Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01791 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2023. Golf 3 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01791 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2023. Golf 3 - Kennisneming 2023_CBS_01791 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2023. Golf 3 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op 31 januari 2014 (jaarnummer 964) keurde het college de optimalisaties van de Antwerpse monitor goed en besliste dat de variabele indicatoren per golf aan het college ter kennisgeving worden voorgelegd.

Op 10 februari 2023 (jaarnummer 782) nam het college kennis van de ad hoc indicatoren van golf 2 van 2023.

Aan de hand van de input van de bedrijfseenheden, de kabinetten en de verschillende feedbackrondes is de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Marketing en Communicatie/Strategie en Marktonderzoek, samen met de studiedienst Stadsobservatie, tot een indicatorenset gekomen die via de Antwerpse monitor gemonitord kan worden. Deze indicatorenset bestaat voor het grootste deel uit vaste indicatoren, die vast gedurende minstens één jaar bevraagd worden, en voor een deel uit variabele indicatoren, die tijdens één of twee golven bevraagd worden.

Argumentatie

De variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 3 april 2023 tot en met de week van 8 mei 2023 (golf 3) worden bevraagd, zijn:

  • kennis en bezoek van evenementen: 
    • Jeugdboekenmaand;
    • Antwerp Fashion Weekend;
    • Mad Goat Festival;
    • Expo Eugeen van Mieghem en Antwerpen rond 1912;
    • winkelzondag.
  • eenzaamheid bij de Antwerpenaar (in functie van de campagnes en acties rond eenzaamheid; dit wordt gemeten via items die onrechtstreeks peilen naar eenzaamheid, zowel emotionele als sociale eenzaamheid zonder het zo te benoemen: genoeg mensen om je heen, mensen om je heen missen,…);
  • kennis en gebruik van verschillende diensten (wordt jaarlijks bevraagd om evolutie na te gaan):
    • Stedelijk contactcenter;
    • Blauwe Lijn;
    • Ombudsvrouw;
    • Sluikstortlijn;
    • telefonisch aanvragen van documenten;
    • digitaal aanvragen van documenten (e-loket);
    • Blauwe Loket.
  • kennis en attitude ten aanzien van De Grote Verbinding (hernemen vragen van vorige jaren om evolutie en impact campagnes na te gaan):
    • van De Grote Verbinding gehoord;
    • impact van De Grote Verbinding op de stad Antwerpen qua geluidsoverlast, luchtkwaliteit, groen en publieke ruimte, bereikbaarheid, mobiliteit, verbindingen tussen wijken, wandel- en fietsverbindingen, plek om te wonen, fierheid en internationale uitstraling.
  • bereik van wijk- en districtsbladen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 3 april 2023 tot en met de week van 8 mei 2023 (golf 3) worden bevraagd:

  • kennis en bezoek van evenementen: 
    • Jeugdboekenmaand;
    • Antwerp Fashion Weekend;
    • Mad Goat Festival;
    • Expo Eugeen van Mieghem en Antwerpen rond 1912;
    • winkelzondag;
  • eenzaamheid bij de Antwerpenaar (in functie van de campagnes en acties rond eenzaamheid; dit wordt gemeten via items die onrechtstreeks peilen naar eenzaamheid, zowel emotionele als sociale eenzaamheid zonder het zo te benoemen: genoeg mensen om je heen, mensen om je heen missen,…);
  • kennis en gebruik van verschillende diensten (wordt jaarlijks bevraagd om evolutie na te gaan):
    • Stedelijk contactcenter;
    • Blauwe Lijn;
    • Ombudsvrouw;
    • Sluikstortlijn;
    • telefonisch aanvragen van documenten;
    • digitaal aanvragen van documenten (e-loket);
    • Blauwe Loket
  • kennis en attitude ten aanzien van De Grote Verbinding (hernemen vragen van vorige jaren om evolutie en impact campagnes na te gaan):
    • van De Grote Verbinding gehoord;
    • impact van De Grote Verbinding op stad Antwerpen qua geluidsoverlast, luchtkwaliteit, groen en publieke ruimte, bereikbaarheid, mobiliteit, verbindingen tussen wijken, wandel- en fietsverbindingen, plek om te wonen, fierheid en internationale uitstraling;
  • bereik van wijk- en districtsbladen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.