Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01712 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2022123807. Bredestraat 16. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01712 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2022123807. Bredestraat 16. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_01712 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2022123807. Bredestraat 16. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022123807

Gegevens van de aanvrager:

BV ADRIAENSSENS LANDMETERS met als adres Berendrechtsvoetpad 22 te 2040 Antwerpen

Eigenaars:

mevrouw Annick Van De Wiel met als adres Dullingen 55 te 2930 Brasschaat, mevrouw Frieda Danis met als adres Puihoek 98 te 2180 Ekeren (Antwerpen) en mevrouw Tineke Van De Wiel met als adres Hoogboomsteenweg 79 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Bredestraat 16 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 33 sectie H nr. 296S2

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van een grond in 1 lot voor halfopen bebouwing en een bebouwd restperceel

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/04/1989: vergunning (871#3207) voor het bijbouwen van 5 autoboxen;

-          29/03/1967: vergunning (803#5832) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder zadeldak op het linkerdeel van het perceel (met bijgevolg wachtgevel aan rechterzijde);
  • aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • achteraan het perceel (tegen de linker perceelgrens) staat een bijgebouw van 1 bouwlaag onder plat dak, in de lengte loodrecht op de straat, met daarin 9 garageboxen;

-          gevelafwerking:

  • gevels opgetrokken in rode baksteen;
  • dak in rode dakpannen;
  • wachtgevel aan de rechterzijde;

-          inrichting:

  • asfaltverharding naar de achterliggende garageboxen op de rechterzijde van het perceel;
  • de gemeenteweg ‘Bredestraat’ is voorzien van een asfaltverharding en van voetpaden aan beide zeiden.

 

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van volgende aanvullingen/wijzigingen:

  • bouwvolume:
    • met veranda uitgebreid gelijkvloers, met glazen wand op toekomstige nieuwe perceelsgrens;
    • tot inpandige garage omgevormde inkomzone;
  • gevelafwerking:
    • gewijzigd voorgevelschrijnwerk, heden in wit pvc;
  • perceel:
    • breedte aan straatzijde van 14,51 m;
    • diepte van circa 70 m;
    • oppervlakte van circa 1.003 m²;
  • inrichting:
    • in voortuin voorziene bijkomende verharding, naar garagepoort.

 

Gewenste toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van volgende aanvullingen/wijzigingen:

-          functie: 2 eengezinswoningen, elk op hun eigen lot, na het verkavelen;

-          bouwvolume:

  • bestaande woning/onttrokken lot:

-          de bestaande woning blijft in zijn geheel behouden;

-          er wordt een nieuwe scheidingsmuur opgetrokken ter hoogte van de veranda;

-          de garagebox het dichtst naar de straat toe blijft behouden bij dit lot en is bereikbaar via een nieuwe erfdienstbaarheid van doorgang overheen het nieuwe lot;

  • lot 1 (nieuw lot):

-          wordt voorzien voor de oprichting van een halfopen bebouwing, met de zijtuinstrook aan rechterzijde;

-          hoofdvolume van 2 bouwlagen onder zadeldak;

-          maximale bouwdiepte van het hoofdvolume: 9 m;

-          gelijkvloerse aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak, met een maximale bouwdiepte van 16 m ten opzichte van de voorgevelbouwlijn;

-          gevelafwerking:

  • bestaande woning/onttrokken lot:

-          ongewijzigd;

  • lot 1 (nieuw lot):

-          gevelafwerking en materialen voorzien in harmonie met de bestaande woning;

-          perceel:

  • het perceel wordt opgedeeld in 2 loten:

-          het nieuwe lot 1, met een perceelsbreedte aan straatzijde van 8,51 m en een oppervlakte van ± 742 m² (aan rechterzijde);

-          lot 2 (het reeds bebouwde lot), met een perceelsbreedte aan straatzijde van 6 m en een oppervlakte van ± 260 m²;

  • op 1 stuk na zijn alle garageboxen achteraan te bereiken via de rechterzijde van lot 1 – voor de meest vooraan gesitueerde box, horend bij lot 2, wordt een erfdienstbaarheid van doorgang gevestigd.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verkavelen van een bestaand perceel in 2 loten, voor woningbouw.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

14 oktober 2022

28 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

14 oktober 2022

26 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

14 oktober 2022

2 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS/ Proximus

14 oktober 2022

21 oktober 2022

Geen advies

Water-link

14 oktober 2022

28 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

14 oktober 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 oktober 2022

7 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale wetgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod:
Niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden in de aanvraag geen eenduidige strijdigheden ten aanzien van de geldende voorschriften vastgesteld; wel een aantal tegenstrijdigheden en onduidelijkheden in de aangeleverde bijhorende voorschriften.

Laatstgenoemde zal uitgeklaard worden in de aan het eindadvies toegevoegde stedenbouwkundige voorwaarden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het verkavelen van een perceel in 2 loten, voor woningbouw, met op elk lot 1 eengezinswoning en gelet op de ligging van het geheel in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorziene volumetrie op het nieuwe lot 1, gelijkvloers tot 16 m en tot 9 m op de bovengelegen verdiepingen (waarvan de bovenste en 2de verdieping geconcipieerd dient te worden onder de vorm van een hellend dak), is geheel in overeenstemming met enerzijds de algemene richtlijnen die voor dit soort van typologie doorgaans worden gehanteerd en anderzijds met de maatvoering van het overgrote deel van de in de onmiddellijke omgeving reeds aanwezige bebouwing.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De opgegeven materiaalvoorschriften houden meer dan voldoende rekening met een harmonieuze visuele inpassing in het bestaande straatbeeld, onder meer door een overheersend gebruik van roodbruine gevelsteen op te leggen.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een (toekomstige) omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbare domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. Betreffende zal worden afgewogen op het moment dat voor lot 1 effectief een omgevingsaanvraag wordt ingediend.

 

Er wordt geconcludeerd dat de reeds aanwezige en vergunde garageboxen op het terrein reeds een bestaande parkeerbehoefte (deels ten behoeve van de buurt) invullen – de nieuw te bouwen woning op lot 1 kan bijgevolg geen aanspraak doen op 1 van deze stalplaatsen voor het afwentelen van zijn nieuwe parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde voorwaarden

1. Bij het voorschrift “Gebouw” – “Dakuitvoering”, dient onder te titel “Dakvensters, dakkapellen en dakterrassen” het punt 3 (dakkapellen en dakterrassen) van de regel aangaande Plaats van Oprichting te worden vervangen door “op minimum 60 cm afstand van de perceelsgrenzen en zijgevels voor wat dakkapellen betreft en op minimum 1,90 m afstand van de perceelsgrenzen voor wat dakterrassen betreft” en dient de regel inzake Afmetingen in zijn geheel te worden geschrapt.

2. Bij het voorschrift “Gebouw” – “Andere voorschriften voor het gebouw” dient de opsomming aangaande complementaire functies te worden aangevuld met dit 3de punt: “Er blijft een fysieke interne verbinding tussen de woon- en complementaire functie bestaan”.

3. Bij het voorschrift “Achtertuinstrook” – “Verharding” dient enkel de eerste regel, inzake het groen en onverhard houden van de tuin, behouden te blijven – de erna komende zinnen dienen geschrapt te worden.

4. Het voorschrift “Zijtuinstrook” – “Groenaanleg” dient in zijn geheel geschrapt te worden.

5. Bij het voorschrift “Afsluitingen op de perceelsgrens” – “Uitvoering” dient de tekst na de 1ste zin vervangen te worden door “In de voortuinstrook mag de afsluiting op de perceelsgrens niet hoger zijn dan 1 m en ter hoogte van het openbare domein niet hoger dan 40 cm”.

6. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit de bijgevoegde adviezen van Aquafin N.V., Fluvius System Operator en van de preventiediensten van de Antwerpse brandweer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

 

Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 september 2022

Volledig- en ontvankelijk

14 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

24 oktober 2022

Einde openbaar onderzoek

22 november 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

27 april 2023

Verslag GOA

16 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 oktober 2022

22 november 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.

 

Voorwaarden

1. Bij het voorschrift “Gebouw” – “Dakuitvoering”, dient onder te titel “Dakvensters, dakkapellen en dakterrassen” het punt 3 (dakkapellen en dakterrassen) van de regel aangaande Plaats van Oprichting te worden vervangen door “op minimum 60 cm afstand van de perceelsgrenzen en zijgevels voor wat dakkapellen betreft en op minimum 1,90 m afstand van de perceelsgrenzen voor wat dakterrassen betreft” en dient de regel inzake Afmetingen in zijn geheel te worden geschrapt.

2. Bij het voorschrift “Gebouw” – “Andere voorschriften voor het gebouw” dient de opsomming aangaande complementaire functies te worden aangevuld met dit 3de punt: “Er blijft een fysieke interne verbinding tussen de woon- en complementaire functie bestaan”.

3. Bij het voorschrift “Achtertuinstrook” – “Verharding” dient enkel de eerste regel, inzake het groen en onverhard houden van de tuin, behouden te blijven – de erna komende zinnen dienen geschrapt te worden.

4. Het voorschrift “Zijtuinstrook” – “Groenaanleg” dient in zijn geheel geschrapt te worden.

5. Bij het voorschrift “Afsluitingen op de perceelsgrens” – “Uitvoering” dient de tekst na de 1ste zin vervangen te worden door “In de voortuinstrook mag de afsluiting op de perceelsgrens niet hoger zijn dan 1 m en ter hoogte van het openbare domein niet hoger dan 40 cm”.

6. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit de bijgevoegde adviezen van Aquafin N.V., Fluvius System Operator en van de preventiediensten van de Antwerpse brandweer.

Artikel 3

Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.