Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01681 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144566. Ernest Van Dijckkaai 9-10, Suikerrui 1-11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01681 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144566. Ernest Van Dijckkaai 9-10, Suikerrui 1-11. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01681 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144566. Ernest Van Dijckkaai 9-10, Suikerrui 1-11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022144566

Gegevens van de aanvrager:

VME Vereniging van Mede-eigenaars van het gebouw Hansa-Haus te 2000 Antwerpen, met als adres Suikerrui 5 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Ernest Van Dijckkaai 9-10, Suikerrui 1-11 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie A nr. 2436A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

isoleren en afwerken van het dak en het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis:

-          01/04/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022004326) voor het wijzigen van het buitenschrijnwerk op de 3de verdieping;

-          29/03/2019: aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed:

-          https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/99750;

-          15/07/2016: vergunning (AN1/B/2016567) voor het verbouwen van een gedeelte van de vijfde verdieping van het hansahuis en functiewijziging van kantoor naar wonen;

-          27/08/2010: vergunning (3473#8808) voor het verbouwen van een bureelruimte en handelsruimte in het Hansahuis;

-          31/01/1989: vergunning (86#8727642) voor het verbouwen van het gelijkvloers;

-          17/02/1986: vergunning (18#87130) voor het plaatsen van een luifel;

-          17/07/1981: aanduiding als beschermd monument:

-          https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/4834;

-          31/01/1975: vergunning (18#84028) voor een wijziging van binnenindeling;

-          22/11/1974: vergunning (18#81577) voor een verbouwing;

-          24/11/1967: vergunning (18#50634) voor een verbouwing;

-          09/11/1901: toelating (1901#1557) voor een gebouw.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: restaurant-café-functie, detailhandel, kantoor en dienstverlening;
  • bovenliggende verdiepingen: kantoor;
  • 5de verdieping: 1 woongelegenheid;

-          bouwvolume:

  • perceel volledig bebouwd op de gelijkvloerse verdieping;
  • 4 bouwlagen met een schuin dak;
  • zijde Ernest Van Dijckkaai: 5 bouwlagen met deels mansardedak en deels plat dak;

-          gevelafwerking:

  • lijstgevels in witte natuursteen;
  • pui en plint in blauwe hardsteen;
  • houten gevelschrijnwerk;
  • dakbedekking in lichtgrijze leien;
  • inkomdeur, aan de zijde van de Suikerrui, in natuurkleurig aluminium.

 

Bestaande toestand

Het onderwerp van de aanvraag beperkt zich tot de isolatie en afwerking van het dak en de torens en ook de toegangsdeur aan de zijde van de Suikerrui.

-          functie, bouwvolume en gevelafwerking: geen wijzigingen tegenover de geacht vergunde toestand wat betreft het onderwerp van de aanvraag;

 

Nieuwe toestand

Het onderwerp van de aanvraag beperkt zich tot de isolatie en afwerking van het dak en de torens en ook de toegangsdeur aan de zijde van de Suikerrui.

-          functie en bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • geïsoleerd dak en torens, afgewerkt met leien in zink;
  • nieuwe smeedijzeren toegangsdeur aan de zijde van de Suikerrui.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          isoleren en bekleden van het dak en de torens.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

22 november 2022

13 januari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

22 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

21 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat renovatiewerken aan een beschermd monument en het aanpassen van de inkomhallen. Deze werken zijn functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik

De ruimtelijke impact van de gevraagde werken is te verwaarlozen.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het Hansahuis is een monumentaal kantoorgebouw in neobarokstijl, het dateert van de periode rond 1900. Het gebouw werd beschermd als monument.

 

Het Agentschap Onroerend Erfgoed bracht geen advies uit binnen de vooropgestelde termijn. Het advies van het Agentschap wordt daardoor geacht gunstig te zijn.

De stedelijke dienst Monumentenzorg sluit zich aan bij het gunstig advies van het Agentschap.

 

De aanvraag is visueel-vormelijk inpasbaar in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de Brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

21 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

20 april 2023

Verslag GOA

17 maart 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.