Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022134481 |
Gegevens van de aanvrager: | JAN DE WITTE met als adres Acacialaan 35 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Acacialaan 35 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 12 sectie M nr. 97B2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | herbouwen van een garage, aanleggen van een zwembad en aanleggen van verhardingen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/05/2022: proces-verbaal (11002_2022_16011_VPV) voor het verbouwen van de garage, ophogen van de scheimuren en aanleggen van een zwembad zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/6381;
- 14/04/2016: vergunning (201695) voor het vellen van vier bomen;
- 30/04/1926: toelating (1926#23661) voor veranderingswerken en garage;
- 13/09/1921: toelating (1921#11763) voor het bouwen van drie woningen.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- bouwdiepte circa 6 m;
- kroonlijsthoogte circa 3 m;
- gevelafwerking garage:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van het bouwvolume van de garage:
- bouwdiepte circa 6,2 m;
- kroonlijsthoogte (achteraan) circa 3,5;
- nokhoogte circa 5,4 m²;
- gevelafwerking garage:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- bouwdiepte circa 6,2 m;
- kroonlijsthoogte (achteraan) circa 3,5;
- nokhoogte circa 5,4 m²;
- gevelafwerking garage:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande garage;
- herbouwen van een nieuwe garage;
- wijzigen van de scheimuur;
- aanleggen van verharding;
- aanleggen van een zwembad.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 10 november 2022 | 28 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 10 november 2022 | 5 december 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
de tuin moet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden. De totale oppervlakte van de zij- en achtertuin is circa 382 m², de totale voorziene verharding is 163 m². Voor tuinen groter dan 60 m² worden verhardingen toegelaten met een oppervlakte van maximaal 1/3 van de totale tuinoppervlakte. In dit geval is dit dus beperkt tot 127 m².
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden afgeweken van dit artikel.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het uitbreiden van de bestaande en vergunde garage en het aanleggen van een zwembad. De uitbreiding van de garage heeft als doel om naast de auto ook fietsen te kunnen stallen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is de uitbreiding van de garage aanvaardbaar. Gezien de beperkte uitbreiding van de footprint is dit niet storend. Het dak helt bovendien af ten opzichte van de aangrenzende percelen waardoor de impact naar de omgeving beperkt blijft.
De aanvraag is gelegen binnen de Conventie Della Faille waar dat er een bouwvrije zone van 4 meter ten opzichte van de erfscheidingen dient gerespecteerd te worden. De inplanting van het nieuw aan te leggen zwembad gebeurt echter binnen deze 4 meter van de erfscheidingen. Gezien het smalle perceel zou een andere inplanting buiten die 4 meter tot gevolg hebben dat de groenzones op het perceel nog meer versnipperd worden, wat geen goede ruimtelijke ordening zou betekenen. Schaal en ruimtegebruik zijn aldus gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De werken gebeuren achteraan op het perceel waardoor dit geen visuele impact heeft in het straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er wordt opgemerkt dat er in zijn totaliteit veel verharding op het perceel aanwezig is (constructies van garage, zwembad, terras, paden, ….). Verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis zijn in zij- en achtertuinen beperkt toegestaan, met een maximum van 1/3 van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 vierkante meter. Zowel in functie van het behoud van het parkkarakter als in functie van de natuurlijke infiltratie van het regenwater, de biodiversiteit en de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden in het algemeen, dient er te worden voldaan aan artikel 27 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de omgevingsvergunning.
Aangezien de woning gelegen is in de Conventie Della Faille werd er advies gevraagd aan de stedelijke Groendienst. Het advies is voorwaardelijk gunstig:
De bestaande bomen dienen te worden behouden en beschermd. Bij een te behouden boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De verharding op het perceel dient te worden beperk conform artikel 27 van de bouwcode.
2. Aanvullend op artikel 18 van de bouwcode moeten de maatregelen opgesomd in het advies van de stedelijke Groendienst, zoals opgenomen in het verslag, in acht genomen worden.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 10 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 9 april 2023 |
Verslag GOA | 15 maart 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Gedurende de looptijd van de bevraging werd één schriftelijk bezwaar ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten;
Hij stelt ook dat de inplanting van het zwembad afwijkt van de voorschriften van de conventie Delafaille.
Beoordeling: Bij de beoordeling van een aanvraag tot omgevingsvergunning wordt de beoordeling gedaan aan de hand en op basis van het ingediende aanvraagdossier. Indien de werkelijke uitvoering zou afwijken van de vergunde plannen, begaat de aanvrager een bouwovertreding en zal hij zich in regel moeten stellen.
Wat betreft de inplanting van het zwembad, die wel degelijk ingetekend staat binnen de 4 meter bouwvrije strook ten opzichte van de perceelsgrenzen kan een afwijking toegestaan worden, zoals beargumenteerd wordt in het verslag onder schaal-ruimtegebruik-bouwdichtheid.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: Op de aangeleverde plannen staat “kelder”, “garage” en “zolder” vermeld als invulling van het bijgebouw. Dat dit in realiteit anders zou zijn, berust louter op een vermoeden en kan dus niet beoordeeld worden. Het bijgebouw wordt enkel vergund zoals aangegeven op de plannen.
We stellen inderdaad vast de hoeveelheid verharding niet in overeenstemming is met artikel 27 van de bouwcode. Hieromtrent zullen voorwaarden opgelegd worden bij een vergunning.
De bouwcode bevat echter geen artikel dat de bouwhoogte van bijgebouwen bepaalt. De voorgestelde uitvoering kan enkel op basis van de goede ruimtelijke ordening beoordeeld worden.
Het bezwaar is deels gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De verharding op het perceel dient te worden beperk conform artikel 27 van de bouwcode.
2. Aanvullend op artikel 18 van de bouwcode moeten de maatregelen opgesomd in het advies van de stedelijke Groendienst, zoals opgenomen in het verslag, in acht genomen worden.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.