Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01711 - Omgevingsvergunning - OMV_2022135864. Rederijkersstraat 5. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01711 - Omgevingsvergunning - OMV_2022135864. Rederijkersstraat 5. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_01711 - Omgevingsvergunning - OMV_2022135864. Rederijkersstraat 5. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022135864

Gegevens van de aanvrager:

de heer Martijn Mampaey met als adres Rederijkersstraat 5 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Rederijkersstraat 5 2610 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 50Y11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/06/1945: toelating (238#5914) voor het herstellen van geteisterde woning en aanbouw;

-          15/04/1930: toelating (238#2729) voor vergroting keuken.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met mansardedak; 
  • hoofdvolume met een bouwdiepte van circa 8,3 m;
  • de bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 11,30 meter aan de linkerzijde en 14,30 meter aan de rechterzijde;
  • de bouwdiepte op de eerste en tweede verdieping bedraagt 8,30 aan de linkerzijde en 12,85 meter aan de rechterzijde

-          gevelafwerking:

  • rode parementsteen met accenten in bruinrode steen. Schrijnwerk in hout;

 

Bestaande en nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met mansardedak;
  • De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 14,30 meter over de volledige perceelbreedte;
  • De bouwdiepte op de eerste en tweede verdieping bedraagt 8,30 meter aan de linkerzijde en 14,30 meter aan de rechterzijde;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel rode parementsteen met accenten in bruinrode steen, buitenschrijnwerk in witte PVC;
  • achtergevel in grijze gevelbepleistering, kroonlijst linkeruitbouw in antraciet beplanking;

-          inrichting:

  • open ruimte van 25 m² op een perceel van ca. 100 m²;
  • de tuin is voor circa 22 m² verhard.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van het uitbreiden van het volume.

-          regulariseren van het wijzigen van de voorgevel (schrijnwerk).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

10 november 2022

29 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfs-, horeca- of handels ruimte, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Het aangebouwde volume (linkerzijde, achter de voormalige veranda) voldoet hier met een gemiddelde hoogte van 2,4 m niet aan;
  • artikel 27 Open ruimte: de achtertuin mag voor hooguit 20 m2 verhard worden. Op de aangeleverde foto's is te zien dat de volledige achtertuin voorzien is van verharding (kiezels en/of houten terras) op een te kleine ontharde zijstrook na.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 21 en 27 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden afgeweken van artikel 27. Voor artikel 21 kan er met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden verleend. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Vermoeden van vergunning aangezien de plannen van 1945 verschillen aantonen ten opzichte van de bestaande toestand:

“De aanvrager vermeldt plannen van 1945 als laatst vergunde toestand. Er werden geen andere bewijsstukken aangeleverd voor de verschillen tussen die tekeneningen en de huidige toestand.

Het onderwerp van de aanvraag zijn de verschillen tussen de plannen van 1945 en de huidige bestaande toestand.

Gunstig voor het onderwerp zoals weergegeven door de klant.

Plannen van 1945 dienen beschouwd te worden als laatst (vermoedelijk) geacht vergunde toestand.

Ongunstig voor de bestaande toestand.”

De aanvraag zal beoordeeld worden als een aanpassing ten opzichte van de plannen uit 1945.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het regulariseren van het uitbreiden van een eengezinswoning. Doorheen de tijd werd de woning op het gelijkvloers achteraan perceel breed uitgebreid met een veranda. Ook werd het volume van het origineel toilet op alle verdiepingen van het entresolvolume doorgetrokken over alle bouwlagen. Er wordt echter opgemerkt dat de veranda op het hoogste punt een binnen hoogte heeft van 2,70 meter en op het laagste punt 2,10 m vrije hoogte heeft. De aanvraag is hierdoor in strijd met artikel 21 van de bouwcode dat stelt dat onder schuine daken de helft van de netto-vloeroppervlakte een hoogte dient te hebben van minstens 2,60 meter.

De leefruimte en keuken vormen echter één doorlopende ruimte zonder deuren. De verblijfsruimtes kunnen hierdoor licht en lucht ontvangen via zowel de voor- als de achtergevel. Dankzij de ruime plafondhoogte van 3 meter in de voorbouw, de raamgehelen (alle voorzien van opengaande delen) in voor- en achtergevel en de grote daklichtkoepel boven de keuken geniet de woning van voldoende daglicht en mogelijkheid tot verluchten van de woning. Bijgevolg wordt er geoordeeld dat de woonkwaliteit voldoende wordt gegarandeerd. Er kan met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden verleend. Voor het entresolvolume werd het beperkt volume van het toilet doorgetrokken op alle verdiepingen. Gezien de beperkte uitbreiding van een reeds bestaand en vergund volume is dit stedenbouwkundig aanvaardbaar. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de tuin, strijdig met artikel 27 van de bouwcode, voornamelijk verhard is. De tuin moet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden. Aangezien de stad al zeer dicht bebouwd is, dienen de onbebouwde delen van een perceel, de tuin, hun groen karakter zo veel mogelijk te behouden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook, een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving verminderd wordt. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel bestaat uit rode parementsteen met accenten in bruinrode steen. Door heen de tijd werd het schrijnwerk gewijzigd van hout naar wit pvc. De visueel vormelijke elementen zijn blijvend inpasbaar in het straatbeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verharding in de tuin dient te worden beperkt conform artikel 27 van de bouwcode.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

10 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

9 april 2023

Verslag GOA

16 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de looptijd van de bevraging werd 1 schriftelijk bezwaar ingediend. Het betreft echter geen bezwaar maar is een akkoordverklaring van de aanpaler met de aangevraagde regularisatie.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verharding in de tuin dient te worden beperkt conform artikel 27 van de bouwcode.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.