Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022124613 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA DEKCO met als adres Winterstraat 40 te 3500 Hasselt |
Ligging van het project: | Kattendijkdok-Oostkaai 22 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1457/19E |
Vergunningsplichten: | Verkavelen van gronden, Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Verkavelen van een terrein in 1 lot voor wonen en 2 onttrokken loten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/ bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 18 oktober 2022 | 14 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Proximus | 18 oktober 2022 | 21 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 18 oktober 2022 | 14 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-Link | 18 oktober 2022 | 14 november 2022 | voorwaardelijk gunstig |
Fluvius | 18 oktober 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn. |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2, zone voor wonen (Wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De oude havenomgeving van Antwerpen ondergaat een heuse metamorfose van verlaten bedrijventerreinen naar een gemengde woon- en kantooromgeving. Deze ontwikkeling leunt aan tegen het stadscentrum en heeft plaats in een typische omgeving van dokken, verbindingskanalen, bruggen en sluizen.
Het verkavelingsplan creëert overwegend plaats voor residentiële functies. Ook handel, kantoren, reca en lokale gemeenschapsvoorzieningen kunnen op het gelijkvloers een plaats krijgen. In overeenstemming met de voorschriften van het RUP is het langsheen drie gevels van het gebouwblok (Schengenplein, New Yorkkaai en Kattendijkdok-Oostkaai) mogelijk handel en reca op het gelijkvloers en op de eerste verdieping in te richten.
Het verkavelingsplan sluit hiermee naadloos aan bij de bestemmingsvoorschriften van het RUP.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Deze aanvraag betreft louter een aanvraag voor het verkavelen van gronden om de perceelconfiguratie te wijzigen. Hierbij wordt 1 lot gecreëerd voor wonen en 2 loten gecreëerd die naar het openbaar domein zullen worden overgedragen.
Bouwblok A4 is het bouwblok, gelegen langsheen de kade. Het is bestemd voor wonen en heeft een grootte van 48 meter bij 50,34 meter.
Visueel-vormelijke elementen
Volgens de voorschriften moeten alle zichtbare en vrijblijvende delen van de gevels, scheidingsmuren en daken als volwaardige gevels worden afgewerkt. De architecturale uitwerking van de mix aan typologieën dient afleesbaar te zijn in de opbouw van de straatgevel. Materiaal, textuur, kleur en licht dienen het karakter van het bouwwerk te ondersteunen en de ruimtelijke samenhang met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan duidelijk te maken. Als dakbedekkings- en gevelmateriaal zijn enkel bouwfysisch en architecturaal verantwoorde duurzame materialen toegelaten.
Archeologische aspecten
Het projectgebied is gelegen buiten een vastgestelde archeologische zone, is gelegen in woon- of recreatiegebied en is groter dan 3000 m² (ca. 3 861 m²). Conform het Onroerenderfgoeddecreet (12 juli 2013, artikel 5.4.1) is hiervoor de opmaak van een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd opgemaakt door ARON bvba en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 10/12/2022 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/24322).
Het programma van maatregelen gaf het terrein vrij, er dient bijgevolg geen verder archeologisch onderzoek te gebeuren.
De dienst Archeologie gaf hierom een gunstig advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft het verkavelen van percelen.
Verenigbaarheid met het ruimtelijk uitvoeringsplan
Bij de aanvraag worden geen nieuwe stedenbouwkundige voorschriften toegevoegd. Er wordt verwezen naar de voorschriften uit het geldend RUP Eilandje die de principes weergeven van de gewenste ruimtelijke ordening op deze locatie (bestemmingen, inrichting, ontsluiting, parkeren, etc.).
Algemene aspecten betreffende het milieu
Milieutechnisch zijn er geen bezwaren.
Verkavelingsaanvraag versus project-MER screening
Het project geeft verdere uitvoering van het RUP Eilandje. Voor dit RUP is ontheffing verleend op de opmaak van een plan-MER. Dit betekent dat op plan-niveau het RUP geen aanzienlijke effecten veroorzaakt. In de toelichtingsnota van het RUP Eilandje is een screening opgenomen van effecten, gerelateerd aan de volledige ontwikkeling van het Eilandje en de Cadixwijk .
Het woningbouwproject dat zal volgen na goedkeuring van de verkaveling, zal geen aanzienlijke effecten op het milieu en de mens veroorzaken. De verkaveling zelf veroorzaakt geen relevante effecten en daardoor ook geen aanzienlijke effecten.
Aanvullende bemerkingen en voorwaarden
De dienst Klimaat en Leefmilieu stelt vast dat de locatie onderhevig is aan omgevingslawaai Lden van 60-64 dB(A) aan de kant van de Kattendijkdok-Oostkaai als gevolg van verkeer. Om bij dit geluidsniveau voldoende wooncomfort te realiseren, dient de akoestische isolatie en indeling van het (toekomstige) woongebouw afgestemd te zijn op deze geluidsbelasting. Volgende aanbevelingen worden meegegeven voor het gebouwontwerp:
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Lasten
Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.
De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast
Voor de Cadixwijk is een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad, AG VESPA en het toenmalige AG Stadsplanning gesloten, dat uitgaat van een herontwikkeling die een stedenbouwkundige last in zich draagt om de behoefte en de voorzieningen als ook het openbaar domein voor de wijk te voorzien en te financieren. Op 1 maart 2010 werd deze samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad (jaarnummer 271).
De samenwerkingsovereenkomst omvat enkel de gronden waarin de stad een grondpositie heeft, gelegen in de zone Cadix (op het ruimtelijk uitvoeringsplan Eilandje aangeduid als de volgende zones: Cadix A1-A2-A3-A4-A5-B1-B6’-C1-C2-D1-D2-E1-B2 en Noorderpershuis) en onder de regie van AG VESPA op de markt wordt aangeboden d.m.v. een verkoop onder voorwaarden overeenkomstig de besproken ontwikkelingsstrategie.
Voorliggende aanvraag omvat een project dat gesitueerd is op de deelzone Cadix A4 waardoor de maatschappelijke meerwaarde en relevantie van de ruimtelijke ontwikkeling gewaarborgd is en aan de SOK plicht voldaan is.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 04/10/2022 |
Volledig en ontvankelijk | 18/10/2022 |
Start openbaar onderzoek
| geen |
Einde openbaar onderzoek
| geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken
| geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 15/03/2023 |
Verslag GOA | 29 januari 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Deze aanvraag vereist geen openbaar onderzoek.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.