgens de nieuwe concessie een “digitale locatie” zal worden, dienen op kosten van de leverancier, verwijderd te worden. Aangezien dergelijke locaties nog verder gebruikt zullen worden voor de exploitatie van stadsborden (weliswaar nu stadsborden waar digitale publicitaire ruimte wordt voorzien), is een definitieve herstelling en definitieve verwijdering van de aansluiting op het laagspanningsnet niet nodig. Om veiligheidsredenen en omwille van de impact op de burger worden de verwijdering van het analoge stadsbord en de plaatsing van digitale stadsbord op diezelfde locatie best zo kort mogelijk na elkaar uitgevoerd om de hinder voor de burger maximaal te beperken. Voor deze stadsborden is het dan toegelaten om ze te verwijderen na 31 maart 2023 afgestemd op de uitvoeringstermijn van de plaatsing van het digitale stadsbord op betreffende locaties in de nieuwe concessie.
  • Alle (analoge) stadsborden die zich bevinden op een locatie die volgens de nieuwe concessie verder gebruikt zal worden voor de exploitatie van analoge stadsborden kunnen behouden worden, voor zover deze borden in voldoende goede staat zijn om te gebruiken in het kader van de nieuwe concessie. 

Voor deze laatste categorie van stadsborden, voor zover ze zich nog in een goede toestand bevinden, is de verwijdering uit duurzaamheids- en ecologische overwegingen niet wenselijk. Bovendien door dergelijke stadsborden te behouden wordt minder hinder op het openbaar domein van de stad Antwerpen veroorzaakt voor de burger en wordt de continuïteit in overheidscommunicatie via stadsborden steeds gegarandeerd.

De bepalingen van het bestek GAC/2012/1051 inzake de verwijdering van de stadsborden bij het einde van de overeenkomst dienen bijgevolg zoals hierboven aangegeven gewijzigd te worden. De definitieve oplevering van de opdracht GAC/2012/1051 zal dan plaatsvinden nadat de bestaande stadsborden, conform de hogervermelde categorieën / aangepaste bepalingen, door de leverancier verwijderd zullen worden.  

Aangezien het al dan niet verwijderen van de bestaande stadsborden door J.C. Decaux geen impact heeft op de ingediende prijzen / offertes, betreft dit een minimale wijziging. Bovendien blijft het voorwerp van de opdracht onveranderd. Aan de voorwaarden voor een wijziging op basis van artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 wordt aldus voldaan.

Juridische grond

In toepassing van artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken  is de aanbestedende overheid ongeacht de wijze waarop de prijzen bepaald worden, gerechtigd om de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp ervan onveranderd blijft en, zo nodig, mits een rechtmatige compensatie.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde wijziging aan de opdracht GAC/2012/1051 ‘Algemene offerteaanvraag met Europese bekendmaking voor het leveren, plaatsen, onderhouden en herstellen van stadsborden met publiciteit op het openbaar domein van de stad Antwerpen’ goed, volgens de voorwaarden zoals hierboven uiteengezet.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.