Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022137954 |
Gegevens van de aanvrager: | NV GROEP HUYZENTRUYT met als adres Wagenaarstraat 33 te 8791 Waregem |
Ligging van het project: | Blancefloerlaan 22 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 13 sectie N nrs. 915V17 en 915W17 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanpassen kelderverdieping en buitenaanleg van een meergezinswoning met 10 woonentiteiten tegenover OMV_2022119178 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
gedeeltelijk wijzigen van de parkeerkelder (wijziging van voorwaarde 7 uit de vergunning OMV_2021066495).Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 9 november 2022 | 18 januari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verkaveling.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op een reeds vergund nieuwbouw appartementsgebouw. De functie blijft ongewijzigd waardoor de aanvraag functioneel verenigbaar blijft met het woongebied volgens het gewestplan.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de vergunning OMV_2021066495 voor de bouw van een meergezinswoning werd als voorwaarde opgenomen om het grondpakket boven de ondergrondse parkeergarage, ter hoogte van de tuinen van de gelijkvloerse appartementen, te verhogen tot vloerpas 0,75 meter, overeenkomstig de vloerpas ter hoogte van de helling van de ondergrondse garage. Deze voorwaarde werd opgelegd omdat de grondlaag op het dak van de ondergrondse parkeergarage slechts een dikte heeft van 30 centimeter terwijl dit minstens 1 meter moet zijn (bouwcode, artikel 38).
De aanvrager kan zich niet vinden in een ophoging van de private tuinen. Dit impliceert immers de aanleg van enkele traptreden. De aanvrager is van oordeel dat dit het gebruikscomfort van de private tuinen vermindert voor mindervaliden en oudere personen en dat dit een verhoogde inkijk geeft naar de tuinen van het rechteraanpalende meergezinsgebouw. Voorliggende aanvraag bevat een alternatief voorstel om alsnog een dikker grondpakket te kunnen voorzien zonder de tuinen zelf te moeten verhogen. De kelder zal verlaagd worden met 20 centimeter ten opzichte van de vergunde toestand en het gedeelte van de kelder onder de tuinzone zal in een helling van 2% worden aangelegd. Deze ingrepen zorgen ervoor dat het grondpakket ter hoogte van de private tuinen een dikte krijgt van gemiddeld 70 tot 73 centimeter en ter hoogte van de collectieve tuin en de toegangsweg naar het funerarium gemiddeld 113 centimeter. In de private tuinen van de gelijkvloerse appartementen zullen voornamelijk grassen en lage beplanting voorzien worden waarvoor een grondpakket van 73 centimeter volstaat. Ter hoogte van de collectieve tuin, in het dikkere grondpakket, kunnen wel bomen voorzien worden. Dit voorstel werd voorbesproken en als een waardig alternatief op de betwiste voorwaarde uit vorige vergunning, gunstig beoordeeld. De aanvraag wijkt dus nog steeds af van artikel 38 van de bouwcode maar de gemiddelde dikte van het grondpakket op de parkeergarage benadert de 1 meter. Er kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de vergunde situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17/10/2022 |
Volledig en ontvankelijk | 9/11/2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 9/3/2023 |
Verslag GOA | 20/01/2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd niet onderworpen aan openbaar onderzoek.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.