Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01687 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130923. Lodewijk Ontropstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01687 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130923. Lodewijk Ontropstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01687 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130923. Lodewijk Ontropstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022130923

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohamed Bouhajra met als adres Michel Willemslaan 91 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Lodewijk Ontropstraat 3 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2353C3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/02/1952: toelating (18#28701) voor hofmuur bouwen;

-          03/11/1950: toelating (18#27355) voor woning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;
  • voorgevelbreedte van 6 meter;
  • bouwdiepte van gelijkvloerse verdieping bedraagt 9 meter;
  • op eerste verdieping aanbouw voor terras en keuken tot bouwdiepte van respectievelijk 11 en 12,50 meter;
  • bouwdiepte tweede verdieping links 9 en rechts 10 m;
  • buitentrap tegen linker perceelgrens;

-          gevelafwerking:

  • rode ruwe parementsteen;
  • omlijstingen en raamdorpels in imitatie witte steen;
  • gelijkvloerse verdieping in imitatie witte steen;
  • stalen ramen en deuren;
  • poort op linkerzijde;
  • houten kroonlijst.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse veranda tot op 16 meter;
  • kleine uitbreiding met 1 meter van het woonvolume op rechterzijde van de eerste verdieping;
  • afdak boven het eveneens uitgebreide terras op eerste verdieping tot op 13 m bouwdiepte;
  • er is geen buitentrap meer;

-          gevelafwerking:

  • aluminium schrijnwerk in natuurkleur;
  • witte aluminium poort;
  • witte houten voordeur;

-          inrichting:

  • tuinhuis perceelsbreed tegen perceelgrens achteraan.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • afbraak buitenmuur gelijkvloerse verdieping;
  • afbraak veranda;
  • gelijkvloerse aanbouw tot op 17 m;
  • afbraak afdak;
  • uitbreiding rechts op tweede verdieping op het dak en tot op bouwdiepte van onderliggende keuken;

-          gevelafwerking:

  • wit pvc schrijnwerk;
  • witte aluminium poort;
  • witte houten voordeur.

-          inrichting:

  • tuinhuis perceelsbreed tegen perceelgrens achteraan.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van gelijkvloerse aanbouw en afdak op eerste verdieping;

-          uitbreiden van het volume op de gelijkvloerse, eerste en tweede verdieping;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-    Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24: Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de lichtdoorlatende oppervlakte van de daglichtopening in verblijfsruimtes is minimaal 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 m² . In slaapkamer 2  bedraagt die oppervlakte slechts 0,9 m;
  • Artikel 27: Open ruimte: Verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis zijn in zij- en achtertuinen beperkt toegestaan, met een maximum van 1/3 van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 m² . In dit geval mag er maximaal 30 m² verhard worden. Er is meer verharding in de tuin aanwezig dan wat maximaal toegelaten is.
  • Artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren: enkelvoudige scheidingsmuren moeten steeds een minimale dikte van 0,18 m hebben. De gelijkvloerse aanbouw steekt verder uit dan de bouwdiepte en bouwhoogte van de buren. Het uitstekend gedeelte moet daarom voldoen aan de opgelegde dikte voor enkelvoudige scheidingsmuren. Er wordt hier een snelbouwsteen van slechts 0,14 m gebruikt.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op artikel 24, 27 en 34 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden afgeweken van deze artikels. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het uitbreiden van een eengezinswoning. Op het gelijkvloers wordt de bestaande veranda afgebroken en wordt er een nieuw volume voorzien. De bouwdiepte wordt hiermee gebracht tot op 17 meter. Op die manier kan er achter de garage en aansluitend aan de tuin een leefruimte met keuken ingericht worden. Na uitbreiding blijft er nog een ruimte tuinzone behouden wat gunstig is. Op de 1ste verdieping wordt de bestaande terrasoverkapping gesupprimeerd. Op de tweede verdieping wordt er achteraan een uitbreiding voorzien gelijkaardig als het onderliggend volume. Dit bevindt zich tegen de hoger opgaande rechter scheidingsmuur met huisnummer 5 waardoor dit geen hinder veroorzaakt naar de omgeving. Op de eerste verdieping werd doorheen de tijd de trap gesupprimeerd naar de tuin en het terras uitgebreid. Ook op de tweede verdieping werd er een terras voorzien grenzend aan het linkerbuurperceel. Aangezien er reeds een trapconstructie was en deze vervangen werd door een terrasuitbreiding met gelijkaardige impact naar de omgeving is dit stedenbouwkundig aanvaardbaar. Het terras op de tweede verdieping bevindt zich nog binnen een beperkte en aanvaardbare bouwdiepte waardoor ook dit gunstig wordt beoordeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de raamopening van de nieuwe uitbreiding (slaapkamer 2) op de 2de verdieping, strijdig met artikel 24 van de bouwcode, niet in verhouding is met de netto-vloeroppervlakte van de slaapkamer. Licht en lucht worden echter gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning. Het aanpassen van de raamopening zal als voorwaarde opgenomen worden bij de vergunning.

 

Voor de tuin wordt er vastgesteld dat er meer verharding aanwezig is dan wat maximaal toegelaten is volgens artikel 27 van de bouwcode. Gezien het belang van een groene tuin wordt dit meegenomen als voorwaarde bij de vergunning.

 

Vervolgens dient de nieuwe scheidingsmuur te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode. Werken in en aan scheidingsmuren mogen immers geen nadelige invloed hebben op de draagkracht, akoestische eigenschappen en isolerende eigenschappen.

 

Tot slot wordt er bij het vergelijken van de plannen vastgesteld dat de snede van de vergunde toestand een binnenhoogte toont van 2,45 meter op het gelijkvloers, hoewel deze in de nieuwe toestand 2,57 meter bedraagt. De peilen werden echter door de architect ter plaatse opgemeten waarbij het peil van de 1ste verdieping 2,77 meter en van de 2de verdieping 5,78 meter bedraagt. Hieruit wordt geconcludeerd dat deze toestand overeenkomt met wat er destijds gebouwd werd en wordt als vergund geachte toestand beschouwd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelmaterialen bestaan uit een rode ruwe parement steen met omlijstingen en raamdorpels in imitatie witte steen. Buiten het gewijzigd schrijnwerk (van stalen ramen naar pvc) blijft de voorgevel ongewijzigd. De bestaande wit aluminium garagepoort alsook de bestaande witte houten inkomdeur blijven behouden. De visueel vormelijke elementen van de voorgevel, met originele en architecturaal waardevolle detaillering, blijven gerespecteerd en zijn hiermee blijvend inpasbaar in het straatbeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De raamopening van slaapkamer 2 op de 2de verdieping dient te worden vergroot om te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode.
  1. De verharding in de tuin moet beperkt worden conform artikel 27 van de bouwcode.
  1. De nieuwe scheidingsmuur van de gelijkvloerse uitbreiding dient te worden uitgevoerd conform artikel 34 van de bouwcode.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 september 2022

Volledig en ontvankelijk

15 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 april 2023

Verslag GOA

17 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De raamopening van slaapkamer 2 op de 2de verdieping dient te worden vergroot om te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode.
  1. De verharding in de tuin moet beperkt worden conform artikel 27 van de bouwcode.
  1. De nieuwe scheidingsmuur van de gelijkvloerse uitbreiding dient te worden uitgevoerd conform artikel 34 van de bouwcode.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.