Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

2023_CBS_01669 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2022164360. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01669 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2022164360. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01669 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2022164360. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2022164360

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV PR Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) (0248399380) met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan zonder nummer te 2040 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 18 sectie A nrs. 96A, 371/2C, afdeling 19 sectie A nrs. 9B2, 9X, 19G, 45L2 en 219D

waarvan:

 

-          20210401-0030

afdeling 18 sectie A nrs. 96A, afdeling 19 9X, 19G, 9B2, afdeling 18 371/2C, afdeling 19 45L2 en 219D (Europaterminal IIOA)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van het verzoek:

bijstelling lozingsnormen

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Voorgeschiedenis milieu

De Vlaams minister van Omgeving verleende op 18 maart 2022 een omgevingsvergunning voor de renovatie van de Europaterminal, voor een termijn van 9 jaar. 

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een verzoek tot bijstelling van de lozingsnormen. 

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is grotendeels gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor waterweginfrastructuur. Dit gebied is bestemd voor waterweginfrastructuur en aanhorigheden.

In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of de aanpassing van die waterweginfrastructuur en aanhorigheden.

Daarnaast zijn toegelaten:

- alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen, waterwegennetwerk en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer;

- het bergen van baggerspecie in onderwatercellen.

Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De Haven van Antwerpen – Brugge beschikt over een omgevingsvergunning voor de renovatie van de kaaimuur van de Europaterminal, inclusief bemaling en daaropvolgende lozing van bemalingswater na zuivering. Met onderhavig verzoek tot bijstelling wenst men een lozingsnorm voor PFAS te bekomen. Uit eerste analyses van het grondwater blijkt immers dat er PFAS in het grondwater aanwezig is. 

 

Men vraagt een lozingsnorm van 100 ng/l voor elke PFAS-parameter afzonderlijk en een norm van 500 ng/l voor de som van de PFAS-parameters. 

 

Initieel, in de vorige vergunningsaanvraag, werden reeds 2 grondwaterzuiveringsinstallaties voorzien, met een maximaal lozingsdebiet van 330 m³/uur elk. Elke waterzuiveringsinstallatie bestaat uit 2 compartimenten. In functie van de zuivering van PFAS worden de waterzuiveringsinstallaties aangepast. Elk compartiment kent een modulaire opbouw en bestaat uit buffertanks, een ontijzeringsfilter, actiefkoolfilters (4 actieve straten met back-up filters) en een automatische alarmering. 

 

Men stelt voor om de kwaliteit van het bemalingswater van het influent van de waterzuivering, voor de ingang van de actief koolfilters, en het effluent in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks te analyseren voor de parameter PFAS. 

 

Met behulp van de Wezertool werd de impact op het oppervlaktewater bepaald. Aangezien alleen voor PFOS een milieukwaliteitsnorm op Europees niveau werd vastgelegd, werd de Wezertool alleen voor deze parameter gebruikt. Voor PFOS worden de doelstellingen van de maximale concentratie ten opzichte van de toetswaarde behaald, maar voor het jaargemiddelde wordt enkel stroomopwaarts de doelstelling gehaald. Men vraagt om de lozingsnormen toch te vergunnen aangezien de gevraagde concentraties overeenkomen met de huidige rapportagegrenzen en met de lozingsnormen zoals opgenomen in het tijdelijke handelingskader PFAS. 

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

2 februari 2023

Start openbaar onderzoek

6 februari 2023

Einde openbaar onderzoek

8 maart 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

24 maart 2023

 

Onderzoek

Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 februari 2023

8 maart 2023

1

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Tijdens het openbaar onderzoek werd via het omgevingsloket een bezwaarschrift ingediend door Elia Asset nv. Met dit bericht reageert Elia Asset op het schrijven van de stad in kader van het openbaar onderzoek. Men geeft aan dat er werken voorzien en/of uitgevoerd worden in de nabijheid van hun hoogspanningsinstallaties. De informatie vermeld in het schrijven en in de bijlagen is slechts geldig gedurende een periode van 6 maanden waardoor de aanvrager, indien de werken dan niet beëindigd zijn, een nieuwe planaanvraag naar Elia dient toe te sturen.

 

Er werd een schrijven ontvangen van de Omgevingsdienst van de provincie Zeeland. 

 

In Nederland geldt dat de huidige Europese lozingsnorm (indelingscriterium) voor PFAS gelijk is aan de rapportagegrens, namelijk 100 ng/liter. In de nabije toekomst zal deze rapportagegrens verlaagd worden naar 20 ng/liter. Daarnaast zit PFAS in het proces om tot een Europees verbod te komen, mede op Nederlands initiatief. Wij vragen extra aandacht voor de PFAS-lozing en een eventuele bijstelling van de maximale lozing van 500 ng/l. In Nederland zal een lozing van 500 ng/l niet worden toegestaan. In eerste instantie vragen wij om te onderbouwen waarom nageschakelde technieken niet getroffen zouden kunnen worden om het bemalingswater vergaand te behandelen en een lagere lozingsnorm te bewerkstelligen; een emissie-eis voor PFAS van 0,1 μg/liter zou daarin gevolgd kunnen worden. Verder ontbreekt de jaarvracht van PFAS en inzicht daarin is wenselijk. 

 

Vanwege de afstand van de lozingslocatie tot de Nederlandse grens, waardoor tussentijds een aanzienlijke extra zoetwaterafvoer optreedt, kan ervan uitgegaan worden dat de concentratie PFAS in Nederlandse wateren lager zal zijn dan de aangegeven lozingsnorm in de aanvraag. Uit de documenten blijkt echter dat niet kan worden voldaan aan de instandhoudingsdoelstellingen. Uit de impactbeoordeling lozing bedrijfsafvalwater voor PFOS (100 ng/liter) op het oppervlaktewater blijkt dat de JG toetsingswaarde van 0,13 wordt overschreden. Wij adviseren u om maatregelen te treffen om de overschrijding van de toetsingswaarde te voorkomen waardoor geen verslechtering plaatsvindt. Uiteindelijk zal ter plaatse van de Nederlandse wateren namelijk voldaan moeten worden aan de Europese lozingsnorm. 

 

Gezien de gevolgen van de verhoogde lozingsnorm willen we wel meegeven dat de afstroom plaatsvindt naar Nederlandse Natura 2000-gebieden en naar gebieden waar ook voedselproductie plaatsvindt. Om de gevolgen te kunnen beoordelen hebben we de oorspronkelijke en gewijzigde bemalingscontour nodig. We willen kunnen zien of de oorspronkelijke bemaling reikt tot aan Zeeuwse Natura 2000-gebieden, zodat we kunnen beoordelen of de beoogde wijziging een wijziging van de bemalingscontour tot gevolg heeft en of er dan mogelijk effecten zijn op Zeeuwse Natura 2000-gebieden. 

 

De exploitant vraagt een lozingsnorm aan van 100 ng/liter voor elke PFAS-parameter afzonderlijk en van 500 ng/liter voor de som van de PFAS-parameters. Deze concentraties komen overeen met de huidige rapportagegrenzen en met de lozingsnormen uit het tijdelijk handelingskader PFAS. Dezelfde lozingsnormen werden reeds toegelaten in vergunningen van diverse andere projecten. 

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het verzoek.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.