Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022139340 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bob Blommaert met als adres Zwaluwenlaan 37 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: | Schaliënstraat 10 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3938R |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een gelijkvloers appartement met de kelderverdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweer Zone Antwerpen BZA | 10 november 2022 | 05 december 2022 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
monumentenzorg | 10 november 2023 | 9 januari 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad. Volgens dit plan ligt het eigendom in Woonzone 2 (WO2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft verbouwingen aan de gelijkvloerse verdieping en kelderverdieping in een meergezinswoning. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
De hoofdfunctie en het aantal woongelegenheden blijven ongewijzigd, waardoor de functionele inpasbaarheid gerespecteerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De geplande werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde bouwvolume. De kelderverdieping wordt bij de bovenliggende wooneenheid betrokken en wordt toegankelijk gemaakt via een wenteltrap aan de voorzijde van de leefruimte. In de kelder, die quasi even groot is als de bovenliggende verdieping, worden een wasruimte, badkamer, dressing en meerdere bergruimtes ingericht. De gelijkvloerse verdieping wordt daarnaast voorzien van een nieuwe planschikking.
Er wordt opgemerkt dat voor het eenslaapkamerappartement 2 badkamers worden ingericht, 1 op de gelijkvloerse verdieping en 1 in de kelderverdieping. Daarnaast is de oppervlakte van alle verblijfsruimten ongeveer even groot als de oppervlakte die wordt ingericht door niet-verblijfsruimten, die zich in de kelder bevinden. Dit is geen gebruikelijke verhouding en wekt de indruk dat in de kelderverdieping mogelijks een bijkomende slaapkamer of verblijfsruimte zal worden ingericht zoals in de voorgaande, geweigerde aanvraag ook het geval was. Het inrichten van verblijfs- en gebruiksruimten in de kelderverdieping is strijdig met meerdere verordenende voorschriften uit de bouwcode en zou de draagkracht op het perceel doen overschrijden. Bij eventuele vergunning dient als voorwaarde te worden opgenomen om geen verblijfs- en gebruiksruimten in te richten in de kelderverdieping.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft ongewijzigd. De achtergevel van de aanbouw en de gelijkvloerse achtergevel worden geïsoleerd en afgewerkt met grijs geschilderde houten gevelbekleding net zoals de bovenliggende geveldelen. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in zwarte aluminium. De gevelafwerking is aanvaardbaar en in overeenstemming met de rest van de achtergevel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De nieuwe voorgestelde planschikking van het appartement voldoet niet aan de actuele eisen wat betreft gezondheid, gebruiksgenot en wooncomfort. Zo hebben de ruimtes op de kelderverdieping een hoogte van maximaal 2,09 m in het achterste deel en 2,14 m in het voorste deel. Dit is minder dan de minimaal vereiste 2,20 m voor niet-verblijfsruimten conform artikel 21 van de bouwcode. Er is geen reden hierop af te wijken.
De keuken die zich in de achterbouw bevond, wordt in voorliggende aanvraag verplaatst. Op de nieuwe locatie bevindt de keuken zich op een afstand van circa 7 m van het raam in de achtergevel waardoor langs deze zijde nauwelijks lichtinval en luchttoevoer mogelijk is. Langs de voorzijde wordt de rechtstreekse lichtinval en luchttoevoer naar de keuken geblokkeerd door de aanwezigheid van het toilet, de vestiaire en 2 schuifdeuren. Voldoende licht en lucht worden gezien als onmisbare basiskwaliteiten van verblijfsruimten. Een afwijking hierop is dan ook niet mogelijk.
Gelet op de voorgaande afwijkingen zijn de interne wijzigingen niet in overeenstemming met de geldende voorschriften en vanuit stedenbouwkundig oogpunt onaanvaardbaar. Daarnaast leverde ook de brandweer een ongunstig advies af.
De aanvraag dient dan ook geweigerd te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en het ongunstig advies van de brandweer.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 10 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 09 april 2023 |
Verslag GOA | 24 januari 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd niet onderworpen aan openbaar onderzoek.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.