Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022035808 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Arye Rosenberg met als adres Quinten Matsijslei 19 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Bisschoppenhoflaan 365-371, Keesinglaan 1-3 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 27 sectie A nr. 162P |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | omvormen van een RVT naar een appartementsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/04/2002: vergunning (629#4202) voor het verbouwen van een bejaardentehuis;
- 20/12/1972: vergunning (627#27065) voor het wijzigen van de binnenindeling.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- gewijzigd buitenschrijnwerk centraal in de gevel op het gelijkvloers aan de zijde met de Keesinglaan;
- gewijzigde externe trap aan de achterzijde;
- interne constructieve wijzigingen.
Nieuwe toestand
- functie:
- 5 studio’s met een netto vloeroppervlakte van circa 35 m²;
- 5 studio’s met een netto vloeroppervlakte van circa 37 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 59 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 58 m²;
- 4 studio’s met een netto vloeroppervlakte van circa 40 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 44 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 67 m²;
- 4 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 51 m²;
- 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 35 m²;
- 2 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 36 m²;
- 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 39 m²;
- 2 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 43 m²;
- 6 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 37 m²;
- 2 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 41 m²;
- 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 69 m²;
- 1 studio met een netto vloeroppervlakte van circa 36 m²;
- gemiddelde netto vloeroppervlakte: circa 46 m²;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van gemeenschapsvoorzieningen (RVT) naar wonen;
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden naar 50;
- slopen van een volume op de eerste verdieping;
- plaatsen van terrassen aan de gevel;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 18 augustus 2022 | 26 september 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 18 augustus 2022 | 3 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 18 augustus 2022 | 28 september 2022 | Ongunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 18 augustus 2022 | 13 september 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen | 18 augustus 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Water-link | 18 augustus 2022 | 3 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 18 augustus 2022 | 14 september 2022 |
Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes | 18 augustus 2022 | 22 augustus 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 18 augustus 2022 | 14 februari 2023 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 18 augustus 2022 | 13 september 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
- het sas in de parkeergarage in het noordoostelijke deel van het gebouw heeft een breedte van circa 1,07 m over een afstand die groter is dan 1,2 m;
- het eerste gedeelte van het tellerlokaal centraal in de parkeergarage bestaat uit een doorgang met een breedte van circa 0,8 m over een lengte van circa 2,5 m;
- de doorgang op het gelijkvloers van de inkom aan de Keesinglaan naar de lift heeft een breedte van circa 1 m over een lengte van circa 3,35 m;
- de deur naar het sas voor de afvalberging in de parkeergarage in het noordoostelijke deel van het gebouw;
- de lift in het westelijke gedeelte van het gebouw op elke verdieping;
- de lift in het noordoostelijke deel van het gebouw op het gelijkvloers;
- de deur van de lift naar de parkeergarage aan de westzijde van het gebouw;
- de deur van de trappenhal naar het sas centraal in de parkeergarage;
- de deur naar het tellerlokaal centraal in de parkeergarage;
- de deur van de lift naar het sas in de parkeergarage aan de noordoostelijke zijde van het gebouw;
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de aanvraag omvat een functiewijziging maar er wordt niet voorzien in een ontpitting van 20 % van de oppervlakte van het perceel op niveau van het maaiveld;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Een administratieve lus werd toegepast omdat de aanplakking van het openbaar onderzoek niet werd ingegeven in het Omgevingsloket. De aanplakking dient ingegeven te worden ten laatste één dag voor de start van het openbaar onderzoek. De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout. De aanplakking van het openbaar onderzoek werd evenwel ook bij het tweede openbaar onderzoek niet gemeld in het omgevingsloket. Bijgevolg is er in deze aanvraag een procedurefout gebeurd waardoor de aanvraag geweigerd dient te worden. De aanvrager werd over deze procedurefout op de hoogte gesteld maar wenste het vergunningsproces niet vroegtijdig te beëindigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het bestaande rust- en verzorgingstehuis met 79 kamers wordt omgevormd tot een meergezinswoning met 50 appartementen. De aanvraag bevat een functiewijziging van gemeenschapsvoorzieningen naar wonen. De aanvraag is verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat een functiewijziging. Artikel 27 van de bouwcode stelt dat bij een functiewijziging minstens 20% van de open ruimte van een perceel onbebouwd moet blijven. Dit is niet het geval bij de aanvraag. De inplanting van het gebouw blijft behouden. Deze afwijking wordt gemotiveerd in de beschrijvende nota: Het gebouw werd oorspronkelijk ontworpen als een meergezinsgebouw. De originele structuur van het gebouw is van die aard dat het volledige perceel bebouwd werd met een sokkel voor gemeenschappelijke en woonondersteunende functies. Op deze sokkel werden twee volumes geplaatst met appartementen. Het aanwezige restaurant op het gelijkvloers op de hoek van de Bisschoppenhoflaan en de Keesinglaan blijft behouden en maakt geen deel uit van de aanvraag. Deze keuze wordt gerespecteerd.
Het is echter niet duidelijk waarvoor de ruimte op het gelijkvloers zal dienen die op de plannen benoemd wordt als gemeenschappelijke ruimte. In de originele vergunning waren dit handelsruimtes. Bij het gebruik van het gebouw als rust- en verzorgingstehuis diende deze ruimte als eetzaal en relaxatieruimte. Mogelijks liggen hier kansen voor ontpitting. De beschrijvende nota vraagt een afwijking van artikel 27 van de bouwcode. Zonder verdere verduidelijking over de invulling van het gelijkvloers, kan deze vraag niet ingewilligd worden. De aanvraag moet geweigerd worden.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels worden niet gewijzigd. De visueel-vormelijke inpassing blijft behouden en blijft verenigbaar met de woonomgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de Brandweer is ongunstig. De aanvraag moet ook hierom geweigerd worden.
Verwevenheid van functies is een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied. Om een mix op vlak van stedenbouwkundige, maatschappelijke en woonkwaliteitseisen te garanderen is het noodzakelijk de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes. Om de kwaliteit van een appartementsblok te garanderen dient er een mix van verschillende slaapkamerappartementen te zijn. Dit is niet het geval in de aanvraag. De 79 kamers van het rust- en verzorgingstehuis worden omgevormd tot 50 wooneenheden, allemaal studio’s en éénslaapkamerappartementen. Grotere wooneenheden worden niet voorzien. De gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden in de aanvraag bedraagt circa 46 m². Dit is geen woningmix.
Oorspronkelijk werd het gebouw ontworpen als een meergezinsgebouw. Nadien werd het omgevormd tot rust- en verzorgingstehuis. De originele planindeling van het meergezinsgebouw dient bestudeerd te worden. In dit ontwerp werden 32 wooneenheden voorzien waar de voorliggende aanvraag 18 appartementen extra telt. Dit impliceert een opmerkelijke toename aan wooneenheden binnen hetzelfde gebouw. De draagkracht van het gebouw wordt overschreden (bouwcode, artikel 6). Ook het grote aantal ontbrekende parkeerplaatsen (13) getuigt daarvan, ondanks er een parkeerkelder voorzien wordt onder het volledige perceel. De aanvraag moet geweigerd worden.
In het oorspronkelijke meergezinsgebouw werden aan elke circulatiekern twee tot drie appartementen gekoppeld. In voorliggende aanvraag zijn het telkens vier appartementen op de volwaardige verdieping. Hierdoor zijn de wooneenheden ook overwegend eenzijdig georiënteerd waardoor er geen dwarsventilatie mogelijk is. De functionele herindeling van het gebouw biedt onvoldoende woonkwaliteit. De aanvraag moet geweigerd worden.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Milieuvergunningen. Het advies is gunstig maar bevat aandachtspunten: “Het is niet duidelijk of en hoe lang het rust- en verzorgingstehuis op het adres Bisschoppenhoflaan 365/371 – Keesinglaan 1/3 te Deurne in exploitatie geweest is. Er wordt alleszins een gelijkaardige milieuvergunning klasse 2 teruggevonden voor exploitatie van een rusthuis op naam van dezelfde exploitant op het adres Bisschoppenhoflaan 309 te Deurne (AN2007/272). De stopzetting van de exploitatie opgenomen in de vergunning met referentie AN2005/335) had door de exploitant dan ook gemeld moeten worden.
In voorliggend aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Mogelijks zal dit na de werken wel het geval zijn (bijvoorbeeld koeling, verwarming, …). De exploitant dient in voorliggend geval de verleende omgevingsvergunning aan te passen aan de vigerende wetgeving.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft het omvormen van een RVT naar een meergezinswoning.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 59 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
Het bestaande rust- en verzorgingstehuis verdwijnt volledig en wordt omgevormd tot een gebouw met 50 appartementen:
- 35 appartementen < 60m² met parkeernorm 1,1 : 35 x 1.1 = 38,5 - 15 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1,35 : 15 x 1,35 = 20,25
Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 59.
Het is bovendien onduidelijk waarvoor de polyvalente en gemeenschappelijke ruimte op het gelijkvloers zal dienen. Dit moet verduidelijkt worden in de nota of op de plannen. Enkel dan kan ingeschat worden of er voor deze functie een bijkomende parkeerbehoefte is.
|
De plannen voorzien in 15 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
In de bestaande ondergrondse parking zijn 20 parkeerplaatsen waarvan 4 dubbele. De parkeerplaats die als parkeerplaats 1 is genummerd is echter maar een halve omdat deze amper 3,5 m diep is. Deze kan niet meegerekend worden als nuttige parkeerplaats. Er zijn dus 15 nuttige parkeerplaatsen omdat de dubbele niet mogen meegeteld worden indien er niet minstens 1 parkeerplaats per wooneenheid beschikbaar is.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 15.
In de voorliggende plannen wordt voorzien in 15 parkeerplaatsen. De kelder neemt het volledige perceel in en kan niet uitgebreid worden. Dit getuigt ervan dat het aantal appartementen zoals voorzien in de aanvraag de draagkracht van het perceel overschrijdt.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 13.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 44. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De RVT had 79 kamers (parkeernorm 0,6) = 47 parkeerplaatsen. Er is een ondergrondse parking met 16 parkeerplaatsen.
Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 31.
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 31 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 13 (44 – 31).
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 13 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Er zijn in totaal 50 appartementen in het gebouw. Er zijn 4 appartementen die beschikken over een slaapkamer en bureau. Bureauruimtes met een venster worden steeds als slaapkamer mee gerekend. De behoefte voor het fietsparkeren is als volgt:
- 4 x 2 slaapkamers: 12 fietsstalplaatsen;
- 46 x 1 slaapkamer: 92 fietsparkeerplaatsen;
TOTAAL: 104 fietsparkeerplaatsen.
In de plannen zijn slechts 72 fietsstalplaatsen voorzien. Voor fietsenstallingen wordt geen bijstelling toegepast. Er moet voldaan worden in de volledige behoefte van fietsstalplaatsen, zijnde voor 104 fietsen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, verkavelingsvoorschriften, een goede ruimtelijke ordening, het ontbreken van een gunstig advies van de Brandweer en een vastgestelde procedurefout.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 juli 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 18 augustus 2022 |
Start 1e openbaar onderzoek | 26 augustus 2022 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 24 september 2022 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 18 oktober 2022 |
Start laatste openbaar onderzoek | 27 oktober 2022 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 25 november 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 30 april 2023 |
Verslag GOA | 17 maart 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Uithanging openbaar onderzoek werd niet ingegeven in Omgevingsloket.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 augustus 2022 | 24 september 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
27 oktober 2022 | 25 november 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.