Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022119786 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA EMCO INVEST met als contactadres Kleine Heide 23 te 2930 Brasschaat |
Ligging van het project: | Provinciestraat 202 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1121L6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uibreiden van een handspand naar handel en eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 8 november 2022 | 11 januari 2023 | ongunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere
wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad
van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf
voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen
gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare
nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen
en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke
omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing
van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet een afsplitsing van de gelijkvloerse nevenfunctie van de eengezinswoning. Het woongedeelte op de verdiepingen blijft als 1 woning behouden en het gelijkvloers wordt ingericht als zelfstandige handelsruimte.
Het project is op basis van de beleidsnota detailhandel gelegen in een buurtwinkelgebied. Beide functies zijn bijgevolg functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het bestaande en vergunde pand wordt grondig verbouwd. Het gelijkvloers blijft volledig volgebouwd en wordt ingericht als zelfstandig functionerend handelspand. Het aantal woongelegenheden (1) wijzigt niet.
Voor het volbouwen van het volledige perceel kan een afwijking worden toegestaan op artikel 27 van de bouwcode door de ligging in een kernwinkelgebied.
Het hoofdvolume wordt op de verdiepingen uitgebreid tot op de diepte van de linkerbuur. Het hellend dak wordt afgebroken en vervangen door een bijkomende volwaardige bouwlaag en een dakterras. Het geheel van ingrepen resulteert in een aanvaardbaar bouwvolume dat zich harmonieus inpast in zijn omgeving.
De voorgestelde bouwdichtheid en de schaal van het volume kunnen gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De voor- en achtergevel worden voorzien van isolatie en afgewerkt met een bepleistering in gebroken witte kleur. De voorgevel komt hierdoor exact 14 cm voorbij de rooilijn. Ter hoogte van het gelijkvloers wordt de plint uitgewerkt in grijze natuursteen en maximale beglazing waarbij de toegang van de woning voorzien wordt in geprofileerd aluminium.
De nieuwe raamopeningen op de verdiepingen worden symmetrisch voorzien met een centraal drieluik en twee enkele ramen aan weerszijden. Het schrijnwerk wordt voorzien in donkergrijs aluminium.
De voorgestelde geveldetaillering en afwerking is visueel inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De eerste en de tweede verdieping vormen een eengezinswoning. Op het gelijkvloers is voor de eengezinswoning een afzonderlijke toegang voorzien met ruimte voor het stallen van fietsen. Op de eerste verdieping bevinden zich twee slaapkamers en sanitair. De leefruimtes bevinden zich op de tweede verdieping, aansluitend aan de toegang tot het dakterras op niveau drie. De verticale circulatie naar de woning wordt verplaatst naar de voorzijde van het gelijkvloers. Dit verbetert de bereikbaarheid van de woning doordat deze rechtstreeks met een afzonderlijke voordeur bereikbaar is en de privatieve hal tevens gebruikt kan worden als fietsenberging.
De aanvraag voorziet in een sterke verbetering van zowel de beeldkwaliteit als het gebruiksgenot van het pand zonder hierbij hinder te geven naar de omgeving.
De ruime raamopeningen en de kwalitatieve buitenruimtes dragen bij tot een goede woonkwaliteit en ingrepen zoals de aanleg van het grote groendak en het isoleren van de bouwschil verbeteren de klimaatrobuustheid van het gebouw.
Het ontkoppelen van de bestaande (neven)functie van de woning kan gunstig geadviseerd worden. Dit gunstig advies kan enkel gegeven worden omwille van het behoud van de eengezinswoning en de toegenomen woonkwaliteit ervan. Met haar woonvisie streeft de stad er immers naar om eengezinswoningen zoveel als mogelijk te beschermen tegen opdeling in kleinere entiteiten. Dit doet ze zodat gezinnen in de stad kunnen blijven wonen.
Omwille van het ongunstige advies van de brandweer dient echter de aanvraag geweigerd te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
Het project betreft handelsgelijkvloers met een bovenliggend appartement.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
De vergunde toestand voorzag een eengezinswoning waarvan de parkeerbehoefte werd afgewenteld op het openbaar domein.
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren omwille van het ongunstig advies van de brandweer.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 8 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 7 april 2023 |
Verslag GOA | 24 januari 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er werd een bevraging aanpalers gedaan.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Wegens een cyberaanval op de stad Antwerpen werd de bevraging van de aanpalers mogelijks geschaad en konden eventuele analoog ingediende bezwaarschriften niet meer worden verwerkt.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren omwille van het ongunstig advies van de brandweer.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.