Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01686 - Omgevingsvergunning - OMV_2022115814. Leopoldplaats 5. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01686 - Omgevingsvergunning - OMV_2022115814. Leopoldplaats 5. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01686 - Omgevingsvergunning - OMV_2022115814. Leopoldplaats 5. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022115814

Gegevens van de aanvrager:

BVBA OTOMAT met als adres Regine Beerplein 1 bus C208 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Leopoldplaats 5 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 1012N

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping en het verlagen van een vloerplaat (structurele wijziging)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          29/03/2019: vaststelling van een geheel van 6 winkelhuizen in neoclassicistische stijl:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5421;

-          02/05/2017: proces-verbaal (11002_2017_4017) voor het uitvoeren van werken zonder omgevingsvergunning;

-          24/07/2015: terrastoelating (2015506) voor een open eilandterras;

-          05/12/1975: weigering (18#57610) voor het overdekken van een dakterras;

-          08/05/1970: voorwaardelijke vergunning (18#53205) voor een terras;

-          29/03/1968: vergunning (18#50906) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand

 

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: reca;
  • verbruiksterras in de hoekuitbouw;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een mansardedak met een hoekuitbouw van 1 bouwlaag;
  • het verbruiksterras in de hoekuitbouw is op het plan van 1975 vrij van enige constructie of luifel;

-          gevelafwerking:

  • wit bepleisterde gevel met horizontale geleden op de verdiepingen;
  • gietijzeren balkon op de eerste verdieping en uitbouw;
  • zonneluifel voor de winkelpui op de gelijkvloerse verdieping.

 

Bestaande toestand

 

-          functie: gelijkvloerse verdieping: reca;

-          bouwvolume: er werd een volledig bouwvolume voorzien op de uitbouw van de gelijkvloerse verdieping, nochtans werd het plaatsen van een gesloten terras uitgesloten uit de vergunning;

-          gevelafwerking:

  • de volledige gelijkvloerse voorgevel werd groen geschilderd;
  • er werden golfplaten tegen de voorgevel van de uitbouw geplaatst;
  • er werd niet-zaakgebonden publiciteit aangebracht tegen de zijgevel van het pand.

 

Nieuwe toestand

 

-          functie: gelijkvloerse verdieping: reca;

-          bouwvolume:

  • de bestaande keldertrap wordt gesupprimeerd en een nieuwe wordt geplaatst;
  • het gesloten terras op de eerste verdieping conform de bestaande toestand vormt geen onderdeel van deze aanvraag;

-          gevelafwerking: de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping wordt gewijzigd:

  • de 7 traveeĆ«n worden uniform uitgevoerd, gelijke gevelopeningen;
  • wit pleisterwerk en zwart/antraciet gelakt houten schrijnwerk;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • de zonneluifel wordt gesupprimeerd.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigen van de voorgevel: wijzigen van gevelopeningen en plaatsen van nieuw schrijnwerk;

-          structurele werken: verlagen van een vloerplaat tot op gelijke hoogte van niveau en supprimeren en plaatsen van een trap.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 november 2022

29 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 november 2022

22 november 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

8 november 2022

22 november 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

8 november 2022

5 december 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid).


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het wijzigen van de gevel en het aapassen van een vloerniveau van een bestaande handelszaak. Er is geen functiewijziging. Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:

 

“Gunstig advies voor het optimaliseren van een bestaande vergunde reca-ruimte op het gelijkvloers en de eerste verdieping van een pand gelegen in de afgebakende strategische horecakern Theaterbuurt. In deze kernen is optimalisatie gunstig te beoordelen, om de aanwezige horeca te versterken, te consolideren en eventuele leegstand te vermijden.”

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Op de verdieping werd zonder vergunning een terras volledig bebouwd met een verandaconstructie. Deze constructie wordt niet in de aanvraag opgenomen maar staat wel op de plannen bestaande en nieuwe toestand ingetekend.

Deze constructie kan niet als vergund geacht beschouwd worden:

 

“Vermoeden van vergunning kan enkel als de constructie (gebruikte materiaal, vorm, afmetingen, indeling) dateert van voor 1979. De constructie op de eerste verdieping werd met zekerheid minstens een heel stuk uitgebreid tussen 2014 en 2022. Bijgevolg kan er niet meer gesproken worden van een bestaande constructie die zou dateren van voor 9/11/1979.”

 

Voor deze constructie wordt dan ook geen vergunning verleend. De gesloten constructie op de eerste verdieping, op de plannen aangeduid als ‘verbruikszaal 3’ wordt uit de vergunning uitgesloten.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag heeft betrekking op een pand opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

 

“De erfgoedwaarde van de gelijkvloerse gevels wordt heden zwaar verstoord door de felgroene kleur en de aanwezigheid van de vele reclame. Voorliggende aanvraag beoogt een opwaardering van de gevel door het schilderen van de gevel in een witte kleur en het supprimeren van de reclamepanelen en gevelbekledingen. Ook de huidige zonnetent wordt niet opnieuw voorzien. De vernieuwde gevelopeningen worden voorzien van houten schrijnwerk naar historisch model. Vanuit oogpunt monumentenzorg worden deze ingrepen als een sterke verbetering gezien en zijn deze dus aanvaardbaar.

De eventuele plaatsing van een nieuwe zonnetent en ook vernieuwde reclame dient voorafgaand ter goedkeuring aan de dienst Monumentenzorg te worden voorgelegd.

De vloerplaat tussen kelder en gelijkvloers (ter hoogte van het rechterpand) wordt verplaatst in functie van een verbeterde toegankelijkheid. Deze ingreep heeft geen onaanvaardbare impact op de erfgoedwaarde van het geheel en kan ook gunstig geadviseerd worden.”

 

Vanuit erfgoedkundig oogpunt wordt het volgende meegegeven:

 

-          De gevel wordt ontdaan van alle aanwezige reclame en zonnetent.

-          De eventuele plaatsing van vernieuwde reclame en/of zonnetent moet voorafgaandelijk ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

De aanpassingswerken aan de vloer komen de toegankelijkheid van de zaak ten goede.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De gesloten constructie op de eerste verdieping, op de plannen aangeduid als ‘verbruikszaal 3’ wordt uit de vergunning uitgesloten, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

8 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 april 2023

Verslag GOA

16 maart 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De gesloten constructie op de eerste verdieping, op de plannen aangeduid als ‘verbruikszaal 3’ wordt uit de vergunning uitgesloten, zoals in rood aangeduid op de plannen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.