Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022100032 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schuttershofstraat ZN te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | NVT |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vernieuwen van de riolering en heraanleggen van de Schuttershofstraat |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Geacht vergunde toestand
- functie: eenrichtingsstraat ingericht als tijdelijk woonerf;
- aanleg:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie: de Schuttershofstraat maakt deel uit van een kernwinkelgebied.
Nieuwe toestand
- functie:
- aanleg:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- heraanleggen, herinrichten en vernieuwen van een straat gecombineerd met rioleringswerken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 5 oktober 2022 | 16 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 5 oktober 2022 | 12 oktober 2022 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 5 oktober 2022 | 7 oktober 2022 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 5 oktober 2022 | 7 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 5 oktober 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 5 oktober 2022 | 2 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 5 oktober 2022 | 14 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 5 oktober 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 5 oktober 2022 | PR heeft geen bemerkingen op voorliggend plan |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 10/11/2022.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het heraanleggen en herinrichten van weginfrastructuur in de Schuttershofstraat tussen de Huidevettersstraat en Wapper. De aanvraag situeert zich binnen de perimeter van het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Binnenstad’ en daarin meer bepaald binnen de ‘zone voor Publiek Domein’. De aanvraag is bijgevolg in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften voor deze zone.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken omvatten het heraanleggen en herinrichten van een bestaande straat.
De Schuttershofstraat wordt omgevormd tot een klimaatrobuuste winkelwandelstraat met aandacht voor water en groen. De bestaande bomen worden zoveel mogelijk behouden en verplant. Door de inrichting van de straat als winkelwandelstraat wordt maximaal ingezet op open ruimte en verblijfsruimte. Op lange termijn wordt er gestreefd naar een autovrij gebied. De straat wordt nu een autoluwe straat met verdwijnpaalinstallaties aan beide uiteinde van de projectzone. De verdwijnpaaltjes zorgen ervoor dat de woningen en commerciële panden in de straat bereikbaar blijven.
De aanvraag is ruimtelijk inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De Schuttershofstraat wordt een klimaatrobuust winkel-wandelstraat (woonerf) met ruimte voor terrassen en behoud van bomen. De straat krijgt as-verschuivingen die afgedwongen worden door objectstroken. De straat wordt aangelegd in gezaagde mozaïekkeien met gesloten voeg. Plaatselijk worden plantvakken voorzien met een opstand in cortenstaal.
De gehanteerde materialen zijn karakteristiek en visueel aanvaardbaar voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht en materialisatie inpasbaar in zijn ruimtelijke context.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is binnen een woon- en recreatiefgebied gelegen met een oppervlakte boven 300 m² (4.549 m²) en een ingreep boven 100 m² (ca. gelijk aan projectgebied). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd opgemaakt door RAAP en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 10/11/2022. Er werd geen programma van maatregelen voorgeschreven (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/24037). Het projectgebied situeert zich echter in een historische belangrijke zone van de stadskern van Antwerpen. De bouwheer is echter steeds verplicht om eventuele vondsten, muren of sporen waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De stedelijke dienst Archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Inzake verkeersveiligheid heeft de verkeerspolitie geen opmerkingen op voorliggende aanvraag.
Mits naleven van de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag betreft de heraanleg en herinrichting van openbaar domein. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Volgende voorwaarden betreffende archeologie zijn strikt na te leven:
- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
- De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De stedelijke dienst Archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 5 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | 14 oktober 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 12 november 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 april 2023 |
Verslag GOA | 17 maart 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
14 oktober 2022 | 12 november 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laten samenvatten:
Bereikbaarheid:
Het bezwaar stelt dat de panden in de straat overdag onbereikbaar worden voor boodschappen en zware dingen af te zetten, leveringen, verhuisbewegingen, onderhoudsmensen. Tevens zal bij gebruik van een ladderlift de volledige straat geblokkeerd worden.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De heraanleg van de Schuttershofstraat kadert in de beleidsvisie om de binnenstad maximaal autoluw te maken.
Aangezien de straat een belangrijke winkelstraat is, is er in het ontwerp steeds ingezet op het creëren van een aangename verblijfplaats en is er in het definitief ontwerp onderzocht of de straat volledig ontworpen kan worden als een winkelwandelstraat. In een winkelwandelstraat wordt er ingezet op het creëren van een aangename omgeving voor de passanten.
Om dit te realiseren is er in het definitief ontwerp op de hoek met de Huidevettersstraat een verdwijnpaalinstallatie voorzien. De plaatsing van deze verdwijnpaalinstallatie in de Schuttershofstraat maakt deel uit van de beleidsvisie om de winkelstraat te laten aansluiten bij het statuut ‘voetgangersgebied’ van onder andere de Wapper en de Meir om zo een aaneensluitend voetgangersgebied te bekomen.
Aangezien dit een grote verandering is voor zowel bewoners als bezoekers wordt dit statuut niet direct na de heraanleg van de Schuttershofstraat ingevoerd. De Schuttershofstraat wordt in eerste instantie aangelegd als een woonerf, en zal ook dit statuut hebben. De implementatie van het statuut 'voetgangersgebied' wordt in een latere fase, samen met de heraanleg van de Wapper en de Jodenstraat, uitgerold. Er dient namelijk voor de Schuttershofstraat en naburige straten onderzocht worden welke circulatie in dit voetgangersgebied het beste resultaat geeft.
De breedte van de straat werd in het ontwerp zo gedimensioneerd zodat een stilstaande wagen (laden en lossen) het doorgaande verkeer niet hindert. Langs de gevels waar er geen autoverkeer is toegelaten, is voldoende breedte voorzien (3m) zodat ook hier men uitzonderlijk kan laden en lossen (of een ladderlift plaatsen). Bij werken in een pand, is er de mogelijkheid voor tijdelijk toegang in de straat.
Parkeeraanbod:
Het bezwaar stelt dat in de straat geen parkeerplaatsen voorzien worden. Als bewoner is het bijna onmogelijk geworden om nog in de nabijheid van de woning te parkeren. De nog aanwezige parkeerplaatsen worden het grootste gedeelte van het jaar ingenomen door verbodsborden omwille van bestelwagens van aannemers. Er is ook geen duidelijkheid omtrent invalidenplaatsen.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De heraanleg van de Schuttershofstraat kadert in de beleidsvisie om de binnenstad maximaal autoluw te maken. Op lange termijn wordt de omgeving voorzien als voetgangersgebied, zodat er geen parkeerplaatsen voorzien worden. De Schuttershofstraat wordt in eerste instantie aangelegd als een woonerf, en zal ook dit statuut hebben.
De mindervalideplaatsen worden in de omgeving gecompenseerd.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
- De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De stedelijke dienst Archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.